I semestertider som denna är det dags att blicka bakåt för att se vad som har hänt och hur det har gått den första tiden som egenföretagare. Under mina 10 år som företagsledare har jag drömt om att starta i egen regi och i fjol bestämde jag mig för att ta det efterlängtade steget. Nu är jag äntligen mitt uppe i den resan, den som jag länge har drömt och visionerat om, och jag har roligare än på väldigt länge.

Det som har dominerat min vardag och de uppdrag jag har varit involverad i under vintern och våren har varit relaterat till kommunikation och Internet, med tonvikt på Sociala Medier och Sökmotormarknadsföring. Dessa två ämnen är gigantiska och många företag kämpar med att lära sig, förstå och hänga med i utvecklingen. Fler företagare börjar också förstå att Sociala Medier och Sökmotormarknadsföring har en stark synergi.

Rådgivning och projektledning

Några av de större samarbeten som jag har inlett under vintern har dels varit med Tetra Pak där jag har varit projektledare och rådgivare för ett Intranätprojekt med fokus på kommunikation och interaktiva funktioner. Ett annat större samarbete som jag har inlett är med en av Sydsveriges ledande kommunikationsbyråer, Navigator, där jag är Webstrateg. I den rollen arbetar jag med rådgivning för Navigators kunder och Internetrelaterade uppdrag.

Seminarie tillsammans med Google

Det var fullsatt när jag och Nicole Haman, Industry Manager på Google i Sverige höll ett seminarium om Sökmotormarknadsföring tillsammans med reklam- & kommunikationsbyrån Navigator i slutet av Maj. De engagerade åhörarna var från olika branscher och både företagsledare och marknadschefer.

Ett av de viktigare budskapen med vårt seminarie var att lyfta sökmotormarknadsföring till en strategisk fråga för företagsledningen då den har en stor betydelse och påverkan på företaget. Ett exempel på detta var hur vanligt det är med stort engagemang hos en företagsledning när man utsätts för en negativ artikel i dagspressen medan man tillåter att negativa skriverier ligger väl synligt och på topp tio i det organiska resultatet när man söker på företagsnamnet, sk varumärkessökning i Google’s sökmotor. Åhörarna fick ta del av hur det kan se ut när man hittar negativa skriverier från bloggare och nyhetssiter och vikten av att ha en Off-site Strategi i sitt Sökmotoroptimeringsarbete för att trycka undan dessa negativa aspekter från toppresultaten. En Off-site Strategi innehåller delvis Sociala Medier och för att anamma denna strategin bör man då osökt ha en strategi för Sociala Medier på plats.

En annat metod som presenterades för bemöta negativa skriverier från dagspress och bloggare var Google AdWords, sk Sponsrade Länkar. Med Sponsrade Länkar kan företagsledningen snabbt nå ut med sin version och bemöta eventuell kritik.

Sociala Medier i praktiken som företagsevent

Nyligen genomförde jag ett företagsevent tillsammans med kommunikationsbyrån Navigator där vi på ett lekfullt vis använde oss utav iPhones och Sociala Medier för att i olika lag tävla och genomföra uppdrag i Malmö. Tävlingsdeltagarna fick uppdragen via microbloggen Twitter och positioneringstjänsten Foursquare medan utföranden skulle dokumenteras med fotografier och laddas upp via iPhone till en blogg (WordPress) under tiden de tävlande befann sig ute på Malmö’s gator. Företagseventen som delvis var ett test blev lyckat och nu har fler företag visat intresse av att vilja genomföra liknande företagsevent inför höstens stundande kick-off.

iPhone och Sociala Medier
Företagsevent med iPhone och Sociala Medier

Utbildningar i Sökmotormarknadsföring

Kunskapshungern om Sökmotormarknadsföring verkar vara stor hos alla typer av företagare, stora som små och i alla typer av branscher. Under vintern och våren har jag genomfört närmare ett tiotal utbildningar i Sökmotoroptimering och Sponsrade Länkar. Det har varit både öppna utbildningar där flera företag har deltagit samtidigt men även företagsanpassade och skräddarsytt efter specifika behov. Merparten av utbildningarna har haft fokus på grunderna inom Sökmotoroptimering och Sponsrade Länkar.

Ökande engagemang i Google AdWords, sk Sponsrade Länkar

Fler företagare, stora som små börjar inse vikten av att exponeras och bli funna i sökmotorer genom Google AdWords, sk sponsrade länkar. Utöver de uppdrag som jag har nämnt ovan så har även antalet uppdrag ökat där jag hanterar företagens kampanjer. I nuvarande stund åtar jag mig endast de större uppdragen men jag hoppas inom kort även kunna erbjuda lösningar för mindre- och medelstora företag.

httpv://www.youtube.com/watch?v=AZ5U5o1vxL8

Sommartider föder nya tider

I år har jag fokuserat mer på företagandet än ifjol men trots det blir det även lite semester, några strödagar här och där när vädret visar sig från sin bästa sida. Utöver det så blir det en multisportresa till vackra Sormiou i Frankrike där jag, förutom att utmana kropp och själ, även kommer att fotografera en hel del för ett kommande projekt. Under denna resan kommer jag även att passa på att fira min första tid som egenföretagare och att min dröm har förverkligats. Resten av sommaren kommer jag att fokusera på de nya idéer som har fötts och projekt som jag är involverad i.

Ha en skön sommar!

Magnus

Sormiou | Magnus Äng | Webstrateg
Sormiou i Frankrike

Pin It on Pinterest

Share This