3 exempel på
content marketing i sverige
[2022]
Uppdaterad 2022-07-22
Letar du efter svenska exempel på Content Marketing så har du kommit rätt. Här hittar du exempel från olika företag inom flera olika branscher.
Här hittar du svenska exempel på Content Marketing inom;
- 0 B2B-exempel
- 2 B2C-exempel
- 0 exempel inom mjukvara (SaaS)
- 1 exempel inom ehandel
- 1 exempel inom inredning
- 1 exempel inom tekniska produkter
Scrolla ner och inspireras av alla svenska exempel på Content Marketing!
Magnus Äng
Content Marketing | Head of Strategy
Jag arbetar dagligen med Content Marketing, Google SEO, YouTube och med mycket annan digital marknadsföring sedan år 2000. Här delar jag med mig av tips och guider.
Jag är medgrundare till en rad olika företag inom marknadsföring som ex. marknadsföringsbyrån topvisible och Content Marketing-konceptet Ranktrail. Jag är även partner i olika e-handelsföretag ex. euroflorist och Cake Toppery.
Utöver detta så föreläser jag ofta och utbildar för företag eller skolor som IHM Business School, Berghs School of Communication och Medieinstitutet.
Ge gärna feedback på den här
guiden om Content Marketing
Content Marketing är en metod där man skapar innehåll som är inspirerande, utbildande och informativt.
Syftet med innehållet är att locka de som har behov och är sökande efter just den informationen att få svar på sina frågor i ett tidigt skede för att i ett senare skede när de är köpsugna ska komma ihåg dig och återkomma för att bli kund.
Här kan du fördjupa dig i min Guide om Content Marketing är och får tips hur du kan utveckla din egen arbetsmetod.
HubSpot är ett amerikanskt mjukvaruföretag inom Inbound med funktioner och tjänster inom CRM, Marketing Automation, CMS, Kundtjänst mm.
Jag imponeras ständigt av deras kvalitet när det kommer till Content Marketing, och Inbound Marketing (som är inom deras industri).
Här delar jag med mig av vad de gör som imponerar på mig.
Skapar och delar sina kunskap
HubSpot har skapat hundratals blogginlägg och många väldigt bra landningssidor, och de fortsätter. De delar sina kunskaper och många av blogginläggen och landningssidorna är positionerade för olika frågor som ställs av deras målgrupper (och på Google), de sökmotoroptimerar sitt innehåll och delar det fritt med sin webbplats som huvudbas.
Landningssidor
HubSpot har skapat flera landningssidor som ger ett direkt värde utöver kunskapsdelning.
En av de landningssidor som genererar mest besökare är deras ‘Email Signature Generator’. Landningssidan attraherar minst 150.000 (!) besökare i månaden via Google’s organiska sök, ja du läste rätt. Med denna landningssida så har de skapat en gratisfunktion där du kan skapa snygga och funktionell design på din epostsignatur.
Möbelföretaget Mio har skapat en hel del inspirerande och utbildande innehåll på sin webbplats som är väl synliga på Google vid relaterade sökningar.
Här är nedan ett exempel på en guide som handlar om valet av säng med mängder av tips och råd.
Guiden är en så kallad ‘How to-guide’ där Mio beskriver hur man utvärderar en säng i fyra steg.
Vid sökningar på Google med söktermer med säng så placerar guiden sig i topp 10.
HiFi utbildar och inspirerar med Content Marketing
Ljudföretaget HiFi-klubben har mycket kunskap om hur man installerar och möblerar för bästa ljudet när man vill lyssna på musik eller titta på film. På sin webbplats har de en del som heter Inspiration och där bjuder HiFi-klubben på mängder av tips och råd.
Här ser du ett exempel som handlar om hur man väljer rätt hörlurar. Denna sidan är utbildande och ligger högst eller väldigt högt placerad på Google vid relevanta sökningar.