Är du nyiken på rollen som Content Manager och vad en sådan gör, då har du kommit rätt!

En Content Manager ansvarar för att rätt innehåll planeras, produceras och publiceras i relevanta digitala kanaler för en verksamhet. I ansvaret kan du som Content Manager vara både operativ och göra allt eller stora delar själv eller vara mer strategisk och leda ett team.

Vill du veta mer så kan du läsa mer här om yrkesrollen som Content Manager!

INNEHÅLL

Vad betyder Content Marketing

Vad är en Content Manager

Är Content Manager detsamma som Content Creator

Lön

Ubildningar

Jobbutsikter

Vad betyder Content Manager?

På svenska så betyder Content Manager att man ansvarar för innehåll och primärt avser det i digitala kanaler.

Dessa kanaler kan omfatta allt från en webbplats, det som man är avsändare till i sociala medier, även att moderera grupper i sociala medier, ansvarar för ett forum man driver, innehåll på Intranät, en YouTube-kanal och mycket mer.

Vad är en Content Manager?

Rollen som Content Manager kan variera väldigt mycket mellan olika företag och verksamheter, troligen för att den är relativt ny för många. Rollen har funnits sedan Internets begynnelse men har ofta haft olika benämningar.

Det är främst de senaste åren som företag på riktigt har börjat att investera i denna funktionen, det är min uppfattning.

Här är det vanligaste ansvaren som en. Content Manager har:

  • Research & undersökningar
  • Analyser, ex Målgrupsanalys
  • Innehållsstrategi
  • Planera innehåll, ex göra Content Plan
  • Producera innehåll
  • Publicera innehåll
  • Distribuera innehåll
  • Analyser, ha koll på viktiga nyckeltal vid Content Performance

I bolag som är mindre eller som nyligen har investerat i denna rollen så kan ansvaret vara väldigt operativt och ofta väldigt ensamt. När man medvettet anställer en Content Manager så finns det troligen andra personer som har ansvar för annonsering i digitala kanaler och vid ehandel även en sk Ecommerce Manager.

I större verksamhater så kan rollen som Content Manager vara väldigt annorlunda och du är mindre operativ och mer ledande. Du kan ha ett team av webbredaktörer (Web Creators eller Content Creators), även analytiker, UX-designer och många fler. Din roll blir då mer strategisk och planerande men med samma fokus, att nå de uppsatta målen.

Är Content Manager detsamma som Content Creator?

En Content Creator skapar innehåll och har det fokusområdet och som Content Manager har du en större roll, ett större ansvar. Som Content Manager ansvarar du för hela processen från research till att det är publicerat medan en Content Creator fokuserar på att skapa innehåll (och ofta även publiceringen).

En Content Creator kan även göra mycket av det som en Content Manager gör men är då snarare en frilansare eller helt livegen och tjänar pengar genom ska passiv inkomst (intäkter från bloggar, influencer, YouTube-creator etc.).

Vad tjänar en Content Manager?

Min erfarenhet är att som anställd Content Manager är det vanligt att en helt ny som aldrig haft denna rollen tidigare får en lön som ligger mellan 25.000 – 35.000 kr/månad medan de som har erfarenhet vanligtvis ligger mellan 35.000 – 45.000 kr/månad. Givetvis finns det avvikelser men det är inom dessa spann som jag hör vad mina uppdragsgivare och deras anställda ger sina medarbetare.

Det finns ingen officiell statistik att ta del av för just Content Managers och Unionens undersökning av löner hos marknadsförare ligger inom 34.000 – 47.000 kr /månad.

Utbildning Content Manager

Det finns ingen renodlad utbildning i Sverige inom Content Manager, mig veterligen. Jag utbildar idag vid skolor som IHM Business School, Berghs School of Communication och har även kollegor som är involverade på Medieinstitutet men inga av dessa erbjuder en specifik utbildning för Content Managers.

Om du vill utbilda dig så är mitt stående råd att utbilda dig inom Digital Marknadsföring och kombinera det med egna projekt. Dina egna projekt kan vara att göra design med programmet Canva, lära dig videoredigering, bygg en webbplats med WordPress och börja blogga för att lära dig SEO, driv en eller flera konton i sociala medier under andra namn än ditt eget (ex inom ett ämne som intresserar dig) eller starta en videokanal och lär dig YouTube SEO.

Rollen som Content Manager är fortfarande relativt ny och så du kan komma väldigt långt själv utan utbildning, om du bara är dedikerad och ger det tid. Jag hävdar till och med att du kan göra det vid sidan om ett annat arbete och utveckla din förmåga parallellt som du jobbar, eller kanske studerar.

Jobbutsikter

Det finns ingen statistik från Arbetsförmedlingen om jobbutsikterna för en Content Manager. Däremot finns det prognos för Markandsförare och enligt dom så är dessa är jobbutsikterna väldigt goda med stora chanser till jobb år 2026.

Enligt mina insikter sä år jobbutsikterna för Content Managers goda! Allt fler verksamheter förstår nyttan och skapar mer innehåll än någonsin. För några år sedan var det vanligt att konsumentorienterade företag var mest aktiva med att skapa innehåll men vi ser nu att även företag som vill nå andra företag (B2B) skapar också väldigt mycket innehåll genom exempelvis bloggande, webinar, podcasts, whitepapers och email marketing.

Vid en av mina årliga resor till New York (2018) och besöket till konferensen C3 (av Conductor) så diskuterades just om trenden att företag producerar allt mer eget innehåll. I USA ansåg man då att en av de mest viktigaste strategiska besluten var att bygga en egen ‘inhouse media center’. Jag har själv använt mig av denna strategin i mina egna verksameheter som Topvisible och Ranktrail så skapas det en hel del innehåll, allt från poddcasts, webinar, guider, blogginlägg, utbildningar, videos och mycket annat.

I allt skapande så ökar behovet av Content Managers, som en del i producerandet och även som ansvarig när avdelningen växer.