SÅ GÖR DU EN

contentPLAN

[guide 2022]

 

Uppdaterad 2022-04-15
En Contentplan behöver du för att ha koll på alla dina aktiviteter och här hittar du några tips på vad som bör ingå.

Här kan du läsa mer om;

  • Vad är en Contentplan?
  • Varför behöver du en Contentplan?
  • Contentplan vs Content Strategy
  • Contentplan vs Checklista
  • Gör en Content Audit innan Content Plan
  • Hur ser en Contentplan ut
  • Hur gör du en Contentplan

Läs alla tipsen om hur du kan skapa din Contentplan!

Magnus Äng

Magnus Äng

Content Marketing | Head of Strategy

Jag arbetar som Content Creator och med Content Marketing, Google SEO, YouTube och med mycket annan digital kommunikation. Här delar jag med mig av mina tips och guider.

Jag är medgrundare till bl.a. marknadsföringsbyrån topvisible och Content Marketing-konceptet Ranktrail. Jag är även partner i olika e-handelsföretag ex. euroflorist och Cake Toppery.

Utöver detta så föreläser jag ofta och utbildar för företag eller skolor som IHM Business School, Berghs School of Communication och Medieinstitutet.

INTRODUKTION

CONTENTPLAN

Vad är en Contentplan?

 

En Contentplan beskriver vilket innehåll som ska skapas publiceras och de övergripande detaljerna på vad som förväntas med din exempelvis Content Marketing eller YouTube SEO.

Planen bör bland annat innehålla information om när innehållet ska publiceras, ansvarsfördelning mellan personer, kanaler för publicering och distribution och mål.

En Contentplan ska baseras på en Contentstrategi som riktar sig till de målgrupper du vill nå och bör involvera hela deras kundresa.

 

Varför behöver du en Contentplan?

Det finns flera fördelar med att skapa en Contentplan, dels sätter du mål och planerar när det ska ske vilket ökar chansen för att det händer. Det involverar kanske flera personer och planen ökar till samarbete mellan individerna.

Och en contentplan ökar chansen till att era aktiviteter håller högre kvalitet eftersom de är genomtänkta i förväg och inte i affekt.

Om du vill höja kvalitén på er Content Marketing, har en utvecklad Inbound Marketing Strategi eller vill lyfta er Account Based Marketing (ABM) så bör ni utveckla en contentplan för att få de metoderna att fungera.

Med en plan så får du bättre koll på vad som ska göras och en bättre förståelse för vilka investeringar i resurser som krävs, både personal och pengar. Det är väldigt användbart eftersom det troligen finns en budget eller andra begränsningar i resurser som du behöver ta i beaktande.

 

Contentplan vs Content Strategy

En contentstrategi och en content plan är två olika delar i exempelvis Content Marketing, och båda behövs för att arbetet ska bli kvalitativt.

En Contentstrategi beskriver vilka kanaler som ni ska använda för att nå utvalda målgrupper och bör även innehålla definierade mål.

En plan beskriver sedan de övergripande aktiviteterna för produktion av innehållet, publicering i kanaler, ansvarfördelningar och mycket mer.

Contentplan vs Checklista

En contentplan innehåller övergripande information om vad som ska göras, när och av vem. Utöver det rekommenderar jag dig att arbeta med en checklista för alla detaljer som ska göras.

Checklistan är ett komplement till din Contentplan eftersom du aldrig kommer att komma ihåg alla detaljer som återstår exempelvis på en websida som du skapade för 6 månader sedan och du vet behöver uppdateras men lagt en prio på detta längre fram i tiden.

Jag jobbar med Trello som checklista och har skapat mina egna Trello-boards som jag delar med kunder på bl.a. Ranktrail. Det som är bra med Trello är du kan bjuda in andra personer och de kan själv arbeta med sina actions och ni kan följa varandras arbete.

 

Gör Content Audit innan du skapar din Content Plan

I arbetet som Content Creator så skapas det en hel del innehåll och det gäller att förstå vad du har gjort som blivit lyckat och vad du gjort som fungerat mindre bra, därför behöver du göra Content Audit för att får en bra överblick och förståelse.

I en Content Audit gör du analyser, dina insikter ska få dig att förbättra ditt innehåll för att lättare kunna nå målen, förbättra dina aktiviteter och justera din Content Strategy.
Magnus Äng

Top Marketing Group

Content Audit sker oftast väldigt spontant även om det är bra om du kan få in rutiner kring detta.

Det är också smart att inspireras från andras Content Creators, från alla möjliga branscher.

Vad som avgör vilket innehåll som blir lyckat eller ej är så klar kopplat till vilka mål du och mellan olika kanaler.

Innehåll i sociala medier som har många delningar, likes och kommentarer kan tyckas som lyckat men det inte har drivit det antalet besökare till en webbplats som man siktade på så är det mindre bra.

Ett annat exempel kan vara en webbplats som ligger placerade högst på Google för en sökterm (sökord), vilket är toppen. Men om det inte genererar det antal leads som var målet så är det mindre bra.

Content Audit Webbplats – Kategorisera webbplatsens innehåll

En metod för att inventera din webbplats är att samla alla url:er (websidor) i en lista, exempelvis Google Spreadsheet. Kategorisera sedan websidorna efter Kundresan och om de är av Evergreen-karaktär.

När jag gör contentinventering så vill jag gärna ha med en notering om antalet ord på existerande websidor, vilka som är huvudsökorden, om det finns relationer till ett ämne, datum för publicering/uppdatering och kommande uppdateringsdatum, ansvarig person, huvudmål för websidan mm.

Content Audit YouTube-kanal – Kategorisera dina videos

Metoden som jag använder för att mina videos på YouTube påminner om den för en webbplats, så jag rekommenderar att du håller en liknande struktur. Sedan tillkommer det nya kolumner i listan och några försvinner.

Kopiera alla url:er för dina videos och spara dom i en lista (ex Google Spreadsheet). I listan har jag liknande innehåll som huvudsökterm, relation till ett ämne, publiceringsdatum, ansvarig person mm. Här är det inte aktuellt med att uppdatera innehållet utan snarare om det behövs skapas en uppdaterad video (ny). Det är väldigt viktigt med att få en bra CTR och här spelar en thumbnail en avgörande roll och denna kan du A/B-testa. Om du arbetar med A/B-testning på detta vis så ska detta anges i din plan.

Lär dig samla in data om ditt innehåll

När man gör Content Audits och skapar en Content Plan så är ett viktigt moment att samla in all data så se till att lära dig var du hittar allt och en effektiv metod för att samla in det.

Du kan arbeta med Google Data Studio för att samla in data och sedan länka till dessa från din Content Plan.

För en webbplats så kan det vara intressant att se hur många ord websidan innehållet, ranking på Google, CTR, unika besökare, session duration time, bounce rate, backlinks och delningar i sociala medier. Det kan bli lite väl många nyckeltal att ha med i en Contentplan och jag föredrar därför att ha en länk från min plan till en Google Data Studio för att snabbt kunna komma åt nyckeltalen.

För en YouTube-kanal så är det primärt intressant att se antalet CTR, visningar, likes, average view duration, watch time. 

Och för både din webbplats som din YouTube-kanal vill man dessutom se trenden för dessa nyckeltal, dvs om det pekar uppåt eller dalar.

STEG-FÖR-STEG – CONTENT PLAN

(GUIDE)

Hur ser en Contentplan ut?

En contentplan kan variera i utseende efter tycke och smak, tror vi alla som är content creators har sina egna rutiner. Mina planer gör jag oftast i Google Spreadsheet eftersom det är så flexibelt. Jag har testat olika verktyg men aldrig varit riktigt nöjd så därför återgår jag alltid till mina listor.

Listora i Google Spreadsheet kan designas på många olika vis, du kan låsa celler och kolumner och skapa filter för effektiv filtrering. Du kan även skapa olika formler som inträffar når någon ändrar en status och då kan du få en en färg att inträffa och ge dig bättre överblick.

Content Plan för din webbplats

Skapa ett Google Spreadsheet (gratis) och fortsätt sedan med att skapa åtminstone nedanstående rubriker om du vill göra en Content Plan för din webbplats. Längre ned så hittar du förklaringar för alla kolumner.

Kolumner:

  1. Sidnamn, ex Meta titeln (länka websidans url)
  2. Huvudsökterm
  3. Relation (vilket ämne tillhör websidan)
  4. Prioritering (ex. 1, 2, 3)
  5. Kundresan (Awareness, Consideration eller Decision)
  6. Sidtyp (ex. Cornerstone content, listning, how-to guide)
  7. Evergreen (Ja/Nej)
  8. Antal ord
  9. Ansvarig person
  10. Produktionsstart (frivilligt att ha med men bra om du behöver påminnelse)
  11. Publiceringsdatum
  12. Senast uppdaterad
  13. Kommande uppdateringsdatum
  14. Nyckeltal…(kolumner med de nyckeltal som du vill bevaka)
  15. Contentbrief (länka till ditt djupare anteckningar om du har skapat sådana)
  16. Inspiration (lägg noteringar och länkar till externa källor som du har inspirerats av)

Utmaningen är att inte ha för många kolumner och det främsta målet nu är att kunna se direkt vad du bör prioritera den kommande tiden.

Om du har en stor skärn så underlättar det eftersom du då kan få en stor överblick men om du använder en laptop så kan det bli svårt att se alla kolumner.

1. Sidnamn

Din första kolumn döper du till Sidnamn så att du snabbt kan förstå vilken websida det är. 

På första raden under kolumnrubriken så börjar du med att ange en websida som ska ingå i din Content Plan. Börja med att lägga in en av dina redan existerande websidor och då skriver du den nuvarande texten som står i Meta Titeln (Title Link).

Nästa steg är att skriva in alla resterande websidor som redan existerar på din webbplats på egna rader och som du vill inkludera i din Content Plan.

Jag brukar (ibland) markera sidans namn och kopiera in sidans URL så att Sidnamnet blir klickbart och direkt länkat till den relevanta websidan. Detta hjälper enormt mycket när du sitter i filen och snabbt behöver förstå vilken websida det handlar om.

Om du har idéer om nya websidor som ännu inte är skapada så kan du skriva in förslag på sidans namn i raderna under i samma kolumn.

Om du har identifierat ett sökord eller en sökfras men ännu inte kommit på vad som ska i Meta Titeln så kan du låta denna raden vara tom men istället skriva in sökordet/sökfrasen i nästa kolumn (nr.2).

Kom ihåg att avsätta tid i din kalender

En Contentplan i all ära men utan producerande av innehåll så lyckas du inte som Content Creator! Min nyckel till framgång i detta är att planera in när jag ska skapa innehåll!

Planera i i din kalender när du ska skapa innehåll, avsätt alltså tid. Se till att du inte flyttar denna produktionstid i kalendern och markera din kalenderbokning som privat (om du delar den med kollegor). När du gör din kalenderbokning privat så kan ingen ifrågasätta dig och du kan minska risken för att prioritera bort din produktionstid.

Jag arbetar sedan länge efter Pomodoro-tekniken, dvs jag stänger av allt i 20 minuter. Och jag menar allt, mobiltelefonen är på tyst vänd upp och ned. Inga notiser får störa mig på mobiltelefonen eller i min dator. Jag läser ingen epost och sätter mig där ingen kan eller får störa mig. Efter 20 minuter tar jag en 5 minuters paus för en kopp kaffe, snabbcheck på telefonen och kanske en kort snackis med en kollega. 

Efter pausen sätter jag mig igen, stänger av allt och producerar innehåll igen i 20 minuter. Detta upprepar jag oftast i 2-3 h och sedan tar jag ett längre break om jag inte är klar. Under mina längre pauser så lägger jag möten, lunch och att läsa epost.