Nyligen genomförde jag ännu en utbildning i Sökmotormarknadsföring, denna gången var det i regi för kommunikations- och reklambyrån Navigator i Malmö. Grundkursen som var fullsatt och varade under en heldag med både teoretiska och praktiska delar och de tiotal deltagarna representerade både stora välkända företag och regionanställda i Skåne.

Syftet med Sökmotormarknadsföringskursen

Syftet med kursen var att ge en ökad kunskap om Sökmotormarknadsföring så att deltagarna själva kan påbörja både de strategiska och operativa arbetena med Sökmotoroptimering (SEO) och Sponsrade Länkar (PPC). Kursen gav också deltagarna kunskap om hur de kan bli en bättre inköpare av relaterade konsulttjänster.

Sökmotormarknadsföringskurs i Malmö

Sökmotormarknadsföringskurs i Malmö

Sökmotormarknadsföring mer än bara teknik

Det är ofta som jag springer på den förutfattade meningen att Sökmotoroptimering (SEO) har med teknik att göra och när man väl har en bra teknisk plattform så skall det lösa problemen med de dåliga placeringarna i sökmotorerna.
I Sökmotormarknadsföringskursen får deltagarna lära sig att förstå vikten av tekniken och hur viktigt det är med rätt innehåll och struktur på websiten. De får även lära sig hur viktigt det är att ha gjort sin hemläxa med Sökordsstrategin och Off-Page Strategin, dvs ha rätt strategier för att attrahera länkar till sin website från andra websiter. Arbetet med en Off-Page Strategi är oerhört viktigt i Sökmotoroptimeringen då sökmotorer som Google tar väldigt stor hänsyn till detta och speciellt on länkarna kommer från websiter som är relevanta och innehåller liknande material.

Komplexiteten med Sökmotormarknadsföring

Att man har lyckats med sitt Sökmotoroptimeringsarbete (SEO) och har bra placeringar i det organiska resultatet i sökmotorer betyder inte att man skall strunta i Sponsrade Länkar (PPC). Besökare i sökmotorer klickar på olika reusultat i träfflistan (SERP), dvs det finns alltid besökare som klickar på Sponsrade Länkar (PPC). Detta innebär att om du inte finns positionerad med annons i Sponsrade Länkar (PPC) så riskerar du att besökare hamnar hos konkurrenter.
Sponsrade Länkar är också ett ypperligt annonseringsverktyg om man snabbt vill få exponering jämfört med Sökmotoroptimeringsarbetet (SEO) som tar betydligt längre tid. Detta innebär att företag enkelt kan nå ut till de som letar efter något relevant för företagen som annonseras och man kan även enkelt bemöta negativa skriverier och sökresultat från press och bloggare. Ett ypperligt exempel på detta som jag ofta tar upp i grundkursen är hur Arla bemötte negativa skriverier om dem och en giftskandal i Kina.

Arla bemötte negativa skriverier med Sökmotormarknadsföring och Google AdWords

Arla bemötte negativa skriverier med Sökmotormarknadsföring och Google AdWords