Jag och TopVisible’s VD, Maria Eckerwalls fick äran att föreläsa och inleda SEO-spåret på Internetdagarna i Stockholm i år med uppgiften att berätta om hur framtidens sökmotoroptimering (SEO), hur den kommer att fungera och hur Google kommer att utvecklas.
På plats fanns närmare 200 förväntansfulla personer som var redo med sitt Twittrande och röstande. Huvudspåret i vår föreläsning var vår vision om hur Google kommer att agera i framtiden och för att komma dit gick vi igenom hur Google har förändrat sin algoritm de senaste åren och med de senaste uppdateringarna blivit mer fokuserad på att tolka och förstå vad vi skriver vid en sökning (och inte enbart går på att matcha våra sökfraser med innehåll på webbplatser).
RankBrain injicerar AI i sökmotoroptimering
RankBrain är Googles senaste namn på en del av deras algoritm som går ut på att denna del (eller en större del) lär sig själv att göra något, mao lär sig att förstå och tolka med hjälp av den data som vi sökare skriver in och sedan studerar genom att klicka och vandra runt på olika webbplatser. Med denna logik i sin algoritm förflyttar sig Google närmare artificiell intelligens mer än någonsin.
Förutom RankBrain som troligtvis ännu inte har lanserats i Sverige så pratade vi på Internetdagarna även om andra delar som vi tror att Google kommer att ta hänsyn till i framtiden. Några av dessa var den personlig data som vi lämnar från oss i olika enheter som exempelvis i mobiltelefonen. Vi vet att Facebook tar del av mängder av data i våra mobiltelefoner som innebär att de vet när vi är hemifrån, vem vi är tillsammans med, när vi firar födelsedag, vem vi är gifta med, vad vi tycker om, hur ofta vi reser, vilken musik vi gillar och hur vi beter oss vid olika tidpunkter på dygnet. Denna datainsamling om oss som individer ger dig som marknadsförare en enorm möjlighet vid annonsering på ex Facebook och liknande data kan även Google samla in och presentera sökresultat som är mer skräddarsydd för mig än någon annan, dvs de går inte endast på min sökdata utan även på annan data som jag avger mig.
En matcha latte i New York istället för en kaffe
En möjlig teori som Google skulle kunna genomföra med sin algoritm är att presentera ett sökresultat för mig när jag är i New York som delvis är baserad på min data i mobilen. Jag dricker matcha varje morgon i New York och om jag en morgon Googlar på café så får jag Matcha Bar presenterat istället för exempelvis Starbucks.
Med dessa möjligheter skulle arbetet med sökmotoroptimering få en ny dimension, ännu mer komplexare och vad vi kan ana. När artificiell inteliggens involveras i Googles algoritm så kan identity marketing bli en del av inte bara annonsörernas vardag utan även sökmotorexperternas.
Med RankBrain kan Google börja visa känslor, i alla fall på sikt. Det kommer att ta lite tid innan algoritmen lär sig men helt klart så kommer Google att bli smartare.
Vår presentation från Internetdagarna i Stockholm 2015.