Nyligen besökte jag återigen Visby för att föreläsa, denna gången om Google Ads, Sökmotoroptimering (Google SEO) och som oftast Content Marketing (när SEO är inblandat). Deltagarna var en mängd olika typer av företagare och representanter från kommunala organisationer som alla är medlemmar i Marknadsföreningen på Gotland.

Flera som deltog i föreläsningen i våras om facebook såg den skillnaden i den direkta affärsnyttan mellan sociala medier och sökmotorer men där mixen oftast blir bäst i långa loppet.

Först djupdykning i kundresan, sedan Google SEO & Ads

Som vanligt bygger jag ofta upp mina föreläsningar om digitala marknadsföring kring företagens mål och deras kunders kundresor (sk Customer Journey), likaså gjorde jag denna gång.

När det gäller sökbeteende på Google så är det väldigt lätt att förstå var sina potentiella kunder befinner sig i kundresan eftersom de tydligt lämnar spår med sina sökningar och då avslöjar vad de vill. Med söktermerna som sökande använder så avslöjar de om de befinner sig tidigt i kundresan och inte alls är redo för att handla utan snarare är på jakt efter mer kunskap eller tips eller om de är närmare att vilja göra ett val och ta köpbeslut. 

Du kan läsa mer om kundresan (Customer Journey) här om du vill ha en större förståelse.

Det är mycket vanligt att företagare fokuserar på att sälja här och nu, vilket är såklart rätt prioritering men där är också hård konkurrens. En mix av både långsiktighet och snabbare resultat sin strategi är oftast att föredra då det på sikt ger bäst avkastning på investerad tid och ekonomi.

Fokus på Content Marketing, en liten del av SEO

Innan djupdykningen på alla tekniska aspekter inom SEO och vilka positioner som bör innehålla viktiga söktermer så fördjupade deltagarna sig i alla frågeställningar som används på Google och förståelsen för att de måste besvara “sökarnas” frågor, dvs förstå sökintentionen och besvara med innehåll som är bättre än alla andras existerande svar på Google.

80% av alla sökningar på Google härleds till den tidiga fasen i kundresan (sk Awareness i Customer Journey) och det är här metoden Content Marketing kliver in. Content Marketing fokuserar på att skapa innehåll som besvara frågor som din potentiella kunder har när ett problem uppstår eller när de får insikter som de vill veta mer om.

Du kan läsa mer om Content Marketing här om du vill fördjupa dig.

De viktigaste delarna i SEO

Under föreläsningen fick deltagarna ta del av hur man kan strukturera sin webbplats med websidor och innehåll, hur man kan skriva texter med hjälp av söktermer och var dessa bör nämnas för att Google’s algoritm ska förstå innehållet och hur man strukturerar innehåll för att besökarna ska attraheras av just ditt innehåll. Och så klart en del tekniska aspekter och olika program som kan användas för analyser och bevakning.

Snabbare resultat med Google Ads 

Hela strategiarbetet med kundresan och sökord samt optimering av innehåll för besökare (och Google) ligger till grund och bidrar till ett bra kvalitetsresultat vid Google Ads. Kvalitetsresultatet är en viktig faktor vid annonsering på Google och ett nyckeltal som deltagarna fördjupa sig i. För att uppnå detta så krävs även andra åtgärder som exempelvis uppbyggande av kampanjstrukturen.

Enligt en föreläsare vid SearchStars 2018 som innebär ett kvalitetsresultat på 7 (av 10) att endast 70% av din annonskostnad går till annonsering, resterande 30% försvinner som en “avgift” eftersom annonseringen inte är 100% optimerad. Detta innebär i praktiken att en annonsör som betalar mindre än en annan annonsör kan få högre placering tack vare ett bättre kvalitetsresultat. 

Här kan du läsa mer om hur man bör strukturera sina Google Ads-kampanjer.

Återbesök till Visby för att föreläsa!

Det här är andra gången som jag har haft förmånen att bli inbjuden att föreläsa av Marknadsföreningen på Gotland tack vare Berghs School of Communication. I våras besökte jag också Marknadsföreningen på Gotland och föreläste om facebook, både facebook Ads och organisk räckvidd. 

En liten bonus som föreläsare

Förutom allt förberedande arbete och mental urladdning som det kan bli efter en föreläsning så kommer det ofta fina bonusar utöver att jag får betalt för mitt arbete. Det är vanligt med fina tackgester som choklad, kaffe, te, blommor som tas med hem och påminner mig när jag är hemma. MEN en annan fantastisk bonus som jag får är några timmar över på Gotland, och båda gånger har jag passat på att besöka Creperie & logi som har fantastisk mat och mysig miljö. Förra gången hittade jag det av en slump när jag vandrade runt på Visby men denna gången var mitt sikte inställd på deras supergoda galetter.