allt om

evergreen content

Tips & Fakta | Content Marketing

[guide 2020]

 

Uppdaterad 2020-08-23

Vill du också skapa Evergreen Content som ger dig tusentals nya besökare månad efter månad, år efter år och med en insats från din sida där 99% av tiden är koncentrerad till tidpunkten när du skapar och publicerar det?

Här kan du läsa om vad Evergreen Content är, varför du bör integrera det i din marknadsstrategi och vad du bör tänka på när du väl startar.

Evergreen Content kan ge dig tusentals besökare till din webbplats tack vare topplaceringar på Google, viral spridning i sociala medier och en försäljningsökning år efter år. Begreppet är relativt ovanligt i Sverige men viktigt vid Content Marketing och bygger på att du skapar innehåll som är efterfrågat men tidlös. Ditt Evergreen Content ska besvara frågor som ställs idag och även de kommande åren och där ditt innehåll förblir relevant med minimal insats till uppdatering.

Innehållsförteckning

INTRODUKTION EVERGREEN CONTENT

Vad är Evergreen Content?

Begreppet Evergeen Content är inget nytt men har sällan använts i Sverige. I grund och botten handlar det om innehåll på din webbplats som är lika aktuellt idag som om några år framåt i tiden. 

 

Det är innehåll som är värdeskapande för andra, det kan vara utbildande, inspirerande och informativt och som lever över en lång. Innehållet som räknas till Evergreen Content behöver sällan eller aldrig behöver uppdateras och kan på sikt ge din investering i tid en enorm utväxling.

 

Exempel på ämnen som räknas till Evergreen Content;

  • hur man lagar kladdkaka
  • vad är SEO
  • förkylningstips
  • semestertips

 

Ämnen som är trendkänsliga är inte Evergreen Content eftersom det troligen inte är lika aktuellt nästa år och året därefter, dvs det finns väldigt lite intresse att ta del av det innehållet med tiden eftersom det är gammalt och haft sina bästa dagar.

 

Exempel på ämnen som inte räknas till Evergreen Content;

 

  • årets färger 2020 inredning
  • årets fotbollsresultat i allsvenskan
  • deltagarna i årets melodifestival

Varför behöver man Evergreen Content?

När du väl lyckas med Evergreen Content så kan du få tusentals besökare från både sökmotorer, sociala medier och andra webbplatser. När ditt innehåll är så pass bra så att det uppskattas mer än andras så ökar chansen att det får topplaceringar på Google, chansen finns att besökare delar med sig av det i sociala medier och till sina vänner. 

 

När det börjar bli synligt så ökar chansen att det snappas upp av bloggare eller journalister som kanske tipsar om ditt innehåll genom att skriva och länk till ditt innehåll på din webbplats, på så vis kan du få både besökare från dom och det kan stärka dina chanser på Google.

 

Jag har själv en hel del innehåll av Evergreen Content på olika webbplatser som jag driver och det ger mina ehandelsföretag försäljning och mina tjänsteföretag både kunder och PR.

 

Evergreen Content är optimalt för att få organisk räckvidd.

 

Företag är mer beroende än någonsin av att få besökare till sina webbplatser och arbetar med att mixa betald och organisk räckvidd. Ofta är tålamodet kort och man söker snabba lösningar, då blir ofta den betalda räckvidden prioriterad eftersom det kan ta tid att få bra effekt på sin organiska räckvidd.

 

Att arbeta med Evergreen Content tar ofta tid att producera och få bra resultat men den som har tålamod och kunskap kommer högst troligt att lyckas.

Vem bör arbeta med Evergreen Content?

De flesta företag och organisation bör faktiskt arbeta med Evergreen Content men givetvis handlar det om en resursfråga. Det är få förunnat som kan dedikera stora mängder av tid till att skapa innehåll av Evergreen-karaktär.

 

Det blir allt mer vanligt att tjänsteföretag exempelvis mjukvaruföretag skapar innehåll som är av Evergreen-karaktär. Troligtvis ingår deras mjukvara i ett större sammanhang och därför utbildar flera företag sina kunder i olika ämnen.

 

Jag upplever det som fortfarande väldigt vanligt att företag och framförallt ehandelsföretag, helt eller delvis saknar Evergreen Content. Anledningen tror jag handlar om att man har svårt att se den direkta nyttan i jämförelse med att få besökare som genomfört en köprelaterad sökning på Google och till stor del vill köpa deras produkt nu.

HUR GÖR MAN DÅ?

Såklart påminner arbetet om både SEO och Content Marketing men där finns ett par saker du bör tänka på och de delar jag med mig av här.

1. Hitta sökbegrepp som är besläktade med ditt erbjudande

Det första du måste göra är att förstå behoven som din produkt eller tjänst tillgodoser och sedan identifiera vad man söker efter på Google i just den första fasen i kundresan.

Detta gör du genom att påbörja en sökordsundersökning där du försöker hitta sökningar som används för att man vill hitta svar och som troligen kommer att sökas efter igen ett antal år framöver.

Jag brukar börja med att skriva in ord som jag tror är relevant på Keywordsheeter.com och då kommer jag att få många olika sökbegrepp som används på Google. Därefter laddar jag hem förslagen till excel och sorterar dessa. 

2. Undersök sökresultat om du är osäker på om det är Evergreen

Om jag är osäker på om ett sökbegrepp är Evergreen eller ej så söker jag på Google och tolkar sökresultatet, där finns svaren. När sökresultatet är dominerande av innehåll från webbplatser som är informativt och utbildande så är du rätt på det, även om det är av sådan karaktär att det inte är relevant endast i år utan även nästa år.

3. Identifiera sökvolymer men bli inte fixerad

Är sökvolymer viktiga? Nja, både ja och nej. Det beror på. Sökvolymer är data över antalet sökningar per månad som görs på Google och det indikerar hur populär sökningen (och ämnet) är. Om där är få eller inga sökningar på ämnet överhuvudtaget så väljer jag ofta bort det men om ämnet i sig är populärt så är det prioriterat. 

 

Ibland kan enskilda sökbegrepp ha väldigt låga sökvolymer eller till och med inga men detta stämmer oftast inte i realiteten. När mitt innehåll som riktar in sig att ta en topplacering på en specifik sökfråga och lyckas så får det mycket fler besökare än just inga alls, ofta hundratals. Anledningen till det är många men med tanke på just detta så ska du inte undvika sökbegrepp som saknar sökvolym.

 

Jag använder Ranktrail för att identifiera sökvolymer och där kan jag även gruppera sökbegrepp som är typiska Evergreen efter mina olika ämnen.

 

Med Google’s EAT-filosofi så är det svårare än någonsin att nå topplaceringar på Google om det är populärt och du saknar innehåll på din webbplats om ämnet sedan tidigare. Jag börjar ofta med att göra landningssidor och blogginlägg som besvarar olika frågor om ämnet, som har Evergreen-karaktär och väldigt låga sökvolymer. På så vis bygger jag upp en viss trovärdighet som jag upplever underlättar när jag sedan riktar in mig på de större sökbegreppen som har har fler sökningar.

4. Hitta andras svagheter och gör bäst innehåll

Undersök innehållet på de webbplatser som dominerar topplaceringarna på sökresultatet och analysera deras innehåll. Försök hitta vad de har gjort bra och sämre. Kanske saknar de en video, eller har väldigt liten storlek på sitt typsnitt, de kanske inte går så djupt på ämnet som du skulle kunna göra och laddar kanske långsamt i mobilen. 

Ett vanlig inställning till framgång är att du måste skapa innehåll som inte bara är bättre utan MYCKET BÄTTRE, ett vanligt begrepp som används för att poängtera just detta är 10X. 

5. Undvik att nämna tidsaspekt i ditt innehåll

När du väl skriver och produceras innehåll så undvik att uttrycka dig om tidiga händelser i år som påverkar läsaren att uppleva att ditt innehåll känns inaktuellt. Vad jag menar konkret är att du bör undvika uttryck som;

 

  • tidigare i år
  • i Maj förra året
  • 4:e Oktober i år
  • sommarens utveckling
  • valårets resultat
  • senaste produktlanseringen
  • årets trend

 

Dessa uttryck bidrar till att innehållet känns aktuellt idag men inte om några år, undvik dom helt enkelt.

6. I väntan på Google så distribuera ditt innehåll själv

Det tar ett tag innan Google vill lyfta upp ditt innehåll till topplaceringarna i deras organiska sökresultat och för att få nytta av ditt arbete så kan du distribuera ditt innehåll i dina ägda kanaler och marknadsföra det genom annonsering. Publicera länk till ditt innehåll i sociala medier som exempelvis Pinterest eller Linkedin. Du kan även marknadsföra det med annons i Instagram om det är relevant och via epost till de som är intresserade (dina kunder och leads). Dina val av kanaler beror på var din målgrupp befinner sig.

7. Uppdatera ditt innehåll

Ha kolla på dina sidor och blogginlägg som du har publicerat i syfte för att få Evergreen-effekten. Ibland förändras något och det kan innebära att du bör uppdatera ditt innehåll för att det inte ska kännas inaktuellt eller ofullständigt, exempelvis om det kommer nya rön eller produkter som helt eller delvis tar över.

Pin It on Pinterest

Share This