Nu kommer äntligen matnyttig fakta om Facebook’s Gilla-funktion som lanserades i April i år och statistiken talar för att den funktionen spelar en stor roll i Sociala Medier.
Gilla-funktionen finns numera på ca 2 miljoner websiter över hela världen och har fått en enorm genomslagskraft när det gäller viral effekt och att driva besökare till de websiter som använder denna. Gilla-funktionen kan även benämnas “Rekommendera”, det är samma funktion och den som använder funktionen på sin website bestämmer vilken av varianterna man vill använda.

Facebook Gilla-funktionen ger websiter besökare

Facebook Gilla-funktionen ger websiter besökare

Facebook Gilla har stor effekt

I en artikel på Mashable.com kan man läsa mer om hur olika websiters effekter av att de har implementerat Gilla-funktionen:

“ABC News reported a 190% increase; Gawker’s traffic shot up by 200%; Sporting News said their site traffic was up by a shocking 500%; and NBA.com said that Facebook had become their second-largest referral source.”

I artikeln berättas det att personer som klickar på Gilla-funktionen är fem gånger mer benägna att klicka på externa länkar i Facebook än genomsnittsbesökaren och att de som klickar på “Gilla” på en nyhetswebsite är i genomsnitt 34 år. Det går även att läsa om hur besökarnas beteende på NHL.com förändrades efter lanseringen av Gilla-funktionen, besökarna ökade med 36%, sidvisningar per besökare ökade 92%, tiden som besökarna spenderar på websiten ökade med 85% och andelen som tittade på deras videos ökade med 86%.

Så använder du Gilla-funktionen i din Social Media Strategi

Facebook Gilla-funktionen innebär att när någon klickar på knappen på din website så publiceras din sida med minst en länk på besökarens Facebook-profilsida (om de har ett konto på Facebook). Denna länk blir sedan synlig och tillgänglig för besökarens vänner på Facebook och genom detta får du troligtvis ett ökat förtroende mao de som klickar på din Gilla-funktion på din website hjälper dig med att locka nya besökare till din sida.
De som besöker din website ser också att flera andra gillar din website och några utav dessa är besökarens vänner så syns även detta, även detta ger dig ett ökat förtroende om dig för besökaren.

Sociala Medier - Magnus Äng - Webstrateg

"Gilla" publicerar sidan på Facebook

Gilla-funktionen placerar du på din website och de sidor som du vill marknadsföra och använda i din Social Media Strategi. Du bör ha Gilla-funktionen på mer än startsidan, om du driver en e-handelsbutik så bör du placera funktionen på respektive produktsida och har du ett nyhets-/bloggdel så skall den finnas på varje unik nyhet. Se också till att ha en attraktiv titel som attraherar personer på Facebook att klicka på länken.

Vill du läsa mer om statistiken som ligger till grund för artikeln så har du presentationen från Justin Osofsky (Facebook Director of Media Partnerships) här nedan.

Working Together to Build Social News