Uppdaterad 2021-09-16

Här får du svar på vad Content Marketing är!

Content Marketing är en metod där man delar information och kunskap inom ett område med syfte att få engagemang i en digital kanal, exempelvis attrahera nyfikna och relevanta besökare till en webbplats.

Det är egentligen inget nytt fenomen och det påstås ha rötter flera hundratals år tillbaka i tiden.

Trots att Content Marketing har varit ett av de hetare begreppen inom digital marknadsföring de senaste åren så är det fortfarande många som är osäker på vad det är. 

Läs mer här om Vad Content Marketing är!

Vad är Content Marketing?

Content Marketing är en metod där företag eller en organisation utbildar, informerar och inspirerar valda målgrupper, hjälper dom få svar på sina frågor och ger dom nya insikter. Syftet är att förmedla en positiv bild av sitt varumärke med förhoppning om att de ska minnas företaget och bli ett av alternativen som de senare kan tänka sig att handla.

Marknadsföringsmetoden skiljer sig mot exempelvis produktmarknadsföring där man vill lyfta fram en produkt, argumentera för denna och få någon att köpa produkten.

Content Marketing har en viktig funktion i kundresan

Många som arbetar med marknadsföring fokusera på att fånga de personer och företag som är nära ett köp, dvs i mitten av kundresan. Content Marketing fokuserar på att fånga de personer som har ett problem eller ett behov som de kan vara medvetna om, men inte nödvändigtvis.

Metoden Content Marketing handlar om att nå de som är i en väldigt tidig fas i kundresan, dvs i Awareness.

Metoden har funnits i hundratals år

Innan Internet så var det ett vanligt fenomen att ha kundtidningar som distribuerades till främst kunderna men gärna också till potentiella kunder (leads). Dessa kundtidningar innehöll artiklar dels artiklar om företag som ofta var kund till avsändaren av tidningen men där de berättade om olika erfarenheter och gav tips som ofta inte var direkt kopplade till avsändarens produkter och tjänster. Detta var Content Marketing. 

Content Marketing är utbildande där avsändaren delar med sig av kunskapstips, inspirerar och informerar om olika ämnen. Avsändaren försöker inte på något vis att sälja sina produkter och tjänster.

Content Marketing hjälper MIO att inspirera och utbilda

Det spelar ingen roll om du säljer till privatpersoner genom fysisk butik, via e-handel eller till andra företag med en säljkår, Content Marketing går att använda av alla företag. 

Här är några bra exempel på Content Marketing, den första är möbelföretaget Mio som har guider och tips på sin webbplats.

I menyn har de tydligt lagt upp Inspiration och Guider så att alla besökare kan se och hitta dit. Några av guiderna är tips på vad man ska tänka på inför ett köp exempelvis vid köp av säng eller soffa.

Under inspiration hittar besökarna olika tips och inspiration om trender, bland annat tips vad man ska tänka på när man ska duka.

LimeGo vänder sig till andra företag med tips och råd

Ett företag som säljer tjänster inom CRM och vänder sig till säljarna är LimeGo. De har arbetat med tips och råd på sin webbplats i många med exempelvis detta blogginlägg som handlar om hur en säljare kan varva ner lite och bli av med stress.

Content Marketing är för alla, men ändå inte

Att arbeta med Content Marketing tar tid och det är lätt att tappa hoppet om vilka framgångar som det kan ge. Förutom att du ska veta vad du ska lyfta upp för frågor som du ska lära ut så ska du även producera innehållet och det är tidskrävande arbetsmoment.

Om webbplatsen är huvudkanelen för din Content Marketing så bör du dessutom bemästra sökmotoroptimering (SEO) så att Google kan tolka vad du publicerat på din webbplats och göra det tillgängligt för de som letar efter svar på just de ämnena som du har behandlat. Att förstå Google och hur det fungerar är väldigt krävande eftersom algoritmen som bestämmer vad som ska visas uppdateras (ca 3 ggr/dag) så ofta att det är svårt att hänga med.

Om du lyckas förstå Googles algoritm och ta fram intressant innehåll för dina besökare så finns det goda chanser att nå topplaceringar i sökresultaten. Effekten av att ligga högt på Google är att din webbplats kan få kvalitativa och många besökare som kan få ett intresse för vad du erbjuder. När man väl har lyckats ta sig upp på topplaceringarna på Google så ligger sin webbplats kvar länge, om innehållet är bra det vill säga. Och när du lyckas med det så är allt arbeta värt mödan eftersom du månad efter månad får många nya besökare.

Engagera en målgrupp som du vill nå

Det är viktigt att veta vem du producerar innehåll för och vad som intresserar dom. Ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp innan du börjar producera, skriva, fotografera och spela in videos. Innehållet som du producerar och publicerar på din webbplats ska attrahera dina tänkta läsare och gärna engagera dom.

Attrahera besökarna till att ta nästa steg

När du väl får besökare till ditt utbildande innehåll så kan du på olika vis försöka få dom att anmäla sig till ert nyhetsbrev eller ladda hem en guide mot att de “betalar” med sin epost. När du lyckas med det så kan du fortsätta att utbilda dom och på sikt bearbeta dom till att även bli kunder.