1. Skriv om ett trendande ämne
2. Använd frågor i dina rubriker och meta titlar
Meta title är texten som du skriver på din webbplats och för varje unik webbsida, det är denna text som syns i Googles sökresultat.
Frågeorden som du bör ha i din meta title är: Vad, Vem, Hur, Var, Varför, När, Vilka och Vilken.
3. Skapa landningssidor med jämförelser
Om du har en mer redaktionell webbplats så kan du göra recensioner och tester av olika produkter och tjänster med rubriker som exempelvis ‘löparklockor bäst i test’ eller ‘bästa löparklockan 2020’.
4. Använd siffror i din Meta Title
5. Gör Pillar Pages
Exempel på Pillar Pages
RankTrail’s guide om Sökmotoroptimering
Pillar Pages och Power Pages (som ofta innehåller närmare 10.000 ord) fungerar för att besökaren verkligen kan hitta all information och gärna återkommer eftersom de inte hinner gå igenom allt vid första besöket, på så vis återkommer det och det har troligen en positiv effekt i Google’s sökresultat.
6. Uppdatera gamla landningssidor och blogginlägg
Är du helt säker på att texten inte kan uppdateras och förbättras? Vad sägs om en förbättrad rubrik (H1 inne på sidan och meta title som syns i Google’s sökresultat) med årtal i då det brukar locka läsare eftersom det känns aktuellt. Din ingress kanske går att förbättra och texten kanske kan delas upp i stycken med underrubriker.
7. Skapa värde i dina inlägg i sociala medier
Innehåll som är Native, dvs innehåll som endast är till för att konsumeras inne i de sociala medierna och inte innehåller en länk till en webbplats utanför det sociala nätverket prioriteras oftast högre av algoritmerna vilket du bör tänka på.
När du vill driva besökare till din webbplats är det vanligast att vi tar och delar sidans url in i sociala medier och då syns oftast en bild samt meta titeln (om inget annat är angivet). Det kan vara klokt att skriva mer text i ditt inlägg som innehåller värde för läsarna inne i det sociala nätverket och publicera länken efter texten. När du gör så skapar du också ett intresse och nyfikenhet om innehållet på din webbplats och det kan öka intresset av att gilla, dela, kommentera och klick för att besöka din webbplats. Om din text skapar värde inne i det sociala nätverket med bra engagemang som följd så ökar troligen också synligheten för fler (ökad räckvidd) personer då algoritmerna prioriterar detta innehåll.
8. Mixa micro & macro content i sociala medier
Men en metod som jag gillar är att mixa inläggen med sk micro och macro content, med det menar jag att du publicerar bilder och texter (micro) som kan innehålla statistik, citat och annat intressant som berör delar av det som finns på din landningssida (macro). Publicera ett flertal micro content i sociala nätverk innan du publicerar ett ett inlägg med en länk till ditt macro content.
9. Skapa ingresser som får besökarna att stanna
Kom även ihåg att nämna ditt huvudsökord i ingressen, det hjälper Google’s algoritm att förstå vilket ämne sidan fokuserar på.