Min historia

Idag är jag delägare i 6 företag, föreläser 30-tal ggr/år, utbildar 100-tals personer årligen vid Sveriges främsta affärsskolor och kliver upp med tuppen för att träna. Det låter pretto, jag vet men jag vet också att allt är möjligt, oavsett bakgrund och skolgång. Allt sitter i huvudet och här får du ta del av min historia. 

 

Kort om mig

Digital marknadsföring har varit passion sedan 1999 och fyller en stor del av mitt liv. Gränsen mellan “jobb” och fritid har suddats ut och det ger mig energi.

Vad gör jag idag?

Idag är jag delägare i 6 företag och lägger en stor del av min tid på affärsutveckling främst i topvisible, RankTrail och topxam.

Jag föreläser även en hel del och anlitas av bl.a. IHM Business School och Berghs School of Communication.

Bakvägen till universitetet

Utbildningsuppdrag är lite komiskt med tanke på att jag var sämst i klassen i gymnasiet. Efter gymnasiet blev det en kort period på Komvux och därefter en eftergymnasial utbildning inom marknadsföring, där började min resa. Ett par år senare läste jag marknadsföring på IHM Business School med toppbetyg.

Jag kom aldrig in på Universitetet med gymnasiebetygen men jag hittade en annan väg dit. Som 31 åring tog jag min MBA-examen i UK, som dessutom betalades av min dåvarande arbetsgivare euroflorist. Och det var tack ett samarbete mellan IHM Business School och skolan i England som jag lyckades få ansöka med mina IHM-betyg.

 

En brokig yrkesbakgrund

Under hela min uppväxt, sedan 12 års åldern har jag på olika vis arbetat, vid sidan om skolan. Förutom en oförglömlig sommar i tonåren när jag tvingades ta socialbidrag. Trots depressioner och kass självkänsla så har jag alltid med fötterna på jorden och insett att det går att nå mina mål om jag vill.

Mitt första fasta jobb var som kemikaliesäljare vid 21 års åldern, därefter brevbärare vid 22 års ålder och sedan Key Account Manager, då började min resa på allvar. Som 25-åring bestämde jag mig för att bli VD inom 5 år och vid 28 års ålder axlade jag rollen för ett bolag i Danmark. Vid 31 års åldern fick jag VD-ansvaret för euroflorist Sverige som då omsatte 120 MSEK, 3 år senare nådde vi 220 MSEK.

Sedan 2010 är jag egenföretagare och har varit med och startat upp 9 (tror jag) olika företag med både framgång och konkurs. Jag har lärt mig enorm mycket som egenföretagare och genomfört ett flertal kapitalsanskaffningar för närmare 20 MSEK, både via affärsänglar och VC-bolag samt lärt mig styrelsearbete den hårda vägen.

år med digital marketing

aktiva företag

underbara barn

koppar Matcha (te) /år

personer har jag utbildat

länder besökta

“Min hjärna är ingen lagerlokal, det är en verkstad.”

Ett uttryck som jag myntade och lever efter än idag. Jag håller sällan reda på alla detaljer men har ändå koll genom helikopterperspektiv och kollegor. Och jag lägger hellre energi på att lära mig mer och lösa utmaningarna.

Min kunskap

Min kunskap är inom digital marknadsföring, punkt. Och digital marknadsföring är ett enormt ämne som förändras i ett rasande tempo. Min kunskap berör de flesta kanaler som är aktuella i Sverige, både på ett strategiskt plan som rent operativt. Det operativa får jag genom mina egna projekt.

Efter så många års erfarenhet så har jag börjat få djupare insikter om mina egenskaper, mina styrkor och brister. Jag är tidsoptimist deluxe och ser sällan utmaningar som hinder, samtidigt är jag tålmodig och ser nya möjligheter överallt.

  • Kreativ
  • Morgonpigg
  • Tålmodig
  • Rutinmänniska

I’m a sucker for fine words. The World needs more of them. You can help.

Låt oss ta en dialog!