Har du tänkt starta med webinar och letar efter en del tips? Då har du mina 15 tips här som kan förbättra dina kommande webinar och är mina ‘Best practise’.

Med över 200 timmar med webinar och digitala utbildningar det senaste året så har jag lärt mig en hel del, testat en hel del webinar-plattformar, utrustning, skapat en studio på kontoret och en studio hemma, och gjort både blunders och riktigt bra saker som jag tänkte dela med mig av här.

Webinar är dessutom riktigt bra för dig som arbetar med Content Marketing och lead generation.

Scrolla ner och ta del av mina 15 lärdomar av webinar!

Webinar blev min vardag tack vare Covid

Efter intåget av Covid-19 under 2020 så förändrades allt vad gäller föreläsningar för mig. Och ett nytt kapitel av föreläsningar startade för mig, webinar.

Under det senaste året har webinar dominerat och jag har genomfört över 200 timmar av webinar och digitala utbildningar.

Under detta året har jag lärt mig en hel del och här har jag samlat mina lärdomar i 9 tips.

Samtidigt som tystnaden slog till så hade jag rekryterat en säljchef till ett av mina företag, Top Marketing Group. 

1. Välj rätt kamera till webinar

Du behöver en kamera, så klart. Men vilken är egentligen rätt?

Vi började med att köpa en systemkamera som visade sig bli allt för upphettad vid längre webinar så vi köpte in Logitechs. Logitech satte på en kraftfullare Apple-dator (iMac).

Vid (live) webinar så kan det ibland bli lägre kvalitet än vid inspelade videos men det har jag egentligen aldrig sett som något större problem. Det är sällan någon har klagat över just det, tvärtom brukar deltagarna tacka för all kunskap och tips som vi delar med oss.

2. Ljussättning är en vetenskap

Ljussättningen är viktig och min kunskap var obefintlig. Men jag och kollegorna på Topvisible hade precis innan Covid köpt in två stycken Softbox från Scandinavian Photo. Vi gjorde vårt bästa med att ställa in rätt ljussättning och det har blivit bättre under året.

Med ljussättning så tänk på att du kan både ställa ljusstyrkan och hur varmt ljust ska vara, och det finns inget rätt eller fel. Ju lägre Kelvin ju varmare blir ljuset, likt ljuset i ett stearinljus. Vid högre Kelvin så blir det mer vitt, mer sjukhuslikt.  

Vi ställde upp lamporna på ca 1,5 meters avstånd från oss, vinklade med 45 graders vinkel på vars en sida om kameran. Och ljussättningen har vi haft på relativt hög Kelvin, jag vet inte exakt men gissningsvis runt 4-5000 Kelvin.

Dessa lampor är de enda vi använder under våra webinar, taklampan är släckt och fönstren är täckta med persienner.

3. En svartmålad vägg som backdrop

Bakgrunden bakom oss laborerade vi med i början och köpte in sk backdrops i olika färger, en grön och en grå. Det slutade med att vi målade väggen svart och så har vi haft det sedan dess. 

Väggen målades med sk svart tavelfärg så att vi kan rita på den med pennor som sedan går att suddas ut. På så sätt har vi haft olika budskap och motiv på väggen bakom oss när vi har kört webinar.

4. Ett ståbord med böcker räcker som interiör

Som interiör har vi ett ståbord och ovanpå har vi ofta böcker, ibland en fotboll med Google’s logotyp och en movie clipboard med YouTube-logotyp.

Man kan göra mycket mer med inredningen än vad vi har gjort men det har räckt för oss än så länge.

5. Välj rätt mikrofon till webinar

Till webinar har jag använt lite olika mikrofoner lite beroende på var jag är. Om jag är på Topvisible så kör vi numera med en Arozzi Sfera som vi kopplar till datorn via USB och ställer bredvid oss på ståbordet. 

Ljudet blir helt ok med en sk snowball men det kan bli bättre.

Nu har jag köpt nya mikrofoner som jag har testkört och är nöjd med. Det är Röde’s Wireless Go II och de kan användas för både webinar (live) och om man vill spela in videos och podcast. 

När jag kör webinar i studion på Topvisible så har vi lagt en svartgrå heltäckningsmatta som ska dämpa ljudet. I min studio hemma har jag dels en matta men även ljudvägg och gardiner som tar upp ljud och eko.

6. Rätt program för webinar gör stor skillnad

När jag började med webinar så blev det oftast Zoom i början, och sedan jag testade alla möjliga webinar verktyg men blev aldrig riktigt nöjd. Jag kör ofta någon grafisk presentation och då Google’s presentationer och de körs alltid i Chrome vilket kan ställa till det.

Med Zoom som software så går det bra med Google’s presentationer men med Microsoft Teams blir det problem och man ser inte administrationspanelen som föredragshållare. 

Jag har hittat en hel del olika program för live stream av webinar och har fastnat för Restream.io, som jag har kört sedan årsskiftet. Restream.io har många spännande funktioner som ger tittarna en häftigare upplevelse. Man kan styra bakgrundsfärger, visa logotyp, lyfta in namn när personer talar, styra vilka personer som ska synas i bild om du har flera talare, välja vilka chatkommenterer som ska synas i webinaret mm.

Med Restream.io kan ni livesända direkt på YouTube, facebook och Linkedin som några exempel.

7. Förberedelse är A&O för ditt webinar

Det är kanske inte så konstigt att förberedelse är A&O för att det ska bli bra och det finns en del knep att ta till. Vi har testat lite olika upplägg under året vid våra webinar och oftast är grafiskt innehåll, någon form av presentation att föredra men det behövs inte. Du kan också köra en öppen frågestund, en sk Q&A. Du kan be deltagare att skicka in frågor innan webinaret. 

Ett annat knep i webinaret är att tidigt i webinaret lyfta fram hur många olika punkter eller tips som du ska dela med dig, exempelvis “5 tips hur du…” eller att lyfta fram att det bästa tipset kommer sist.

8. Grafiskt innehåll är inget måste men kan lyfta upplevelsen

Med grafiskt innehåll kan det bli mer pedagogiskt. Och med Restream.io kan du dela din presentation i ett separat fönster eller ladda upp bilder och illustrationer som du kan visa i ett separat fönster bredvid dig eller i samma fönster som dig. Om du vill visa en bild på ett objekt, exempelvis en webbplats så kan du lägga bilden på webbplatsen i en större bild som är transparent (png).

Bilden kan du sedan ladda upp och den lägger sig ovanpå din live-stream och då får du en cool effekt, då “flyger” webbplatsen i luften bredvid dig som pratar och det ser professionellt ut som det kan göra på TV ibland.

9. Par ofta bättre än ensam

Jag har kört webinar där jag har stått helt själv och pratat och även tillsammans med olika kollegor och själv känner jag att det blir bäst när man är två stycken. Det är inga problem för mig att stå ensam att prata live inför många människor men jag tänker att det borde vara mer intressant att se två personer prata och berätta, det blir mer dynamik för åhöraren.

Som två personer kan man också ha olika roller där den ena är en expert på ett ämne medan den andre ställer frågor och har en mer moderator roll.

Och ofta kan man bjuda på mer skratt när man är två, det blir mer naturligt. Att stå ensam på ett webinar och skratta blir svårt är min erfarenhet.

Jag har fått mycket feedback under året om just detta, så naturligt och avspänt det är under våra webinar.

10. Webinar Q&A

Att göra ditt webinar till en Q&A (questions and answers) är ett enkelt sätt att minimera förberedandet om du kör ditt webinar live. 

Du kan starta med att berätta något och sedan be åhörarna på webinaret att ställa frågor i chatten och besvara dom så gott du kan. Visst kan det vara läskigt eftersom du aldrig vet vilka frågor som kan komma men om du behärskar ämnet väl så visar du din proffsighet.

Du kan även be om frågor inför webinaret. När du publicerar ett event på Linkedin eller facebook så kan du nämna att det är en Q&A och be om frågorna där direkt i kommentarsfälten. Sedan inför webinaret så kan du samla in frågorna från kommentaren.

Om du har ett anmälningsformulär på din webbplats så kan du i det skapa ett öppet fält frågor som deltagaren vill ska lyftas upp under webinaret.

11. Kom ihåg, Webinar chat!

Att ha en chat aktiverad under webinaret ger alla åhörare möjlighet att fråga vad de inte förstår och undrar över. Det ger dig också tips inför framtiden, ämnen som du kan återkomma med i andra webinar om du inte hinner besvara alla.

En del webinar-plattformar tillåter dig styra chatten till till fullo, dvs om den ska vara synlig för alla och lyfta fram en specifik fråga i bild inför alla.

Därför gillar jag Restream.io, det ger mig möjlighet att ha en chatt och jag kan klicka på en specifik person och fråga så blir den synlig i bild för alla. Och vill jag ha hela flödet synligt så går det också.

12. Skapa en och SEO-optimera en webinar landing page

Det söks säkert en del efter webinar och ämnena som du tänker hålla webinar om och om du bygger en landingpage på din webbplats som är SEO-optimerad för de sökningar så kan du attrahera besökare från Google.

På de flesta av våra webbplatser gör vi ladningpage (landningssidor) för söktermer webinar och ämnet. På dessa sidor listar vi kommande webinar och har även anmälningsformulär.

13. Du måste marknadsföra ditt event

Jag har haft så många webinar under året och vid flera tillfällen har vi haft svårt att hinna med marknadsföringen, och det märks alltid på deltagarantalet. Använd era kanaler och marknadsför ditt webinar, mejla dina kunder (om du fått accept till att mejla), publicera i sociala medier där ni finns och annonsera för att locka nya deltagare.

Både facebook och Linkedin har bra funktioner för event där ni kan publicera med eller utan länk till webinaret, helt kostnadsfritt. 

Jag brukar ha en kombination av möjligheten att anmäla sig på en webbplats men också direkt i sociala medier i ett Event. I sociala medier brukar jag och mina kollegor marknadsföra eventet med annonser riktade mot helt nya personer som motsvarar våra målgrupper för att locka nya deltagare.

14. Webinar passar perfekt till din Content Marketing

Jag arbetar dagligen med Content Marketing på olika vis och försöker generera leads som är nyfikna på att lära sig mer, som vill veta mer om tjänsterna som företagen som jag representerar erbjuder och som säljarna kan bearbeta vid rätt timing.

Webinar har visat sig vara riktigt bra att inkludera i mitt arbete med Content Marketing. Det bidrar till att fler vill veta mer när jag och mina kollegor delar våra kunskaper.

15. Använd Webinar för att bygga er YouTube-kanal

Du kan live-streama din Webinar direkt på YouTube eller via ett program som Restream.io. Och efter webinar så ligger dessa sedan kvar på YouTube och du kan välja om de ska vara publika och bli en del av din offentliga YouTube-kanal.

Om du väljer denna väg så är det bäst att i efterhand, efter webinaret optimera din video med rätt rubrik, beskrivande text, timestamps, taggar och kanske lägga till en attraktiv Thumbnail om du inte redan har det.

Vi har haft deltagare på webinar på runt 100 st och live-streamat direkt på YouTube. Efter att vi har optimerat våra videos (YouTube SEO) så har vi ökat visningarna på YouTube till 1.000 tittare tack vare vår sökmotoroptimering på YouTube.

Vill du veta mer om YouTube SEO så läs gärna mina YouTube SEO-tips!