Äntligen! Nu kan vi som jobbar med digital marknadsföring växla upp och få ännu bättre kvalitet i vårt arbete med Lead Generation tack vare Supermetrics integration mot Hubspot.
Integrationen mellan systemen, som blev klar för några dagar sedan var en av de “sista” pusselbitarna som öppnar upp för analyser med data som täcker större delen av kundresan vid Lead Generation.
Varför är samarbetet mellan Supermetrics och Hubspot bra?
I några av bolagen som jag är involverad i så kör vi Hubspot, både som CRM och för vår Inbound Marketing. I Hubspot så finns det bra rapporter om hur många leads man har just nu, vilket värde har när man har skickat offerter och där finns massor av data relaterad till epostmarknadsföring och marketing automation.
I arbetet med Inbound Marketing så finns det mycket mer data i digitala kanaler som vi inte har tillgång till inne i Hubspot men som vi vill titta på tillsammans med Hubspot-data för att göra bättre, snabbare och tydligare analyser. Den enda vägen att göra detta har varit att manuellt exportera ut Hubspot-data till excel, Google Sheet, Google Data Studio eller Microsoft Power Bi för kombinera all data som vi vill ha dom.
MEN från och med nu kan vi automatiskt få ut data direkt från Hubspot utan att behöva göra manuella exporter tack vare deras samarbete med Supermetrics, jipiee!!!
Hur adderar det värde till din Lead generation?
Nu kommer du som är kund till Hubspot kunna förbättra er bevakning och göra avsevärt bättre analyser. Ni kommer att kunna följa och analysera viktiga nyckeltal från era digitala marknadsföringsaktiviteter i kundresan till att det genererar ett lead, därefter om ni önskar ett MQL (Marketing Qualified Lead), och sedan till nästa fas SQL (Sales Qualified Lead) och slutligen få nyckeltal om hur många genomförda säljmöten, offerter skickade och slutgiltligen stängda affärer.
Att få in nyckeltal från både er digitala marknadsföring och försäljningsaktiviteter i en och samma vy för att förstå helheten och se hur detta hänger ihop och oerhört spännande. Jag kommer att försöka bygga detta omgående tillsammans med mina kollegor på topvisible och RankTrail och lovar att återkomma när vi har knäckt några riktigt värdefulla rapporter.
Supermetrics Sales Funnel template ser spännande ut!
Supermetrics har (tillsammans med Hubspot?) tagit fram en template som de kallar för Sales Funnel och den ska jag titta närmare på. Jag skissar på liknande mallar och jag hoppas att denna har en del av det som jag vill göra, och vad är det då? Jo, målet är att bygga en eller flera mallar för att öka förståelsen för Customer Journey (Kundresan).
Det finns såklart många olika varianter på marknaden men inte riktigt som jag vill ha det så jag återkommer när vi har knäckt en riktigt bra rapport.