Google har nyligen lanserat nyheten om att videos på YouTube som innehåller timestamps får ännu mer synlighet i Googles organiska sökresultat. Nyheten är väldigt spännande för dig som arbetar med sökmotoroptimering, oavsett om det är på YouTube SEO eller Google SEO.

Tidigare i år kom nyheten om Podcasts i sökresultatet

Tidigare i år berättade Google att de börjar indexera podcasts och gör de sökbara på Google. Det var en grymt spännande nyhet som innebär att du kan få större synlighet med ditt innehåll på Google genom att börja sända podcasts och optimera dessa för olika sökfraser.

Som digital marknadsförare som vill man dominera sökresultat med innehåll och för alla Podcasts så ökade den chansen tidigare i år.

Nu blir Timestamps på YouTube synliga på Google

Nu utökar Google informationen i sökresultatet när de väljer att visa videos från YouTube. De videos där skaparna och kanalägarna, sk YouTube creators använder Timestamps så finns nu möjligheten att dessa blir synliga gratis på Google i olika sökresultat. 

Du som arbetar med digital marknadsföring och sökmotoroptimering bör fundera över dessa nya möjligheter, dels med Podcasts från tidigare i år men även nu där du kan få större synlighet på Google om ni har egna videos på YouTube. Och era videos har god chans att få fler tittare som effekt av denna förändring.

YouTube SEO växer och jag är helt övertygad om att allt fler företag ser möjligheterna och med en sådan här utökning i Googles sökresultat så ökar värdet ännu mer.

Vad är Timestamps på YouTube?

Timestamps i videos på YouTube är små länkar som tar dig fram i videon till den tidpunkten som står angiven på den klickbara länken. Syftet med Timestamps är att göra det mer användarvänligt för de sökande som kanske inte vill se hela filmen men är på jakt efter en specifik del.

Timestamps skapas av kanalägaren när denna laddar upp sin video på YouTube.