Vad är en Content Creator? Allt du behöver veta.

Uppdaterad: 2022-07-09

Är du intresserad av vad en Content Creator gör och hur du kan utvecklas så har du hittat rätt. Här kan du läsa om vad det är, hur man blir en Content Creator, vanliga lönenivåer och möjliga passiva inkomster.

En Content Creator skapar innehåll helt enkelt! Innehåll som har ett mål och riktar sig mot en målgrupp. Vanliga mål är att informera, utbilda, inspirera och sälja något. Och som Content Creator kan du bland annat skriva, filma, designa illustrationer, skapa musik och fotografera.

Lär dig mer om Content Creator!

Alla kan bli Content Creators och det har aldrig varit lättare än nu.
Alla kan bli en Content Creator!

Innehållsförteckning

1. Vad är en Cotent Creator

2. Hur blir man en Content Creator

3. Vilka färdigheter har en innehållsskapare

4. Förstå din målgrupp

5. Bemästra en digital kanal

6. Ha en analytisk förståelse

7. Håll dig uppdaterad med det senaste

8. Hitta ett arbetssätt som passar dig

9. Vad tjänar en Content Creator

11. Passiva inkomster – en ekonomisk trygghet

1. Vad är en Content Creator?

En Content Creator skapar innehåll till digitala medier som en webbplats, en Youtube-kanal, en podd, en ebok eller till sociala medier som exempelvis Instagram eller TikTok. Med all information som finns på nätet så kan även du bli en Content Creator. Det är lättare än någonsin att bli Content Creator.

Alla kan faktiskt bli Content Creators idag eftersom det finns enormt mycket utbildande innehåll och information om hur man gör innehåll. Det enda som behövs är din karaktär, dvs målinriktat fokus, nyfikenhet och en passion.

Som Content Creator så gör du research om målgrupper, konkurrenter, tolkar data, genomför content audit, skapar contentplaner, producerar innehåll, publicerar och distribuerar ditt innehåll från en huvudkanal till olika kanaler. Ditt innehåll har alltid ett syfte och något affärsmål, ex lead generation eller bidra till direkt försäljning.

En Content Creator bör kunna behärska och förstå Content Marketing och nyttan med Evergreen Content.

2. Hur blir man en Content Creator?

Många Content Creators är självlärda, det är i alla fall min uppfattning. Det finns väldigt få renodlade utbildningar (jag vet ingen!) för den som vill bli en Content Creator. Du som vill bli en Content Creator så finns det istället mängder av olika kurser. Du hittar kurser hos svenska byråer och frilansare men även mängder av digitala kurser på nätet, oftast digitala kurser.

De flesta kurserna som du hittar på nätet är nischade inom ett område eller ett program så det gäller att veta vad du har passion för och vad du vill.

Designa tshirts och bli en Content Creator!
Att lära sig designa tshirts är enkelt, all information finns gratis på nätet. Eller så går du en kurs där du lär dig lite snabbare!

Här är några kurser som jag känner till och några som jag själv har gått:

3. Vilka färdigheter har en innehållsskapare?

En innehållsskapare kan ha en eller flera olika färdigheter för att skapa innehåll och man behöver inte ha en enorm talang för att kunna skapa innehåll. Och man behöver inte bli en känd influencer för att vara en Content Creator, man kan skapa innehåll som helt okänd.

Utöver själva skapande bör du även ha förståelse för din målgrupp, bemästra en eller flera digitala kanaler och vilka nyckeltal (KPI:er) som du ska bevaka och analysera.

Lär dig skapa och producera innehåll

Här är några exempel på innehåll med fördigheter som du kan ha;

  • skriva – du kan ha olika egenskaper inom det skriftliga, vara bra på rubriksättning, skriva säljande texter, romaner mm.
  • grafisk design – skapa illustrationer från början
  • grafisk design – skapa grafiskt innehåll från andras innehåll (idag behöver du inte göra allt från början)
  • grafisk design – lär dig göra rörligt material och animeringar till videos
  • webdesign – du behöver inte kunna programmering för att skapa webplatser idag
  • programmerare – lär dig programmera och skapa plugins till webbplatser, appar mm.
  • video pre production – lär dig filma, ljus och ljudsättning
  • video post production – lär dig videoredigering
  • foto – lär dig fotografera, foto behövs alltid till sociala medier, webbplatser och mycket annat
  • musik – om du kan skapa musik så utveckla din talang och gör musik åt andra artister, content creators och företag
  • talare – har du talets gåva så kan du satsa på att spela in ljudböcker, hålla webinar, vara speaker i YouTube-videos mm.
  • matlagning – om du har talang för matlagning så kan du blogga dom dina recept, laga & filma samtidigt
  • bakning – likanden för matlagning, gör en ebok eller starta en YouTube-kanal
  • måla – har du en konstnärsådra så kan du måla, scanna & digitalisera dina målningar

Stick ut från mängden

Oavsett om du skapar innehåll för dig själv eller andra så lär dig hur ditt innehåll ska sticka ut från mängden. Studera din data från dina målgrupper för att förstå vilket innehåll som attraherar dom, studera konkurrenterna för att hitta möjligheter och skapa dig en egen tonalitet.

4. Förstå din målgrupp

Som Content Creator skapar du innehåll som riktar sig till en eller flera specifika målgrupper och detta bör du ha i åtanke i ditt egna skapande. Lägg tid på att försöka förstå de målgrupper du vill nå, beröra, attrahera och få att agera.

Att förstå dina målgruppers behov i kundresan är en central del i ditt innehållskapande eftersom det ska påverka dom mot ett övergripande mål.

5. Bemästra en digital kanal

När du har producerat innehåll så ska detta publiceras och som Content Creator är det bra om du kan bemästra en eller flera kanaler, exempelvis Instagram, TikTok eller YouTube.

Varje kanal är unik även om det finns många likheter. Du bör känna till vad som kan publiceras, vilka användarregler som gäller, vilka format som kan publiceras och ha en god förståelse för hur algoritmerna fungerar.

6. Ha en analytisk förståelse

Även om du har en kreativ ådra och vill skapa innehåll så måste du kunna analysera den data som har skapats från användarna och besökarnas reaktionerna när de har interagerat med ditt innehåll. Användarnas beteende är viktig att förstå för att kunna bli bättre som Content Creator.

7. Håll dig uppdaterad med det senaste

Det händer väldigt mycket i den digitala världen och du som Content Creator bör följa utvecklingen. Leta upp relevanta webbplatser, YouTube-kanaler eller podcast som frekvent publicerar nyheter om digitala kanaler, förändringar i format och algoritmer.

Bevaka dagligen nyheter från de kanaler som du bedömer som relevanta att följa. Precis, du läste rätt. Bevaka dagligen! När du anammar detta beteende så lär du dig väldigt mycket och kommer också att se olika mönster i vad som händer. När du börjar se dessa mönster så kommer du också att kunna förstå vad som kan hända vilket stärker dig som Content Creator.

8. Hitta ett arbetssätt som passar dig

Som Content Creator så ligger det en stor press på dig att skapa och publicera innehåll. Pressen kan komma från både din målgrupp som kanske förväntar sig nytt innehåll eller från din arbetsgivare eller kund.

Det gäller att du hittar dina rutiner för att få ut allt innehåll som ska skapas. Jag har många olika rutiner för detta, allt från att avsätta tid i min kalender, hur jag gör mig ostörd och använder Pomodorotekniken när jag producerar innehåll tills planering av vilket innehåll jag ska göra i en Contentplan.

9. Vad tjänar en Content Creator?

Min uppfattning är att Content Creators lönespann är väldigt stort eftersom det är en reltivt ny roll i Sverige, däremot tror jag att denna kommer att öka med tiden. Som anställd ligger lönenivån mellan 25.000-40.000 kr/månad om du inte har en djupare nisch som särskiljer dig, detta är i alla fall min uppfattning och jag hittar ingen direkt statistik.

Med erfarenhet och kunskap så ökar dina chanser till en högre lönenivå såklar och kan du visa att ditt innehåll har bidragit till verksamhetens macromål (exempelvis intäkter) så har du goda chanser att ligga i det övre spannet av lönenivån.

10. Arbeta som frilansare

Om du inte vill vara anställd som Content Creator så kan du driva ditt egna företag som frilansare. Som frilansare kan du hjälpa företag som en interimlösning när någon är föräldrarledig eller har slutat, vara en direktleverantör till företag som behöver hjälp men inte vill anställa eller så kan du även vara en underleverantör till en byrå.

Det är vanligt att frilansare fakturerar 500 – 1.500 kr/h beroende på färdigheter, erfarenhet, kvalitet och referenser.

11. Passiva inkomster – en ekonomisk trygghet

MEN en stor möjlighet som Content Creator är att bygga upp passiv inkomst, antingen som huvudsyssla eller som komplement till din lön eller frilansande. Det finns enormt många olika möjligheter, ofta fler än vad man kan ana men det tar oftast flera år innan du kan leva på en passiv inkomst.

Här är några exempel på passiva inkomster som du kan ha som Content Creator;

  • Webbplats med intäkter från affiliate
  • Webbplats med intäkter från annonser (ex. Google Adsense)
  • YouTube-kanal med annonsintäkter från YouTube/Google Adsense Ads
  • YouTube-kanal med intäkter från affiliate
  • T-shirt – designa t-shirts utan kostnad och tjäna pengar när andra köper dina t-shirts
  • Mobilskal – designa mobilskal utan kostnad och tjäna pengar när andra köper dina mobilskal
  • Muggar – designa muggar utan kostnad och tjäna pengar när andra köper dina muggar
  • Canva Creator – gör mallar som andra använder och då tjänar du pengar
  • Onlinekurser – skapa kurser inom ett område som du behärskar
  • Fotograf – sälj dina fotografier på olika webbplatser
  • Posters – sälj dina fotografier eller din design och tjäna pengar när andra köper posters
  • Musik – tycker du om att skapa musik i datorn så kan du sälja det verk, det behöver inte vara hela låtar utan små slingor

Du hittar fler tips på Passiv Inkomst här!