En reklamkampanjs mediamix bör alltid innehålla sökmotormarknadsföring, med betoning på den betalande delen i sökmotorer sk Sponsrade Länkar. Detta gäller både väl för små kampanjer som större kampanjsatsningar där exempelvis TV-reklam eller utomhusreklam är huvudmedia och hanteras av en reklambyrå och/eller en mediabyrå.
Den del i sökmotorerna där man betalar för sin placering, Sponsrade Länkar, ger dig stor flexibilitet och har flera styrkor. Den populäraste tjänsten är Google AdWords och när du vet hur du skall göra kan ni i enkla fall vara igång med en kampanj inom en timme.
Därför skall du använda Google AdWords i din mediamix
I sökmotorerna görs det dagligen mängder med sökningar på sökord som ditt företag kan vara intresserad av att vara synligt för. När företag annonserar i olika medier får sökmotorn en viktig roll, dels stärker den kännedomen om kampanjens avsändare men även de som exponeras av kampanjen söker efter avsändaren i sökmotorer. Det finns exempelvis en stark koppling mellan TV-reklam och sökmotorer, när en mottagare hör om en produkt men inte helt uppfattar företagsnamnet så söker de i sökmotorerna. Även när de uppfattar företagsnamnet är det vanligt att de letar först i en sökmotor. Har de först exponerats för din kampanj i Sociala Medier som Facebook, YouTube mfl. och sedan besöker en sökmotor finns det en bevisligen synergi mellan dessa två kanaler (källa: eMarketer.com).
Hög träffsäkerhet med Sponsrade Länkar
Att använda Sponsrade Länkar, som exempelvis Google AdWords, ger dig möjligheten till hög träffsäkerhet eftersom du själv väljer vilka sökord som ditt företag skall vara synligt för, det innebär att endast de som verkligen letar efter det ämnet eller ett nära besläktat ämne får ta del av din annons. Jämför detta med andra kanaler där ditt företag exponeras för mängder av läsare, tittare eller lyssnare utan att de egentligen inte är intresserade eftersom de saknar köpbehov eller inte är din målgrupp för stunden. Denna exponering är ibland behövlig i en kampanjmix men i jämförelse av träffsäkerhet med Sponsrade Länkar så betalar du då även för de som är ointresserade. Detta gör att dina visningar i sökmotorer på den betalande placeringen kan bli av hög träffsäkerhet.
Sponsrade Länkar är kostnadseffektivt
Ditt företag visas endast för de sökord som är relevanta och du betalar endast när någon klickar på din annons och inte för visningar vilket gör sökmotorer till ett av de mest kostnadseffektivaste kanalerna. Dessutom stärks detta utav att du själv bestämmer när kampanjen skall starta, både vilken dag och tid. Sedan kan du styra mellan vilka klockslag kampanjen skall vara aktiv samt under vilka veckodagar. Du bestämmer helt och hållet själv över exponeringsperioderna, från start till slut.
Du betalar alltså endast per klick och om du får många klick kan det bli mycket pengar som du investerar, men detta bestämmer du helt och hållet själv. Du kan sätta en dagsbudget och justera denna efterhand, dvs både öka och minska hur mycket du vill investera.
Mätning i realtid
Du kan följa dina kampanjer i Sponsrade Länkar i realtid och se hur många visningar, klick och konverteringar (försäljning, tävlingsdeltagare etc.) som du får. Du kan ha flera olika annonser aktiva och se vilka som fungerar bäst, när du tycker att det går bra eller mindre bra kan du direkt justera för att optimera kampanjen. Det finns väldigt få andra medier och kanaler där man får denna möjlighet, oftast får man mätningarna efter en avslutad kampanj och inte i realtid.
Och vad är din åsikt om den organiska listan?, ska man se förbi den eller tycker du att det är en naturligt steg i mediamixen att synas där? Då särskiljer jag på branding av företagsnamn och en enskild produkt. Låt oss säga att jag har en butik med ett “namn” och jag säljer Jeans i fyra storstäder. Ska jag allenast använda mig av Adwords i anslutning till en Jeanskampanj eller ska jag nytta organiska listan för att synas året runt på ett effektivt sätt ( Jeans | Företagsnamn). Adwords får då gå i andra hand som ett komplement.
Vad föreslår du?
Tack för din fråga Nicklas!
Jag anser att man helt klart skall satsa på den organiska listan och ta topposition där men inte bortse från AdWords. Kombinerar du den organiska listan med AdWords får du en större exponering och en ökad chans för att du skall få besökaren. De generella siffrorna som är kännbara visar att alla inte klickar på de organiska så med AdWords får man som sagt en större täckning.
Dessutom är AdWords flexiblare gällande budskap, exempelvis om man bestämmer sig för en kampanj under en viss tid, låt oss säga 50% rabatt under sportlovsveckan. Att få detta budskap i en topplacering i den organiska listan och under en viss tid är svårt, ibland extremt svårt och speciellt om det också är knappt om tid. Med AdWords vet du garanterat att du får exponering under den tid du vill med exakt det budskap. Du kan dessutom använda olika annonser i AdWords och arbeta fram den som fungerar bäst.
Hör gärna av dig med fler frågor eller åsikter!
Mvh
Magnus Äng
Jag förstår hur du resonerar. Jag har dock lagt märke till hur trafiken rör sig på ett annorlunda sätt som kommer från den organiska listan. Jag har flera projekt att jämföra med då trafiken från organiska listan spenderar generellt sätt dubbelt så lång tid på hemsidan, läser dubbelt så många sidor och trafiken konverterar bättre. Men du har helt rätt i att man ska köra Adwords om man har 100 000 levi´s jeans för 300 kr. Jag syns dagen efter med kampanjen och kan ta bort den när jag har sålt alla jeans. Det är betydligt svårare i organiska listan.