Sökmotormarknadsföring

Sökmotormarknadsföring (SEM – Search Engine Marketing) är ett begrepp för två olika marknadsföringsmetoder i sökmotorer, dels Sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimization) som man använder för att få kostnadsfri exponering i den organiska delen och den andre är Sponsrade Länkar (PPC – Pay Per Click, ex Google AdWords) som man använder för att exponeras i den betalande delen. Båda sökmotormarknadsföringsmetoder går ut på att få sin website, microsite, sitt externa pressrum, profiler i sociala medier mm synliga i sökmotorer när människor letar efter relevant information. 
Google är generellt sett den domineranden sökmotorn i världen och i Sverige har den ca 88% av sökmarknaden.

Sökmotormarknadsföring i Google: Organisk placering genom sökmotoroptimering och betald placering med Google AdWords

Sökmotormarknadsföring i Google: Organisk placering genom sökmotoroptimering och betald placering med Google AdWords

Sökmotormarknadsföring bör ingå i mediamixen

Sökmotormarknadsföring kan användas på många olika vis och vara en stor tillgång i mediamixen då det har en stor påverkan på exempelvis:

  • Vanligaste vägen till köp via e-handel går via sökmotorn. (Källa: KOV, Juni 2009)
  • Nästan hälften av konsumenterna ändrar sig angående vilket varumärke de ska köpa efter att de sökt info på nätet. (Källa: UK Survey, EIAA Study “Net Purchase Power”, Jan 2008)
  • 57% av konsumenterna blir tveksamma till köp i butik om de upplevt något problem när de har sökt info om varumärket på nätet. (Källa: Tealeaf/Harris Interactive, 2008)

Hur klickar sökarna på sökresultaten

Det forskas i hur sökarna studerar sökresultaten, vart ögonen fokuserar och vart de klickar. Sökarna läser inte sökresultatet grundligt, de scannar och klickar på det som de spontant upplever att det motsvarar det som de söker. Hur besökare klickar i sökresultatet är olika för varje sökord men gemensamt för alla är att topplaceringarna får mest klick.

En studie visar att 45% av sökarna klickar på toppresultaten av de organiska placeringarna och 40% av sökarna klickar på toppresultaten av de betalda placeringarna, om där finns några vid söktillfället. Om man har en topplacering i den organiska sökningen betyder det inte nödvändigtvis att man kan utesluta att betala för en placering i Sponsrade Länkar då klicken alltid fördelar sig över hela sökresultatet, mao så om man inte har en AdWords-annons så får de som exponeras där en del av sökarna. Det kan alltså vara klokt att vara positionerade på båda delar och därmed också få en större exponering och godare chans till att attrahera besökare.

Synstudier i sökmotorer visar att sökarna scanner toppresultaten.

Synstudier i sökmotorer visar att sökarna scanner toppresultaten.

Sökmotoroptimering (SEO) – Organisk sökning och gratis placering

Sökmotoroptimering är det svenska begreppet för Search Engine Optimisation, även förkortat SEO. Denna sökmotormarknadsföring är kostnadsfri men kräver en hel del kunskap och löpande arbete för att ge positiv effekt. Sökmotoroptimering (SEO) är den metod som tar längst tid för att uppnå exponering i sökmotorerna men när man väl lyckas så kan det ge enormt mycket besökare som är kostnadsfritt.

Sociala Medier har en stark påverkan på sökresultatet i den organiska sökningen exempelvis genom att bloggare’s websiter kan ta en placering i sökresultaten och påverka sökarna både positivt och negativt. Denna metod med många andra kan även användas i egna syften om man vill dominera sökresultat och få bort negativa resultat eller när man vill stärka sina egna websiter i konkurrenskraft.

Sponsrade Länkar (PPC) – Betald sökning och placering

Sponsrade Länkar i sökmotorer är det svenska begreppet för Pay Per Click, även förkortat PPC. Denna sökmotormarknadsföringsmetod kostar pengar kräver men är en av de snabbaste när man vill nå ut snabbt med sitt budskap vid exempelvis tidsbegränsade kampanjer, när sökresultaten innehåller negativa resultat som man vill bemöta och när det är hård konkurrens om placeringarna i det organiska sökresultatet.

Sökmotormarknadsföring börjar med analys

Oavsett vilken sökmotormarknadsföringsmetod man väljer att arbeta med så börjar man med att undersöka vilka sökord som kan vara intressanta för dig utifrån relevans och hur många som söker varje månad och hur hård konkurrensen det är att ta en topplacering i sökresultatet, dvs gärna första placeringen men minst att nå placering tio. Efter analyserna tar man fram en Sökordsstrategi innehållande sökord som man bör satsa på.

3 Kommentarer

  1. organisk search marketing

    This is really a nice post and you have provided such a useful information which can be helpful for all of us. As knowledge is a keypoint if one has to go with the contemporary world.

  2. Magnus Äng

    Thanks for your statement, I really appreciate it.

    Regards
    Magnus

  3. Nabil

    Ytterst intressant bild. Vill använda den på min blogg då den verkligen visar varför man bör placera sig högt i sökresultaten. Cool eller? 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mediamixen bör alltid innehålla sökmotormarknadsföring - Magnus Äng - [...] Sökmotormarknadsföring [...]
  2. Sökmotormarknadsföring och Sociala Medier har dominerat våren – Magnus Äng – Webbstrateg - [...] Sökmotormarknadsföring [...]
  3. Fullsatt grundkurs i Sökmotormarknadsföring | Magnus Äng | Webstrateg - [...] Sökmotormarknadsföring [...]
  4. Sökmotormarknadsföring – Grundkurs i Malmö - [...] Sökmotormarknadsföring [...]
  5. Sökmotormarknadsföring med B2B-fokus - [...] Sökmotormarknadsföring [...]
  6. Sökmotormarknadsföringskurs fick toppbetyg - [...] Sökmotormarknadsföring [...]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.