Content Marketing har förändrats mycket de senaste åren tack vare kanalernas utveckling av algoritmer, nya publiceringsmöjligheter i kanalerna och hårdare konkurrens. 

Men framtiden för Content Marketing ser fortsatt spännande med tanke så mycket som händer just nu och hur få företag som ännu inte har börjat tillämpa metodiken (är i alla fall min erfarenhet).

Här är 5 saker som kan förändra Content Marketing riktigt stort och påverka arbetet för oss som är content creator, web creator, webbredaktör, SEO-expert eller vad du vill kalla dig.

1. Google förblir den viktigaste trafikkällan, ett tag till

Idag är Google den viktigaste trafikkällan för organisk trafik (besökare) till webbplatser (källa: Jumpshot 2018 & 2019) och kommer troligen att vara det under många år framöver, om inget dramatiskt händer. 

Vi söker på Google mer än någonsin samtidigt hårdnar konkurrensen om topplaceringarna eftersom allt fler får kunskap och förståelse för SEO och Content Marketing. 

Konkurrensen kan avskräcka och för att fortsätta vara en intressant kanal för oss web creators (web redaktörer, SEO-expert mfl.) måste Google fortsätta att vara attraktiva för oss människor som sökande. 

Det finns ingen annan kanal som hotar Google med att erbjuda webbplatsägare gratis besökare (organisk trafik), de är fortfarande ohotade. 

Källa: Jumpshot & SparkToro

Och varför är det så?

Google’s styrka är att innehåll från webbplatser finns kvar över en lång tid, om det är relevant. Och du kan rikta ditt innehåll mot de som använder olika söktermer (sökord & sökfraser). På så vis kan min insats som web creator ge en avkastning som blir enorm (både över tid och effekt).

Sociala Mediers svaghet är att de endast visar innehåll som är relevant i ett par timmar, eller i bästa fall några dagar. Och det är svårt att rikta innehållet mot någon annan än dina följare (vill du rikta det bättre får du betala genom annonsering).

Det gäller att bygga upp en stor skara följare i kombination med kontinuerlig produktion och publicering av innehåll för att engagera följarna. Och de sociala kanalerna vill ogärna att du länkar ut ditt innehåll till webbplatsen varje gång. Dessa faktorer gör det svårt att locka besökare till webbplatsen i jämförelse med Google.

De senaste åren har Google rört om i grytan rejält och med en rusande AI-teknologi så ser vi nu flera spännande förändringar som börjar ge effekt samt indikationer på vad som kan hända inom en snar framtid.

2. Google Discover kan bli en ’game changer’

Nästa alla svenskar på Internet söker på Google, och en större del använder Google dagligen (källa: Svenskarna och Internet 2019). Dessutom avtar inte användandet utan tenderar till att öka.

När du söker på Google.com via din mobiltelefon eller använder deras mobilapp så kanske du har sett rekommendationer på webbplatser (nyheter mm.) redan före att du har sökt efter något. Detta är rekommendationer skräddarsytt endast för dig och logiken heter Google Discover. 

Om du är en van användare av YouTube (videosökmotor som ägs av Google/Alphabet) så har du upplevt liknande, dvs du ser videoförslag som presenteras innan du ens har sökt. På YouTube är detta en väldigt viktig del av SEO-arbetet för video creators, att bli rekommenderad. När väl detta sker brukar det innebära mång mycket mer visningar än att ligga högt i olika sökresultat på YouTube.

Google Discover presenterar både helt nytt innehåll för dig men även sådant som kan vara av äldre karaktär och fortfarande är aktuellt (sk Evergreen Content), men som du ännu inte sett.

Så tänk dig liknande scenarie med Google Discover, att den delen blir enormt viktig och kanske nästa viktigare än att ligga 1:a i ett sökresultat. 

Om detta sker förändrar det spelreglerna totalt för Content Marketing och sökmotoroptimering (SEO).

Google Discover är ju inget nytt, kanske någon skriker högt och det är sant. Google lanserade Discover 2018 men det har int blivit så stort väsen av det i Sverige ännu och det är endast nyligen som de har börjat att särskilja data i Google Search Console.

Källa: Google

3. Google Web Stories, ett helt nytt format i sökresultatet

Under 2020 lanserade Google ett nytt format som får synlighet i sökresultatet och det heter Google Web Stories. 

Web Stories är ett format som är grafiskt tilltalande och syns i sökresultatet tillsammans med de klassiska textlänkarna. För dig som är content creator, webredaktör och arbetar med Content Marketing öppnar sig helt nya möjligheter till synlighet och besökare till din webbplats.

Google Web Stories syns i sökresultatet.

Du kan klicka på ett resultat och då öppnas det upp en bild eller video, sedan kan du swipa för att se nästa video eller bild. Hela designen påminner om Instagram Stories fast Google Web Stories ligger på din webbplats med en egen url, likt ett blogginlägg eller en websida.

Google Web Stories får egna url:er och ska sökmotoroptimeras.

Du skapar alltså Web Stories på din webbplats och dessa blir alltså indexerade på Google i deras sökresultat. Detta innebär nya möjligheter för dig att ta topplaceringar i sökresultatet förutom de organiska ‘10 textlänkarna’ som vi ser idag.

Google’s Web Stories blir också en del av Google’s Discover vilket innebär att de kan rekommenderas till personer som är intresserade av ämnet som din Web Story handlar om.

Förutom bilder och videos kan du lägga till stickers, texter och animeringar och de är bäst att titta på i en mobiltelefon, även om det funkar med en dator.

När den sökande tittar på Google’s Web Stories så kan de dessutom klicka på en länk, om du har länkat en video eller bild. Länken kan du peka vart du vill, till exempelvis till en produktsida eller en kunskapsguide. Du kan även länka till externa webbplatser och för dig som är publisher och kan du ha en affiliatelänk.

Designa dina Web Stories med bilder, videos, typsnitt, stickers, animeringar, länkar och mycket annat.

Vad Google Web Stories kommer att innebära för din Content Marketing i antal besökare till våra webbplatser vet jag inte själv just nu eftersom jag inte har arbetat med formatet än men du kan se några exempel här.

För närvarande indexeras det 100.000 nya Web Stories på Google varje dag och 20.000.000 Web Stories har indexerats sedan Oktober 2020. Det är mycket innehåll me troligen endast i sin linda av vad vi väntar oss om formatet släpps i fler länder och blir populärt hos sökarna (användarna).

4. YouTube blir viktigt för din Content Marketing

Det finns en likhet mellan YouTube’s nuläge idag och där webbplatser befann sig för ca 7-10 år sedan, och det gäller innehållet och vem avsändare var.

Bloggarna och affiliates (publishers) var tidigt ute med kunskapsinnehåll på sina webbplatser och har genom åren tjänat stora pengar på att vara topplacerade på Google.

De senare åren har företagen vaknat till liv och allt fler inser värdet av att ha eget kunskapsinnehåll på sina webbplatser. Dels behöver de inte köpa den trafiken (besökarna) från webbplatser som finns topplacerade på söktermer som de själva vill (och har tagit egna placeringar).

På YouTube ser vi liknande fenomen som på webbplatser som Google indexerade för 8-10 år sedan, dvs det organiska innehållet dominerades av ’privatpersoner’ som delar kunskapsinnehåll och tjänar pengar tack vare affiliate och sponsorer.

När ska företagen komma med egna kanaler och satsa på kunskapsinnehåll? Det börjar röra på sig, men väldigt långsamt. Användarna är på YouTube, inte endast 20-åringarna utan även äldre vuxna. 

Och YouTube är en kanal som existerar för att utbilda, underhålla och roa, vilket passar bra ihop med Content Marketing.

En av YouTubes fördelar är att innehåll i deras kanal är sökbart, och kan förbli så i många år om det är relevant. Så om du skapar Evergreen Content på YouTube så kan det bli både sökbart och synligt under många år. Om du är intresserad av att driva en egen kanal på YouTube och skapa organiskt innehåll så satsa på att lära dig YouTube SEO.

5. Om Sociala Medier förändras så kan de hota Google

Sociala Mediers svagheter är flera ur ett Content Marketing-perspektiv. Ett är att innehållet som du har publicerat (organiskt) försvinner snabbt och det försvinner i flödet efter några timmar eller i bästa fall någon dag. 

En annan svaghet är att de inte är så bra på att driva besökare till webbplatser (organiska besökare). Det sägs att sociala medier såsom Linkedin och facebook inte prioriterar innehåll som har en länk till en extern webbplats eftersom hela deras ekosystem av intäkter bygger på att vi som besökare ska stanna i deras kanal.

Sökbarheten efter innehåll som har en Evergreen-karaktär, dvs en lång livslängd är en annan svaghet. Det är svårt att hitta innehåll när du söker i sociala medier och det har under många år florerat rykte om hur facebook arbetar med att förbättra sin sökalgoritm. En utmaning är troligen att vi som content creators och skapar innehåll saknar riktlinjer för hur det ska skrivas och mappas upp i meta data, ven om det blivit bättre de senare åren.

Troligtvis finns det fler orsaker men ovanstående påverkar troligen till att sociala medier överlag är mindre bra på bidra till en bättre Content Marketing med syfte att få webbplatsbesökare.

Om facebook eller Linkedin knäcker dessa svagheter så kan spelreglerna förändras helt.