Ett 30-tal studenter från hela världen som pluggar entreprenörskap vid Lunds Universitet hade med hjälp av sin lärare bjudit in mig för att föreläsa om SEO och Google Analytics. Med ett stort engagemang hos åhörarna så delade jag med mig av mina insikter och konkreta tips om vad man kan göra för att lyckas nå Googles topplaceringar i sökresultatet, du kan läsa om några av dessa längre ned.

Ett av de främsta tipsen är att skaffa sig en aktuell och god förståelse för Googles algoritm som styr det organiska sökresultatet. Ett annat tips är att förstå att varje sökning på Google har en sökare med sin egen intention vad de är ute efter och för att lyckas nå och behålla en topplacering är nyckeln är att förstå detta.

Att föreläsa om SEO är alltid lika aktuellt

Idag finns en stor flora av kanaler och metoder att marknadsföra sitt företag via men få är så effektiva som SEO (sökmotoroptimering) om man bara lyckas och orkar lägga ner den tid som krävs.

Många entreprenörer lockas ofta till sociala medier som är riktigt kraftfullt men när det gäller att organisk räckvidd och engagemang (alltså gratis och inga annonskostnader) så är SEO oslagbar än så länge.

Den naturliga förklaringen till detta är att den sökande avslöjar var de befinner sig i kundresan (Customer Journey) med sina sökord och du kan identifiera dessa sökord med hjälp av olika verktyg på nätet. Denna insikt kan du inte få innan du planerar för ditt engagemang i sociala medier och det är en stor skillnad.

SEO är entreprenörens främsta strategi

Som entreprenör har man ofta begränsad budget i uppstartsfasen och då kan SEO vara ett bra val om man inte tidspress som man i och för sig ofta har. SEO kräver inte en ekonomisk investering för att arbeta med SEO utan främst tid.

föreläsning om digital marknadsföring

I USA finns det en studie som indikerar att det generellt tar upp till 2 år innan man når topplaceringarna på Google. Min erfarenhet av att np topplaceringar i Sverige är att det går mycket snabbare med undantag sökfraser med mycket hård konkurrens.

Mina tips vid föreläsningen

Att arbeta med SEO har aldrig varit roligare än nu och det beror till stor del att Google har uppdaterat sin algoritm så att den allt mer analyserar hur besökarna tar sig an ditt innehåll som du har på din webbplats.

Besökare på din webbplats bestämmer hur länge de stannar där, om de går tillbaka till Google eller går vidare till en ny sida på din webbplats och om de kommer tillbaka vid ett senare tillfälle. Besökarnas beteende avslöjar om ditt innehåll hjälpte dom efter att de sökte på Google och hittade ditt innehåll.

Här är några av tipsen som jag delade med mig vid föreläsningen för entreprenörerna vid Lunds Universitet;

  • Strategiska tips: Förstå vad en sökare som använder ett sökord/sökfras vill genom att själv söka med det ordet/mening på Google och se vad som presenteras i det organiska sökresultatet (alltså bortse från annonserna). Om sökresultatet främst innehåller tips, inspiration och utbildning så är den sökande i en tidig fas i kundresan och då är de inte redo för att handla, din lösning är då att presentera innehåll som utbildar och inspirerar.
  • Tekniska tips: Se till att din webbplats har rätt tekniska förutsättningar exempelvis är mobilanpassad, har https som säkerhetsnivå och är tillräckligt snabb för besökaren.
  • Innehållstips, sk Onpage: Skriv naturligt och fokusera på besökaren. Fånga besökaren direkt med en intressant rubrik (sk H1-rubrik) och ingress där du i båda delarna anger ditt nyckelsökord. Efterföljande text bör delas upp i textstycken med lämpliga underrubriker (H2, H3 etc) där det passar och använd både synonymer och stödord i din text. Tänk även på att grafiskt innehåll som illustrationer (ex Infographics), fotografier och videos enklare och snabbare tolkas av en besökares hjärna än text så använd detta för att fånga besökaren och få dom att stanna längre.
  • Backlinktips, sk Offpage: Google ogillar starkt när du försöker fabricera en webbplatslänk från en annan webbplats till din webbplats och därför ska du i största mån också undvika detta. Fokusera på att förstå vad besökaren vill ha svar på i sitt sökande och skapa sjukt bra innehåll som besökaren älskar så pass mycket att de vill komma tillbaka för att läsa och se igen. Ett steg på vägen i detta arbete är att sök på Google och se vad de som är topplacerade har gjort på sina webbplatser och då får du en första insikt om vad du kan göra men du ska såklart tänka att ditt ska bli ännu bättre.

 

Stort tack till Lunds Universitet för föreläsningsuppdraget

Det var andra gången på 5 år som jag var inbjuden att föreläsa vid Lunds Universitet om digital marknadsföring och det var lika givande som förr. Den här gången varade föreläsningen i ca 2h och fokus låg på SEO med liten inblick i Google Analytics.

Jag vill passa på tacka eleverna för deras engagemang och intresse samt den goda chokladen och receptboken som jag fick. Och såklart ett stort tack återigen till Lunds Universitet för förtroendet.

 

Pin It on Pinterest

Share This