YouTube Search Insight ger dig som driver en YouTube-kanal helt nya insikter. Tidigare har sökordsanalys varit väldigt begränsat från YouTube’s del och du har mer eller mindre varit tvungen att använda externa program för att få insikter i sökbeteende, men inte längre.

Med Search Insight så får du reda på dina följares sökbeteende och vilket innehåll som saknas på YouTube, eller håller väldigt låg kvalitet. De nya funktionerna ger dig insikter som du tidigare har saknat helt och kommer att hjälpa dig att få nya idéer till vilka videos som du kan skapa och i ditt arbete med YouTube SEO.

Läs om de nya funktionerna och se var du kan hitta dom i din egen kanal!

Vad är YouTube Search Insight?

YouTube har aldrig varit så givmilda med data över sökningar på YouTube. Oftast har man fått klura ut det bakvägen via sökvolymsdata för Google, via Google Trender eller använd 3:e parts vrktyg som VidIQ eller TubeBuddy.

Men nu äntligen har YouTube har öppnat upp sig och lanserat Search Insight, en funktion som kan hjälpa dig i din sökordsanalys. YouTube Insight ska de dig tips på vad som efterfrågas på YouTube så att du kan snappa upp detta och skapa videos som hjälper den sökande. Funktionen är fortfarande i en experimentfas och finns i YouTube Studio.

Search Insight hittar du i YouTube Studio och inne i Analytics.

YouTube Insight visar data för de senaste 28 dagarna och du hittar information om följande;

  • Vad som söks på YouTube generellt
  • Sökvolym – indikation hur många som söker, Högt, Medel eller Låg
  • Vad in målgrupp söker efter
  • Content GAP – om det saknas innehåll för någon specifik sökterm

Du som arbetar med en YouTube-egen kanal idag känner säkert till att de två första kan man via andra verktyg, dvs vad som söks och sökvolymer. Däremot är de två sistnämnda, vad målgruppen söker efter och Content GAP riktigt spännande.

Här hittar du sökvolym på YouTube

Med Search Insight får du en indikation på hur många som sökt på YouTube med olika sökord eller fraser de senaste 28 dagarna. Tyvärr får du inget exakt antal eller ens en fingervisning om sökvolymen men du får reda på om den är Hög, Medel eller Låg.

Your Views Search

Du kan undersöka ‘Your viewers search’, dvs vad dina tittare söker efter på YouTube. Denna funktionen finns inte i något annat 3:e parts program, vad jag känner till. Och denna är en av de mest spännande funktionerna med Search Insight. Med denna funktion så får du nu helt nya möjligheter att ge dina tittare vad de vill se och istället för att de ska gå till en annan kanal så kan du behålla dom i din kanal genom att skapa innehållet åt dom.

Med YouTube Search Insight så får du indikation på sölvolymen, både generellt på YouTube men mest intressant är att du även får reda på vilka söktermer som dina tittare använder.

Searches across YouTube

Om du vill undersöka mer generellt vad som söks efter på YouTube så använd ‘Searches across YouTube’, då kan du se vad besökare generellt söker efter. Du skriver in din sökterm och så får du reda på om sökvolymen är Hög, Medel eller Låg.

Denna funktionen tycker jag är bättre i VidIQ för då får du precisa siffror i estimat på sökvolym och även indikation på hur konkurrensen är.

Det bästa med Search Insight är Content GAP

Content GAP blir det när en sökning inte genererar i någon relevant video eller om de videos som existerar är av låg kvalitet (det vet YouTube tack vare all användardata & Statistik). Med denna funktion så får du nu helt nya möjligheter att förstå vad som behövs på YouTube och din research får hamnar nu på en helt annan nivå.

Använd denna funktionen för att hitta möjligheter och planera sedan vad du bör göra för videos.

Du kan hitta Content GAP's på YouTube med deras funktion Search Insight som du hittar i YouTube Studio.

Du kan även filtrera i Search Insight efter endast Content GAPs när du gör din sökordsanalys, den funktionen hittar du direkt under sökfunktionen.

Du kan filtrera efter söktermer, sökord eller sökfraser som har Content GAP's på YouTube.

Creator Insider är kanalen för dig som YouTube Creator

Om du vill ha kolla på nya funktioner som YouTube släpper till sina innehållssskapare (creators) så ska du följa deras kanal Creator Insider här!

YouTube’s kanal Creator Insider berättar om nya funktioner som är på gång och lyfter även upp vanliga frågor som de ofta får från andra innehållsskapare.

Här kan du se du deras video om funktionerna i Search Insight.