Digital Marknadsföring är en av de viktigaste punkterna på dagordningen för e-handlare och jag var nyligen inbjuden till E-commerce Park i Helsingborg för att föreläsa om Facebookannonsering. Jag har varit där tidigare och föreläst om digital marknadsföring och det var lika givande denna gång.
Bland deltagarna fanns det endast e-handlare i olika storlekar och med olika kundfokus, både konsument- som företagsfokuserade.
Hur fungerar facebookannonsering?
Under föreläsningen som delade jag med mig av tips och lärdomar som vi har gjort på vår digitala marknadsföringsbyrån topvisible just facebookannonsering. Jag har upplevt att många som annonserar på facebook fokuserar på den grafiska formgivningen men lyckas sällan få riktigt bra effekt.
Under föreläsningen så berörde jag de olika annonsformaten men fokuserade till stor del på att diskutera målet med facebookannonseringen i relation till målgruppsinriktningen, dvs (anpassade målgrupper) Custom Audiences. Med Custom Audiences styr du din annonsering mot personer som du vill nå, kring den funktionaliteten bygger du hela din annonseringsstrategi.
Bygg din strategi kring kundresan
Ni som känner mig vet att jag gillar att bygga mina strategier kring teorin Kundresan, sk Customer Journey. Kundresan är, förenklat, den mentala resan dina kunder gör innan de blir kund hos dig.
Kundresan består utav tre faser där den första kallas ToFu (Top Of Funnel) och innebär att din blivande kund upplever ett problem eller ett behov. En upptäckarinställning skapas hos din blivande kund där de vill veta mer och är öppen för mer information som de tror är relaterade till deras behov. De kanske till och med letar aktivt efter svar.
Nästa fas är MoFu (Middle Of Funnel) och då börjar dina blivande kunder att jämföra och granska olika alternativa lösningar, leverantörer, priser, leveranstider, kundreferenser, kundbetyg etc.
I den sista fasen som kallas för BoFu (Bottom of Funnel) så är din blivande kund köpbenägen och öppen för erbjudanden. Detta är den klassiska fasen som många e-handlare riktar sin marknadsföring och som jag elakt brukar kalla för “e-handelssjukan”.
Bygg målgruppslistor i facebook ads manager
Jag la stor vikt under föreläsningen på att få deltagarna att förstår att magin vid facebookannonsering ligger i hur man bygger och använder målgruppslistor. Det finns mängder av spännande sätt att använda dessa målgruppslistor lite beroende på sina mål (relaterat till kundresan). Här är några tips på målgruppslistor som du kan skapa;
- Gör en målgruppsanalys av dina kunder – när du laddar upp dina kunder och skapar en målgruppslista så kan du sedan skapa flera nya målgruppslisor baserat på denna och då får du också lite mer kunskap om dina kunder, exempelvis en lista med kvinnor i en viss ålder och geografi och intresse.
- Hitta nya kunder Look-a-like på dina kunder – ladda upp epostadresserna på dina befintliga kunder och skapa en målgruppslista, därefter skapar du en look-a-like målgruppslista baserat på detta.
- Hitta nya kunder med att bygga målgruppslista baserat på produktköp – bygg remarketinglistor i facebook ads manager med fokus på besökare till en produkt-URL och som endast tar med kunder som handlar, därefter gör du look-a-like på dessa
- Nå prospekts genom geografisk målgruppsinriktning – med geografisk målgruppsinriktning kan du nå dina potentiella kunder (och nuvarande kunder) och endast de personer som befinner sig i ett område och som inte bor där exempelvis vid större evenemang, mässor, hotell, flygplatser, centralstationer och busstationer.