• 8 månader sedan
  • 4Minutes
  • 804Words
  • 5Views

Ett nytt Live Webinar är genomfört och denna gången var ämnet kring tips till din marknadsplan för 2021. Det var helt olika tips som vi lyfte upp allt från grafiska trender, till Google’s aviserade algoritmuppdatering, Short Videos och mycket annat spännande.

Du kan läsa om några highlights här i detta blogginlägg eller se hela webinariet i efterhand, det finns här under och sparat på topvisible’s YouTube-kanal.

1. Google’s Core Web Vitals

Du som arbetar med Content Marketing och SEO bör ha koll på en av årets hajpade algoritmuppdateringar och det är Google’s Core Web Vitals. Uppdateringen har aviserats av Google och lanseras i Maj. Uppdateringen fokuserar på att anpassa sökresultaten efter webbplatsers förmåga att bland annat ladda innehåll snabbt i relstion till andra webbplatser, allt för att göra upplevelsen för den sökande till det bästa.

2. Remix & Memetic

IKEA var ett av företagen som fångade trenden med Bernie Sanders och skapandet av Memetics. Trenden blev viral under Januari och just användargenererat innehåll kommer högst troligen fortsätta med tanke på att vi alla allt mer lär oss att skapa innehåll. Och att det utvecklas nya funktioner och appar för just detta ändamål.

3. Short Videos

Ingen har väl missat TikTok’s intåg i Sverige under 2020 och under 2021 spås deras annonseringsplattform öppnas upp för den svenska marknaden.

Jag vågar nog påstå att ‘Short Videos’ boom i Sverige (och världen) har just TikTok att tacka och andra kanaler har tagit efter för att fånga trenden, bland annat YouTube där du som innehållsskapare kan ladda upp kortare videos i ett nytt flöde.

Short Videos kan användas för att lyfta fram humor, inspiration men även korta tips som kan utbilda.

4. Grafiska trender

Grafiskt innehåll är väldigt viktigt oavsett vilken digital kanal man använder i sin marknadsföring och därför lyfte vi upp tre spännande tips, 

  • Electric fade
  • Figure Isolation
  • Bright Geo

Några av tipsen kom redan under 2020 men spås fortsätta i år, se i videon om du är mer nyfiken hur det ser ut. Tipsen kan göra din Content Marketing lite mer spännande!

5. Nostalgi & Samvete

Under pandemin har en hel del företag lyft upp tidigare händelser som de påminner om för att berika vardagen som just nu är väldigt begränsad, exempelvis jämför med hur det var på 80-talet i olika sammanhang. 

Samvete och ansvar är även ämnen som har lyftas upp i kommunikationen allt mer exempelvis LEGO som lanserade en video som riktade sig till barn och där man förklarade hur man borde bete sig i pandemin.

6. Shopping-trender

Några av shoppingtrenderna började redan 2020 och kom från Bambuser och deras Live-shoppingfunktion där man kan livestreama och samtidigt presentera produkter som tittarna kan klicka på och påbörja ett köp inne i en webshop.

Andra nyheter som vi väntar på att lanseras i Sverige är exempelvis Instagram som vill kunna erbjuda hela ehandelsköpet inne i deras app, alltså även betalningen. Ska bli spännande att se hur den utvecklas i Sverige, om och när den kommer.

7. Live

2020 var året då vi gick live på många vis och trenden lär hålla i sig. Själv körde jag en hel del livesändningar, både mindre eller mer lyckade. Jag har nog testat de flesta programmen och verktygen och har mina favoriter. 

Den senaste tiden har vi testat Restream.io och livesänt direkt på YouTube och jag gillar verkligen funktionerna och hur man kan skapa sin egen design. Än har jag en hel del kvar att lära men jag är övertygad om att det kommer att se annorlunda ut i slutet av 2021 efter mängder av livesändningar.