Nyligen deltog jag i ett webinar som handlade om att lyckas med Content Marketing för B2B-företag jag gjorde det tillsammans med Adam Borowski från Ranktrail. Under webinaret lyfte vi lite olika tips och som exempelvis fördelarna med Evergreen Content, att göra en ordentligt SERP Audit, planering, röstinmatning och att ha en stor portion tålamod.
Hela Webinaret fokuserade på Content Marketing och berörde en del relaterat till SEO. Här kan du läsa om några delar av det som vi pratade om.
Evergreen Content, varför är det viktigt?
9:37 in i webinaret på YouTube så kan du höra oss prata om Evergreen Content, vad det är och varför det är viktigt.
I korthet handlar det om att identifiera frågor som efterfrågas och söks efter idag men där frågorna troligen kommer att ställas igen om ett år och även de kommande åren. Samtidigt kommer svaren att vara nästan detsamma eller väldigt likartat.
Fördelen med Evergreen Content är att du kan skapa innehåll som svarar på frågan och du behöver sedan sällan uppdatera det samtidigt och det är aktuellt även om några år.
När du lyckas med att få spridning på det innehållet och även bli högt placerad i Google’s sökmotor så kan det ge dig nya relevanta besökare månad efter månad, år efter år.
Jag har byggat upp flera av mina verksamheter med hjälp av denna strategin, både konsultverksamhet och mjukvaruverksamhet.
Innehållsstrategi med olika sidtyper
Jag tycker om att arbeta med olika taktiker för olika syften och kunskapsfrågor som ställs och pratar ofta om olika sidtyper, så även i detta webinar.
18:50 in i Webinaret på YouTube så lyfter vi upp några av alla de sidtyper som jag brukar arbeta med som exempelvis Responssida, Listning och Pillar Page. Dessa är ett fåtal av de sidor som du kan skapa för olika frågeställningar och lite beroende på hur konkurrenssitiuationen ser ut.
Topvisible har en bra förklaring av vad en Pillar Page är och i korta drag är det en stor guide om ett ämne, en rutin eller liknande. Guiden kan locka besökare att återkomma då de inser att där finns väldigt mycket användbart och om de återkommer så är det ett bra bevis för ditt innehåll, vilket kan bidra till bättre placeringar på Google.
Framtiden för Content Marketing
En återkommande fråga som jag ofta får är den om Content Marketing och dess framtid.
34:22 in i webinaret på YouTube berör vi detta och lyfter fram Google Discover och hur det kan komma att påverka i framtiden.
Google Discover är en feature som lyfter fram relevant för dig innehåll på Google innan du har börjat söka. Du kan alltså se det som är intressant för dig innan du har börjat leta. Innehållet som presenteras finns på olika webbplatser och du ser de eftersom Google har lärt sig vad du är intresserad av med hjälp av sina algoritmer.
Du upplever liknande logik redan idag om du använder YouTube, där har du en rekommandationsdel som presenterar det som YouTube tror är intressant för dig.
Logiken bygger på att algoritmerna lär sig vad vi tycker om att läsa och se och sedan jämför de med liknande beteende hos andra individer och ser då vad andra tycker om, som du ännu inte har sett eller läst. Och på så vis väljer Google och YouTube (och liknande fungerar facebook, Instagram, Linkedin mfl) ut innehåll som de tror kan vara intressant för dig.
Teknologin som används för att lyckas med detta är dels artificiell intelligens (AI) som tolkar stora mängder av data, tolkar detta och sedan dra olika slutsatser.
Vi kommer att se mer av detta i framtiden och för ditt innehåll vid Content Marketing kan det ge en rejäl skjuts. Tänk dig att du har skapat innehåll som är riktigt bra och många tycker om och det finns högt placerat på Google för olika söktermer. Då kan ditt innehåll presenteras för de som har intresse av samma ämne men ännu inte sökt efter det och inte heller sett ditt innehåll, BINGO! Det tror jag vi kan förvänta oss mer av på Google i framtiden.