• 1 timme sedan
  • 3Minutes
  • 607Words

YouTube har nyligen lanserat nya metoder för din Content Marketing eller är en YouTube creator.

Nyheterna från YouTube är timestamp med thumbnails, automatiska översättningar av undertexter till olika språk och integrerade sökresultat på YouTube med textlänkar från Google. Dessutom har de lanserat en helt ny blogg med massor av tips för att lyckas med din videosatsning i världens största sökmotor för videos.

Läs mer om nyheterna från YouTube som kan förbättra din Content Marketing.

1. Videokapitel i sökresultatet på YouTube

YouTube har gjort det enklare att förhandstitta på en video i mobilen genom att presentera Thumbnails för olika kapitel som du kan klicka på och undvika att scrolla igenom en hel video.

Sedan länge har YouTube-creators kunnat skapa timestamps i den beskrivande texten till en video för att underlätta för sina tittare, som en del i sitt arbete med YouTube SEO. I timestamp kan man ange klockslag och en kort text som blir till en snabblänk in i videon på det angivna klockslaget. Nu utökas alltså denna möjligheten med thumbnails som du kan scrolla genom för att enklare hitta det du söker efter.

YouTube inför thumbnails för kapitel i videos för mobilbesökare, en spännande funktion för YouTube Creators och din Content Marketing.

Thumbnails för kapitel (timestamps) är riktigt intressant för din Content Marketing när du delar med dig av guider, instruktioner och tips. I exempelvis en ‘how-to-guide’ så kan du göra det lättare att enkelt hitta rätt kapitel och snabbt komma dit med snabblänken som skapas.

Om du gör en video där du utbildar och har flera moment, då kan den som vill lära sig ett specifik moment hoppa över det som personen redan kan och snabbt ta sig till momentet (kapitlet) är det vill se på.

Om en tittare vill se ett moment i din YouTube-video så kan du med thumbnails för dina olika kapitel göra det lättare att hitta dit, då kan du minska risken att de tröttnar & lämnar.

2. YouTube testar automatiska översättningar

YouTube är fullt med videos inom de flesta ämnen men inte alla är översatta till världens olika språk och detta vill YouTube förändra. Algoritmerna som utvecklas inom Alpaphet (moderbolaget till Google och YouTube) blir allt mer sofistikerade och nu lanserar de automatiska översättningar på engelska videos till olika språk.

För YouTube-creators och de som arbetar med Content Marketing på engelska så öppnas nu en helt ny möjlighet att få en enorm räckvidd och nå en ny publik som de inte hade förväntat sig.

3. Google’s sökresultat integreras på YouTube

Vi har ju vant oss vi att se YouTube-videos i sökresultatet på Google men nu testar YouTube även det omvända, dvs att presentera relevanta textlänkar till webbplatser i sökresultat och i anslutning till videos.

Integrationen testas just nu för mobilsbesökare på YouTube i Indien och Indonesien men om feedbacken från användarna blir bra så de att rulla ut detta i större grad vilket kan bli riktigt spännande för dig som arbetar med Google SEO (sökmotoroptimering).

4. Ny webbplats för YouTube creators

YouTube har lanserat sin nya blogg som uppdateras frekvent och är väl värd att följa för dig som arbetar med Content Marketing eller är en YouTube creator. På YouTubes blogg hittar du tips, ny kunskap och inspiration till ditt eget skapande.

På blog.youtube får du många bra tips till din Content Marketing och videos som du publicerar på din YouTube-kanal.
Få många bra tips till din Content Marketing och dina videos som du publicerar på YouTube: blog.youtube

Pin It on Pinterest

Share This