När du arbetar med Content Marketing så är det viktigt att utveckla en Kommunikativ Idé som är grundad i din målgrupp för att lyckas intressera dom när de är ointresserade av dina produkter. Här får du både förklaring och tips på hur du ska ta fram en Kommunikativ Idé.

Vad är en Kommunikativ Idé?

En kommunikativ idé är en övergripande idé om vad din Content Marketing ska fokusera på under en längre tid, ett ämne skulle man kunna säga. Ämnet som du ska kommunicera är grundat i dina målgruppers (gärna Personas) behov, problem och utmaningar.

Exempel;

Tea Junkie säljer bl.a. grönt te vilket har väldigt goda hälsofördelar men väldigt få svenskar dricker det utan föredrar svart te. För att försöka intressera de som vill förbättra och behålla en god hälsa så är den Kommunikativa Idén att kommunicera om hälsa på olika vis under årets alla säsonger som bl.a. hälsotips för att bli av med sin vårtrötthet och hur man kan minska förkylningsrisken. I tipsen lyfts alla möjliga tips fram, inte enbart de som är relaterade till grönt te MEN det finns alltid ett tips med som är grönt te….dock utan att man gör reklam för sina egna produkter. Det är inte konstigare än att MIO Möbler pratar om inredningstips till hemmet och CRM-företaget LimeGo pratar ger mängder av olika tips till säljare.

Varför ska du ha en kommunikativ idé?

Den Kommunikativa Idén utvecklar riktningen i vad du ska kommunicera i din Content Marketing, oavsett om det är blogginlägg med frågor och svar, listningar med tips eller en Pillar Page. Den Kommunikativa Idén gör ditt innehåll bättre helt enkelt eftersom du grundar dina idéer i dina målgruppers behov och det passar dina produkters och tjänsters egenskaper, de matchar helt enkelt ihop och blir relevant för båda parter. Och Google’s E-A-T-logik gör det ännu viktigare att en långsiktig Idé som stärker din webbplats eller dig som persons chanser att få ökad synlighet i Google’s sökresultat.

Googles E-A-T har ökat betydelsen av en Kommunikativa Idé

Sedan Google började prata om E-A-T när det gäller sökmotoroptimering (SEO) så har betydelsen av en Kommunikativ Idé ökat. E-A-T står för Expertise, Authority & Trustworthiness och tiden när man kunde poppa upp i Google’s sökresultat i ett ämne är sedan länge borta….nu gäller det att långsiktigt arbeta sig upp inom ett ämne genom att kontinuerligt kommunicera (bl.a. blogga/nyheter, skapa landningssidor på webbplatsen) om ett ämne som även gärna andra snappar upp och nämner dig i dessa sammanhang.

Varför är Google viktigt för din Content Marketing? Helt enkelt för att Content Marketing har sin källa på din webbplats (enligt grundaren av metodiken) samt att Google är i särklass den största källan till besökare (ca 57% enligt Jumpshot) och är i särklass överlägsen den 2:a största källan facebook (ca 5%).

Så här tar du fram din Kommunikativ Idé

När du ska utveckla din Kommunikativa Idé så ska redan din Målgrupp och gärna Persona vara på plats så att du har förstått, identifierat och definierat dina målgruppers utmaningar, problem och behov i den tidigaste fasen i kundresan (Awareness). Om du inte har gjort detta så börja där innan du kastar dig över att utveckla en Kommunikativ Idé.

Här kan du läsa mer om…

Definiera dina produkters och tjänsters egenskaper utifrån dina målgruppers behov, problem och utmaningar samt definiera dina lösningars egenskaper ska ju ska matcha dina kunders behov, så här helt enkelt:

Kommunikativ Idé = kundernas behov + dina produkters/tjänsters egenskaper

Om Tea Junkie’s gröna te inte vore hälsosamt så hade inte varit smart att positionera sig inom hälsa och ha det som en Kommunikativ Idé.

Nu är det dags att ta fram riktningen som ska landa i ett par meningen, inte mer än så. 

Kommunikativ Idé för Tårtdekoration.com

Exempel – Här är ett exempel för webbplatsen Tårtdekoration.com;

Webbplatsen Tårtdekoration.com’s Kommunikativa Idé är att förmedla hur enkelt det är att baka tårtor och att alla kan göra det utan att vara proffs.

(not: Tårtdekoration.com säljer främst ätbara tårtbilder med tryck som exempelvis egna fotografier eller bilder på kända figurer som Babblarna, Frost, Hulken mm). De ätbara tårtbilderna läggs ovanpå en tårta och gör den snabbt fin)

Kontinuitet är viktigt

Kommunikativa Idén ska kunna fungera en längre tid och inte endast en sommar, eller ett år. Som jag nämnde tidigare så dels för att du ska ta en position inom ett ämne hos din målgrupp och bli en bra källa för dom och locka deras intresse när de inte är så intresserade av det du vill sälja och även för att Google’s E-A-T-logik ska slå igenom och du kan får besökare till din webbplats.

.

Har sitt ursprung i Kommunikationsplattformen

En Kommunikationsplattform är inte detsamma som en Kommunikativ Idé, däremot är de besläktade. Kommunikationsplattformen omfattar hela företaget medan den Kommunikativa Idén berör din Content Marketing.

 

En Kommunikationsplattform består utav huvudbudskap som ditt företag och personal ska kommunicera, i ett visst tonläge (tonalitet), med en grafisk profil (färger, form, logotyp etc.) och där det framgår vilken position ditt företag ska ta på marknaden (positionering).