När du vill veta hur många personer som det finns i din målgrupp så är det historiskt svårt att uppskatta storleken och det finns flera olika undersökningsmetoder att välja där du kan fråga olika personer och insamla data men det finns en enkel metod som slår det mesta och det är facebook Ads Manager.
Med facebook annonsverktyg (Ads Manager) kan du själv ange målgruppskriterier som demografi, geografi, intresse samt beteende och få en indikation på hur många personer det finns som motsvara detta på marknaden.
I denna guide går jag igenom hur du gör för att själv kunna ta reda på hur många som finns inom målgruppen som du har utvecklat. OCH om du vill inkludera annonsering när du ska arbeta med Content Marketing (eller någon annan form av Digital Marknadsföring) så kan du enkelt spara dina val för senare annonsering.
Börja med att skaffa ett facebook annonskonto
Det första du måste göra är att ha ett annonskonto, sk facebook Ads Manager. Det kostar inget att skaffa annonskonto och när du väl har det finns där en funktion som heter Målgrupper (Audience).
Klicka på skapa målgrupp
Uppe till vänster finns en knapp som heter “Skapa målgrupp”, klicka på den och sedan på “Sparad Målgrupp”.
Här står antalet personer i din målgrupp
Uppe till höger ser du räckvidden, dvs antalet personer som ingår i “Möjlig målgrupp”.
Ange geografi och plats(er)
Du kan ange land, stad eller till och med plats som en gatuadress. Som du nu ser så är det en stor rund cirkel runt platsen och du kan minska denna genom att klicka på den lilla pilen och sedan reglera till önskad radie. Tänk på att din målgrupp kanske blir för liten när du har justerat den så att du inte får någon information alls, i sådana fall får du helt enkelt justera.
Du kan välja flera platser på en och samma gång, exempelvis städer som Malmö, Göteborg och Stockholm.
Ange demografiska faktorer
Ange ålder och kön som är relevant för din målgrupp genom att välja det. Längre ner under “Detaljerad målgrupp” så kan du välja fler demografiska faktorer som förhållandestatus, där kan du välja mellan många olika alternativ som gift, sambo, förlovad, skild, singel, änka/änkling med flera.
Ange intressen
Du kan även ange olika intressen och här kan det vara intressant att undersöka om de har sådana som är relaterade till dina produkt. När jag anger ordet “te” så får jag då reda på hur många te-intresserade det finns i mitt angivna område och med mina demografiska faktorer som jag har valt, perfekt när jag vill nå tedrickare med budskap.
Du kan skriva in ord direkt i “Detaljerad målgrupp” så får du se alternativ som du kan välja, om det finns några.
Ange beteenden
Beteende är ett annat intressant kriterie och här hittar du ett som jag har använt vid ett flertal tillfället, att nå partners som är resande just nu och då kan du rikta annons mot den andre partnern exempelvis med budskap om att de ska skicka blommor hem.
Beteende kan du välja på samma plats som där du väljer intressen och demografi.
Stämmer verkligen siffrorna på facebook?
Facebook samlar enorma stora mängder data om oss, inte endast när vi använder deras system utan även när vi surfar runt på olika webbplatser. Nyligen hade jag ett uppdrag åt klockföretaget Daniel Wellington och besökte då deras webbplats intensivt under ett par veckor och givetvis dök det upp mängder av annonser på både facebook och Instagram från andra klockföretag. Facebook ser vad vi läser och tittar på, vad vi klickar på och vad vi skriver. När jag klickar på inlägg om löpning på facebook eller det gröna teet matcha, jag då förstår facebook att det är mina intressen och annonsörer som väljer exempelvis “löparskor” eller “grönt te” som intressen får då troligt mig i sin målgruppslista (utan att varken jag eller företaget som gjort valen vet om det såklart, endast facebook vet vilka individer som ingår i olika val).
Enligt Svenskarna & Internet 2019 så använder 74% av svenskarna facebook någon gång per månad och dessa har då också lämnat data om sig själv.
Kvinnor använder facebook mer än män med hela 10%-enheter vilket också då innebär att det finns mängder av data om en stor del av svenska kvinnor.
Använd din Målgruppslista till annonsering på facebook
Ja, det kan du faktiskt. ANge ett namn högst upp och spara sedan din målgruppslista. När du sedan skapar en kampanj och kommer till att välja just målgrupper så kan du välja en av dina Målgruppslistor som du har skapat sedan tidigare, om du inte vill välja nya inriktningar.
Målgruppslistor fungerar även för Instagram.
Använd målgruppslistor och facebook-annonsering till din Content Marketing
Om du arbetar med Content Marketing och har skapat en intressant guide eller en listning av användbara tips på din webbplats inom ett ämne så kan det aktuellt att marknadsföra ditt innehåll mot de som du hoppas ska intressera sig, på så vis kan du driva besökare till din webbplats innan Google har indexerat ditt innehåll och du börjar få besökare från organiska sökresultat (dvs om du har sökoptimerat ditt innehåll och börjar få besökare från Google). Att använda annonsering på facebook som en del i sin Content Marketing fungerar utmärkt och då tack vare att du kan rikta dina annonser mot specifika målgrupper.