YouTube SEO, tänk på det här!

[guide 2022]

 

Uppdaterad 2021-12-20

YouTube är digital kanal som är starkt på frammarsch och vill du satsa på en egen kanal, för ditt företag eller dig själv så har du kommit rätt. 

Här delar jag mina tips om YouTube SEO, tips inför din produktion av videos, hur du kan optimerar texter och innehåll när du publicerar samt analyser som du bör göra efter publicering.

För att lyckas med YouTube SEO så bör du delvis förstå YouTubes egna utvecklade algoritmer men även hur din video presterar. 

Magnus Äng

Magnus Äng

Content Marketing | Head of Strategy

Jag har arbetat med YouTube SEO sedan 2011 och publicerat videos som har fått 100.000-tals visningar, främst inom bl.a. mat & bak.

Du kan lyckas med YouTube-kanaler både där du är en profil eller där du inte syns alls i bild, sk faceless channels.

Jag är medgrundare till en rad olika företag med digitala marknadsföringstjänster och ehandel men har min stora passion inom YouTube och Content Marketing.

Ge gärna feedback på den här

guiden om YouTube SEO

Snabbfakta om YouTube

Om du tror att YouTube endast är för ungdomar så tror du fel. Allt fler svenskar använder YouTube för olika syften som att hitta kunskap och utbilda sig inom ett ämne eller moment, bli inspirerad, få produkttips inför ett köp eller bara engagerad.

Användandet i antal minuter per användare ökar i Sverige och det ser inte just nu ut som om det ska stoppa.

Din YouTube-kanal kan bli en viktig hörnpelar i din Content Marketing tillsammans med din webbplats och exempelvis podcast.

ALGORITMER & YOUTUBE SEO

Huvudprinciper som ger visningar med YouTube SEO

YouTube har sina egna utvecklad algoritmer som tolkar varje video, försöker kategorisera den inom flera olika ämnen och sedan ha koll på hur populär den är.

Med dessa huvudparametrar så vill sedan YouTube presentera det bästa förslaget när vi söker eller när vi precis sett andra videos och då vill YouTube presentera relaterade förslag som ska passa mig.

Det finns några huvudprinciper för att få visningar på YouTube med sina videos och de är;

  • sökalgoritmerna
  • rekommendationsalgoritmerna
  • från Googles sökresultat
  • länkning från andra källor, exempelvis en annan video eller webbplats
  • inbäddning på webbplats

 

Sökalgoritmer

Sökalgoritmerna på YouTube är de som har funnits längst och är grunden när man börjar arbeta med sin synlighet av videos på YouTube.

Logiken påminner till viss del om klassisk SEO på Google dvs att man optimerar sin videos och textinnehåll som rubriker, brödtexter för att bli funnen när någon söker på liknande söktermer på YouTube.

Rekommendationsalgoritm för Suggested Videos

I YouTube-sammanhang benämns ofta Google Brain, den utvecklas av Googles Rankbrain Team och de står för AI-delarna i deras algoritmer.

AI-logiken används i många algoritmer och framförallt i YouTube’s Rekomendationsalgoritmer (sk Suggested Videos)

 

Suggested Videos på YouTube presenteras av rekommendationsalgoritmen

 

Rekommendationsalgoritmerna är den just nu viktigaste faktorn till att få stora mängder visningar på YouTube. Denna logik presenterar relevanta videos för de som är på YouTube, även innan de ens har sökt. 

Logiken bygger på att de vet allt mer om oss besökare och våra intressen, exempelvis vad vi har gjort tidigare på Youtube (och troligen på Google).

De större YouTube Creators berättar ofta att denna logik står för närmare 80% av deras visningar när de väl slår igenom med videos och når 100.000-tals visningar.

ATT SKAPA VIDEOS FÖR YOUTUBE [CREATOR]

Att skapa innehåll på YouTube

Om du är van vid att skriva och publicera innehåll på webbplatser så är det något helt annat att skapa innehåll med videos för YouTube.

Det är både mer komplicerat och utmanande men samtidigt skapar det också en möjlighet eftersom konkurrensen ofta är mindre jämfört med exempelvis att bli synlig på Google.

Vem bör skapa innehåll på YouTube?

Många tror att det endast är yngre människor på YouTube men det är en förlegad myt. Om du vill nå räckvidd i ålderna upp till 45 år i Sverige så är YouTube den största kanalen och slår i de flesta fall även TV-kanaler som TV4, Kanal 5 och andra välkända.

På YouTube kan du arbeta med Content Marketing för din verksamhet, oavsett om det är ett mindre företag eller global verksamhet.

Även du som privatperson kan enkelt skapa din kanal och det kan på sikt bli en bra inkomstkälla, och i vissa lyckade fall kan det bli din huvudinkomst.

Live och inspelat

För dig som har en YouTube-kanal så kan du välja att publicera dina producerade videos och nå räckvidd med YouTube SEO.

Du kan även sända live på YouTube och sedan i efterhand optimera videon med rätt text, taggar och länkningar. Att sända live på YouTube är enkelt och jag kommer att berätta mer om hur du gör det på denna sidan. 

Livesändning på YouTube är betydligt enklare än att spela in en video och publicera eftersom det inte kräver videoredigering men det finns en hel del att tänka på ändå.

Vilken ersättning kan man få som YouTube Creator?

Om du vill så kan du tjäna pengar på dina videos som YouTube Creator, valet är helt ditt.

I inställningarna i din YouTube-kanal kan du välja om du vill tjäna pengar och det kanske passar just dig som är en privatperson men är inte alltid lika självklart för ett företag eller verksamhet som har helt annat syfte.

Om du vill tjäna pengar på dina videos YouTube så väljer du det och då kommer YouTube att visa annonser i dina videos och du bestämmer när de ska visas i varje enskild video som du laddar upp.

För att tjäna pengar på dina videos krävs det att du har uppfyllt ett par kriterier som exempelvis;

  • din kanal har minst 1.000 prenumeranter
  • dina videos har minst 4.000 timmar visningstid de senaste 12 månaderna
  • ditt innehåll ska rikta sig till vuxna, ej barn

Du som YouTube Creator kan få 55% av annonsintäkterna som visas i dina videos och för en video kan flera nnonser visas, lite beroende på hur lång din video är. I de fall en tittare är en månadsprenumerant (betalkund) till YouTube så får du ta del av den intäkten eftersom det då inte kommer att visas några annonser alls.

Sedan har du som Creator även möjlighet att bli direktsponsrad av ett företag men det är något helt annat. Du kan göra ett avtal direkt med ett företag eller via en byrå och då kan du nämna företag och varumärken på något vis i din video och få ersättning för det.

Det finns även andra intjäningsmöjligheter på YouTube som ofta passar privatpersoner som bygger upp sidoinkomster och det är exempelvis affiliateintäkter genom att länka till företag och tjäna pengar när besökare klickar på dessa och genomför en transaktion i exempelvis en nätbutik.

FÖRBERED & PLANERA DINA VIDEOS PÅ YOUTUBE

Planera dina videos

När du ska skapa videos så bör du veta vilka ämnen och söktermer som du vill bli synlig för. Du bör ha gjort en del analyser innan du börjar din planering och sedan bör du satsa på att skapa bättre videos, och ibland även längre.

Undersök sökvolymer med YouTube Search Insight

Med YouTube Search Insight så kan du undersöka hur populära olika söktermer är vid sökningar på YouTube. Du kan även undersöka vad dina följare söker efter och vilka söktermer som det saknas bra innehåll (enligt YouTube), sk Content GAP.

Du hittar denna funktionen inne i ditt YouTube-konto, i YouTube Studio och Analytics.

Läs mer här om du vill veta mer om YouTube Search Insight.

Gör en sökordsanalys med YouTube Search Insight

Längden på dina videos spelar roll

Det verkar som det finns ett riktmärke vad gäller längden på din videos och det är att ha den minst 10 minuter lång. Det finns studier kring detta och de flesta pekar åt samma håll.

Studera de populära videos idag och gör din lite längre, och så klart måste den då vara mer relevant.

Snabba klipp

Lite beroende på vad det är för en video som du ska producera så tänk på att många av de videos som lyckas väl på YouTube har snabba klipp med korta sekvenser för varje klipp. 

En ofta rekoomenderar längd på ett klipp är 5 sekunder, sedan ska någon ny vinkel eller händelse ske.

Om du ska vara med i videon så kan det vara klokt att ställa upp flera kameror så du får olika vinklar eller om du endast har en kamera så gör flera tagningar från olika håll.

De första 5 sekunderna är avgörande

YouTube säger själv att de första sekunderna är viktiga för att lyckas fånga tittaren så ödsla inte tiden i början på att berätta vem du är utan fokusera på att berätta vad tittaren kommer att få se, uppleva och lära sig under videon.

Efter att du har berättat kort om innehållet i din video så kan du presentera dig, om du bestämt dig för att vara med i videon.

Locka med något bra som kommer i slutet

En vinnande strategi är att få tittaren att se länge i tid av din video och ett fungerande knep är att locka om något som kommer i slutet av din video. Det kan vara att du lyfter fram att ‘tips 23 betyder något extra för dig’ eller att du till sist kommer att presentera något som få känner till.

PRODUKTIONSTIPS AV VIDEOS TILL YOUTUBE

Tips inför inspelning av din video till YouTube

Här under lyfter jag upp en del tips inför din inspelning av videos. Tipsen är både mina egna men också från andra som lyckats.

Högupplöst Video är viktig

Videons kvalitet bör vara så hög som möjligt. Enligt en studie från Backlinko så innehåller 68% av topplaceringarna i sökresultat videos med hög kvalitet (HD), den andra delen är i SD-format.

Säg sökordet i början av videon

Det påstås av flera kända YouTubers att algoritmen lyssnar av delar av din video och att man ska säga sökordet (eller sökfrasen) som man vill att videon ska förknippas med bl.a. genom sökningarna. Tekniken för röstigenkänning finns så det är fullt logiskt att det fungerar så även om jag inte har sett något som bekräftar detta från YouTube.
Google har de senaste åren bekräftat att de kan identifiera och tolka innehåll i videos men inte att de har börjat använda logiken i sina algoritmer.

SEO-OPTIMERA DINA YOUTUBE-VIDEOS

Tips inför inspelning av din video till YouTube

Här under lyfter jag upp en del tips inför din inspelning av videos. Tipsen är både mina egna men också från andra som lyckats.

Thumbnail är kritisk för din CTR

Thumbnail är bilden som syns för varje video som du laddar upp. Syftet med den
i kombination med rubriken på dina videos är extremt viktig för att locka till klick. Tänk på att din Thumbnail ska sticka ut från sökresultatet på YouTube så välj färger med omsorg. Och din rubrik som du skriver med text behöver inte vara detsamma som står i Thumbnail utan tänk istället att de kan komplettera varandra.

Titel på din video

Använd det sökord som du vill att din video ska bli funnen på, i videons titel. Det behöver inte vara ett sökord utan även en fråga. Sökord och frågor som är relevanta för din verksamhet hittar du i olika verktyg online. Jag använder såklart RankTrail för sökord, Google trender samt Answerthepublic.com för frågor.

Beskrivande text

Den beskrivande texten är en del av meta datan och se till att den innehåller text som till viss del påminner om relaterade videos som du redan har laddat upp, eller kommer att ladda upp framöver. Din meta data bör även påminna till viss del som de just nu ledande videos har, dvs de du konkurrerar med.

I den beskrivande texten bör du använda sökorden som du vill bli synlig för i en logisk beskrivande text. 

Du bör även ha relevanta länkar som exempelvis timestamps, länkar som exempelvis till din webbplats och sociala medier.

En av dina länkar bör vara till en annan video som du har gjort i samma ämne och som är relevant att se efter att de har sett din nuvarande video.

Timestamp kan ge fler visningar på YouTube

Timestamps är snabblänkar som du kan (bör) skapa och när tittaren klickar på dessa så förflyttas tittaren till den tidpunkten i videon. 

Timestamps hjälper för bättre användarupplevelse på YouTube dels i sökresultatet men även när de har hittat in till din video, men det kan även ökan antalet tittare eftersom även Google visar timestamps i sökresulten.

 

Timestamps skapar du enkelt genom att ange tidsangivelsen för varje viktig del, detta anger du i den beskrivande texten. Du skriver helt enkelt klockslaget i videon när du anser att det ska finnas ett kapitel exempelvis 01:41.

I detta fallet så skapas det en snabblänk in i videon till denna tidsangivelsen bara genom att du skriver siffrorna på detta vis och när man klickar så startar videon på 1 minut och 41 sekunder in i din video. Därefter anger du nästa timestamp exempelvis 3:22, då startar videon på 3 minuter och 22 sekunder in i din video när någon klickar på timestamp.

YouTube skapar automatiskt kapitel med timestamps

YouTube skapar (numera) automatiskt sk kapitel, om du inte har angett några timestamps. Dessa kapitel får en bild från din video, skapade av YouTube och vid mobilsök kan den sökande klicka sig direkt in i videon tack vare dessa.

 

Läs mer om YouTubes kapitel och timestamps

 

Nu skapas kapitel med timestamps automatiskt på youtube.

Timestamps på Google

Timestamps (Snabblänkar) visas också numera på Google sedan hösten 2019. Din video kan bli synlig på Google, vanligast när det är en fråga som söks på Google, som nämns i din videos titel, beskrivning och som din video besvarar.

Designa din beskrivning

Du kan även designa din beskrivande text med styckeindelning, pilar som pekar viktiga punkter eller länkar och mycket annat.

Länkar till relevanta webbplatser och sociala medier

I den beskrivande texten så kan du länka till relevanta källor som din webbplats eller era kanaler i sociala medier.

Du kan länka till en nedladdningsbar guide om du har en relevant sådan på din webbplats, eller till en kontaktsida.

Du kan även länka till era sociala kanaler eller till andra videos som du har på din kanal.

Taggar

Studera de ledande videos och försök förstå vilka sökord de har taggat upp och använd dessa i dina videos.

Använd även några av dessa ord naturligt i din titel och beskrivande text, på ett naturligt sätt.

Du kan använda olika program och plugins för att identifiera alla taggar som de vinnande videos använder, ex Social blade, VidIQ eller TubeBuddy.

Ta fram 5-10 taggar som du använder i alla dina videos och de ska vara baserade på din sökordsundersökning. Dessa taggar blir din bas och kallas “Channel keywords” eftersom dessa kommer att relateras till din kanal på sikt eftersom du använder dom i alla dina videos. Du kommer också att använda ‘channel keywords’ i din beskrivande text i alla dina videos, i kombination med varje videos unika text.

Utöver dessa ‘channel keywords’ ska även dina videos ha taggar som är relaterade till den just specifika videon.

Länk i kommentar

Lägg en länk i ditt kommentarsfält och markera den (fäst) så att den syns högst upp bland dina kommentarer. Länken bör vara till din andra video i samma ämne och ökar chansen till att tittare klickar för att se mer och på så vis bidrar du till att öka deras ‘session time’.

Cards

YouTube Cards kan du lägga till i din video och dessa kan du sedan använda för att länka till andra webbplatser, spellistor eller videos.

Länk till din senaste video i relaterade videos som du har publicerat tidigare i samma ämne. YouTube vill att besökarna ska stanna så länge som möjligt och om du kan bidra till detta så ökar dina chanser att algoritmen väljer dina videos som rekommenderade videos.

En av dina länkar bör vara till en annan video som du har gjort i samma ämne och som är relevant att se efter att de har sett din nuvarande video.

Så YouTube är inte enbart intresserade av ‘watch time’ utan även besökarnas ‘session time’, dvs hur länge är en besökare på YouTube delvis tack vare dig.

VIKTIGA NYCKELTAL VID YOUTUBE SEO

Session Time

Detta är ett av de viktigaste nyckeltalen som YouTube lägger stor vikt vid men svårt för dig att veta, men du har en stor påverkan och det är YouTube Session Time.

Session Time är tiden som en besökare stannar på YouTube efter att de har sett en av dina videos.

YouTube tjänar pengar på att besökarna stannar hos dom och om dina videos bidrar till att de stannar länge så ökar dina chanser att dina videos att bli prioriterade i sökresultat och i YouTube’s rekommendationsalgoritmer.

Watch Time

Watch Time är ett nyckeltal att ha koll på och det är det totala antalet timmar som din video har visats.

Så, visst antal visningar är intressant men egentligen mindre intressant eftersom just Watch Time avslöjar hur länge din video har visats totalt. Så det kan vara bättre med färre visningar och högre Watch Time än tvärtom eftersom det indikerar att de som väl har sett din video ser en stor del av den.

Och här har du en fördel om du gör längre videos på 10-15 minuter, och om du såklart lyckas behålla tittarna länge. Gör du kortare videos på några minuter så behöver du fler visningar för att komma upp i Watch Time.

 

Kom ihåg, Watch Time är intressant för YouTube eftersom de tjänar pengar på annonsvisningar och ju längre besökarna stannar ju mer annonser hinner de visa och deras intäkter öka. 

Audience Retention

Hur bra du är på att locka tillbaka dina åhörare till dina videos är en annan viktig del för att du ska lyckas.

Och knepen för att lyckas är många, dels att arbeta med videos som är av Evergreen karaktär så att de vill komma tillbaka till din kanal och videos när de inte minns exakt vad de lärt sig och behöver påminnas.

Att du har många videos som i en serie så att åhörarna upplever att de måste komma tillbaka kan också bidra, att du fångar åhörarna direkt i dina videos och satsar på att de första 5-15 sekunderna är andra knep. Gör dina avslut är korta och snabba så att de direkt presenteras för nya spännande videos och inte hinner stänga ner kan också bidra till ökad Audience Retention.

Click Through Rate

Andelen som har sett bilden (thumbnail) på din video i ett sökresultat och klickat på din video, det är Click Through Rate (CTR).

CTR på YouTube varierar mellan olika ämnen (nischer) men vanliga riktmärke är mellan 2-7% i CTR vid YouTube SEO.

För att öka din CTR genom att ha en Thumbnail som sticker ut bland andra och som lockar till klick. Tänk på att använda liknande färger i dina Thumbnails så att du positionerar dig med dina färger och blir lättare att känna igen men även att använda text och uppmaningar som påminner om de söktermer som är relevanta för din video.

Audience Engagement

Precis om i många kanaler så kan åhörarna reagera på annat vis än just att titta. Som åhörare kan man gilla (like), kommentera, dela, följa (prenumerera) spara videon i egen lista, följa din kanal och embedda din video på sin webbplats.

All engagemang är viktig och påverkar din synlighet men det sägs att de viktigaste nyckeltalen är Session Time och Watch Time.