Det finns många små knep för att påverka potentiella besökare och kunder när du arbetar med Content Marketing och här delar jag med mig av 10 stycken tips.

1. Skriv om ett trendande ämne

Hitta din infallsvinkel på ett trendande ämne och skriv en artikel som går igenom det. I min digitala marknadsföringbyrå Topvisible så har vi vid flera tillfällen listat aktuella marknadsföringskonferenser eftersom vi vet att många letar varje år efter kunskapsresor och resmål för kick off.

2. Använd frågor i dina rubriker och meta titlar

Det gjordes en studie under 2019 som indikerade att användandet av frågeord eller frågetecken i Meta Title gav 14,1% högre klickfrekvens CTR) än de som inte använde detta. 

Meta title är texten som du skriver på din webbplats och för varje unik webbsida, det är denna text som syns i Googles sökresultat.

Frågeorden som du bör ha i din meta title är: Vad, Vem, Hur, Var, Varför, När, Vilka och Vilken.

3. Skapa landningssidor med jämförelser

Det finns många sökningar på Google som görs av personer som har kommit fram till vad de i stora drag behöver för lösning på sitt problem och börjar leta efter olika alternativ. Även om du vill sälja just din tjänst eller produkt så kan du ändå skriva ihop en artikel (eller landningssida) som handlar vad man ska tänka på innan man köper tjänsten X eller produkten Y. 

Om du har en mer redaktionell webbplats så kan du göra recensioner och tester av olika produkter och tjänster med rubriker som exempelvis ‘löparklockor bäst i test’ eller ‘bästa löparklockan 2020’.

4. Använd siffror i din Meta Title

Ett vanligt och fungerande knep att fånga sökande på Google och fånga nyfikna i sociala medier är att använda siffror i rubriker. På Google letar man efter relevant innehåll som gärna ska vara aktuellt vilket oftast betyder ett färskt innehåll och då kan du använda årtal (exempelvis 2020) i din meta title. Årtalet indikerar för den sökande att här finns aktuellt innehåll och lockar till fler klick.

5. Gör Pillar Pages

Du har kanske hört begreppen som dök upp sommaren 2018, Pillar Page….men vad är det? Pillar Page är en stor sida som innehåller mååånga ord…minst 3.000 för att vara mer specifik. På denna sidan tömmer du ut allt om ett ämne i många korta stycken. Dela upp styckena med rubriker för varje del och hela sidan ska handla om ett ämne. Mixa innehållet mellan text, bilder och videos.

Exempel på Pillar Pages

Här kan du se två exempel på Pillar Pages som jag håller på att utveckla och de har båda tagit sig in på topp 10 placeringarna på Google för de huvudsökord som de fokuserar på;

Tea Junkie’s guide om Matcha

RankTrail’s guide om Sökmotoroptimering 

Pillar Pages och Power Pages (som ofta innehåller närmare 10.000 ord) fungerar för att besökaren verkligen kan hitta all information och gärna återkommer eftersom de inte hinner gå igenom allt vid första besöket, på så vis återkommer det och det har troligen en positiv effekt i Google’s sökresultat.

6. Uppdatera gamla landningssidor och blogginlägg

Du kan återuppliva gamla landningssidor och blogginlägg som tappat i antal besökare genom att återuppliva dom. Med det menar jag att du kan addera mer innehåll och uppdatera så att det är mer aktuellt idag än förr. Om du kommer fram till att det inte finns mycket mer fakta och värde att addera i text så kanske du kan erbjuda en gratis mall, budget, eller något annat värdefullt dokument som mervärde. Du kanske inte kommer på mer text att addera men vad sägs om grafiskt innehåll, exempelvis en infographic som förtydligar vad du vill berätta eller en video? 

Är du helt säker på att texten inte kan uppdateras och förbättras? Vad sägs om en förbättrad rubrik (H1 inne på sidan och meta title som syns i Google’s sökresultat) med årtal i då det brukar locka läsare eftersom det känns aktuellt. Din ingress kanske går att förbättra och texten kanske kan delas upp i stycken med underrubriker.

7. Skapa värde i dina inlägg i sociala medier

När du publicerar i sociala medier så strävar de efter att behålla sina besökare i nätverket, alltså Linkedin vill att man ska stanna på Linkedin och detsamma gäller för facebook och alla de andra sociala nätverken. Sociala medier lever på att vi stannar kvar i deras nätverk och konsumerar innehåll där, varför? Jo, för att då ökar deras chans till intäkter eftersom de får fler visningar när innehåll har ett värde och besökaren inte behöver besöka en annan sida för att få ta del av värdet.

Innehåll som är Native, dvs innehåll som endast är till för att konsumeras inne i de sociala medierna och inte innehåller en länk till en webbplats utanför det sociala nätverket prioriteras oftast högre av algoritmerna vilket du bör tänka på. 

När du vill driva besökare till din webbplats är det vanligast att vi tar och delar sidans url in i sociala medier och då syns oftast en bild samt meta titeln (om inget annat är angivet). Det kan vara klokt att skriva mer text i ditt inlägg som innehåller värde för läsarna inne i det sociala nätverket och publicera länken efter texten. När du gör så skapar du också ett intresse och nyfikenhet om innehållet på din webbplats och det kan öka intresset av att gilla, dela, kommentera och klick för att besöka din webbplats. Om din text skapar värde inne i det sociala nätverket med bra engagemang som följd så ökar troligen också synligheten för fler (ökad räckvidd) personer då algoritmerna prioriterar detta innehåll.

8. Mixa micro & macro content i sociala medier

När du vill locka besökare till din webbplats från sociala medier så ska du alltså undvika att publicera innehåll som alltid innehåller en länk till en webbplats som ligger utanför nätverkets platform, mao om du publicerar på facebook eller Linkedin så ska du undvika att ha en länk till din webbplats på alla dina inlägg. 

Men en metod som jag gillar är att mixa inläggen med sk micro och macro content, med det menar jag att du publicerar bilder och texter (micro) som kan innehålla statistik, citat och annat intressant som berör delar av det som finns på din landningssida (macro). Publicera ett flertal micro content i sociala nätverk innan du publicerar ett ett inlägg med en länk till ditt macro content.

9. Skapa ingresser som får besökarna att stanna

Din ingress för varje sida på din webbplats är grymt viktigt! Den ska få besökaren stanna upp en kort (!) stund och förstå värdet på din sida. Journalister är vana vid ingresser och vet hur viktig den är. Jag brukar dela upp min ingress i tre korta delar, jag börjar med en kort introduktion om vad sidan handlar om på helst en eller två meningar, därefter nämner jag konkret ett par exempel vad man får ut av att läsa mer och så avslutar jag med en uppmaning (Call-to-action) om att börja ta sig an innehållet (läsa, titta, ladda ner etc).

Kom även ihåg att nämna ditt huvudsökord i ingressen, det hjälper Google’s algoritm att förstå vilket ämne sidan fokuserar på.

10. Använd sökordet i url:en

Det gjordes en studie under 2019 som indikerade att sökande på Google är mer benägna att klicka på ett resultat om de ser söktermen som de har sökt med på Google i ett sökresultats url. Ange alltså söktermen i url:en men undvik årtal och siffror (om det inte är relevant för alltid) eftersom du bör undvika att ändra url:er då det kan bli omständigt med att göra redirects från tidigare url om du har länkar som pekar till den sidan. De som använder söktermen i url:en kan enligt studien uppleva en högre klickandel i Google’s sökresultat.