Sökmotorn Google bekräftar att de inte tar hänsyn till “keyword” meta tag i sin rangordning av websiter till deras söktjänst. Med anledning av detta är det inte meningsfullt att prioritera detta i din sökmotoroptimering. Eftersom Google är den marknadsledande sökmotorn så kan du i praktiken bortse om andra felaktigt använder ditt företags- eller produktnamn i sin keyword meta tag då det saknar större betydelse. Däremot så är det troligt att andra sökmotorer tar hänsyn till keyword meta tags i sin rangordning så vill du markera och bevaka ditt varumärke bör inte acceptera otillåten användning. Även om keyword meta tags betydelse minskat så kan du använda det till att identifiera vilka keywords dina konkurrenter anser är viktiga genom att se vad de har angivit.
httpv://www.youtube.com/watch?v=jK7IPbnmvVU
Google bekräftar sökmotoroptimering av meta tag description
Google bekräftar även att de använder hela eller delar av meta tag description i sökresultatet om de anser att den är bra. För att en meta tags description skall vara bra bör den vara lockande, relevant och skilja sig från konkurrenterna. För att göra den bra för sökmotoroptimering skall du använda ditt viktigaste keyword först i meningen och flera gånger i texten, om det är möjligt. Tänk på att textens primära syfte är att locka sökare att klicka på din länk i sökmotorns resultat (SERPEN) och bör därför inte enbart vara skriven för sökmotorer.
Källa: Google
Trackbacks/Pingbacks