Sociala Medier

I den digital kommunikationen är Sociala Medier en möjlighet att skapa engagemang och få viral effekt (spridning) med små medel. Sociala Medier är en tillgång till både företag med B2C och B2B-fokus och privatpersoner som exempelvis vill bygga varumärke, identifiera missnöjda kunder, skapa försäljning eller föra en dialog med andra utanför sitt egna privata mötesrum.
Kommunikationen i Sociala Medier kommer aldrig att ersätta de fysiska mötena fullt ut, men definitivt till en viss del.
Om du som företag vill lyckas i Sociala Medievärlden bör du ha en genomarbetad strategi och klar över vad du vill uppnå, med relativt enkla medel och stor portion tålamod kan Sociala Medier bli ett viktigt verktyg för dig.

Social Media kan bli en viktig kanal för kommunikation och reklam för ditt företag. (källa: sonicko.com)

Sociala Medier kan bli en viktig kanal för kommunikation och reklam för ditt företag. (källa: sonicko.com)

Vad är Sociala Medier?

Sociala Medier är ett begrepp för möten mellan människor på Internet, deras interaktion, agerande och skapande av nytt innehåll. Förenklat kan detta vara en film skapad av en kund som laddat upp den i ett socialt nätverk, en kundtjänst som kommunicerar via microblogg eller ett online-spel med flera deltagare.
Det går ofta att köpa reklamplats i Sociala Medier och nå ut med sitt budskap via banners, sponsrade länkar eller filmer. Den stora nyttan med Sociala Medier är att själv som företagare verka mitt i med expertråd, värderingar och åsikter genom exempelvis bloggar, microbloggar, egen YouTube-kanal eller Fanpage på Facebook. Om man lyckas attrahera och engagera läsare kan det skapa en spridningseffekt som blir långt större än vad man själv anade, sk Viral Marknadsföring. Mer spännande blir det att använda just det fenomenet i sin marknadsföring, dvs man planerar en kampanj som skall uppnå spridning.
iPhone banade vägen för att Sociala Medier också blev mobilt och andra mobiltillverkare har hakat på den trenden. Med mobilen har det blivit möjligt att kommunicera vad man upplever i realtid ute i samhället, både genom text, bild och film. Detta innebär dels att kunder kommenterar hur de upplever toaletten i byggvaruhuset men även att journalister skriver live från pressmöten.

Sociala Medier både för B2B- och B2C-företag

En vanlig fördom är att Sociala Medier främst lämpar sig för konsumentföretag (B2C), med detta synsätt förlorar man möjligheten att med enkla medel engagera sina potentiella och befintliga kunder. Ett företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag kan erbjuda guider till sina kunder i form av filmer som man lägger ut på YouTube och sedan visar på sin website, på så vis blir man lättillgänglig med sin kunskap och sökbar i världens största videosökmotor (YouTube). Man kan lägga ut sina broschyrer på Slideshare.net och visa dem på sin website och på samma vis som med YouTube fyller man ett funktion på sin website samt blir sökbar i en sökmotor för broschyrer och presentationer. En annan möjlighet är att knyta sig till sina kunder, potentiella kunder och leverantörer i Linkedin och i den kanalen hålla dem uppdaterade om olika ämnen samt låta dem interagera.
Potentialen är stor med Sociala Medier för alla typer av företag, stora som små och inom alla branscher.

Sociala Medier en del av din sökmotoroptimering

Sökmotorer som exempelvis Google har insett att Sociala Medier är en dominerande faktor på Internet och förändrar löpande sin syn på vilka websiter som skall rankas högt i deras sökmotor. Google’s grundprincip är att det är Internetanvändarna som skall bedöma vad som är bra och bör komma högt i sökresultaten och därför tar de hänsyn till aktiviteterna i Sociala Medier i sin algoritm för sökresultaten.

2 Kommentarer

  1. EDDIE MARTINEZ

    Hej Magnus

    jag läste med mycket stort intresse din kommentar på foretagandet.ses sida, “11 starka anledningar till varför ditt företag behöver Facebook” Skriven av Daniel Korhonen” :
    skriven av Magnus Äng, oktober 08, 2010
    Intressanta fakta och en del nyheter som jag tar med mig i mina föreläsningar och rådgivning. Nästa steg är att visa lyckade exempel på hur man kan arbeta med Sociala Medier. I det senaste numret av Internetworld finns en del tips om vad andra har gjort i Sociala Medier.
    Tack för ett bra inlägg!

    Magnus, Jag vill starta eget, är arbetslös och invandrare och 53 år precis idag, jag vill gärna föreläsa, bl. a. om China, har några intressanta kinesiska kontakter, ganska mycket eget material, information, (undervisade i engelska i Kina för några månader sedan). Kan jag få några tips och råd från dig, tex hur skulle jag kunna använda facebook (not allowed i Kina) och annat.

    Tacksam
    Eddie Martinez
    Hökvägen 34
    269 62 GREVIE
    tel. 0431 361019
    1personalmail@gmail.com

  2. Magnus Äng

    Hej Eddie,

    Tack för din kommentar och vad kul att du vill starta eget!
    Ett första tips för att utvärdera om Facebook är rätt kanal eller om det finns andra som bättre så börja med att försöka förstå vad dina potentiella kunder egentligen vill ha, vad har de för behov och vilken information skulle de uppskatta att få ta del av gratis utan att det påverkar din verksamhet negativt.
    Denna research och analys är den stora nyckeln till hur bra du sedan kan göra resten av ditt arbete i exempelvis Facebook.

    Lycka till och hör gärna av dig om du undrar över något!
    Mvh
    Magnus

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.