Nyligen fick jag uppdraget att föreläsa om digital marketing och trender för SEB Greenhouse Scale-up Club på Ideon i Lund. Där var en härlig AW-stämning när jag kom dit och de ca 50 deltagare var entreprenörer och företrädare för bolag som omsätter mer än 10 MSEK.
Tekniken drivkraften bakom digital marketing
På en liten mysig scen och med handmick så tog jag upp spännande förändringar som skett de senaste åren och de som sker just nu inom digital markering. Jag berörde hur tekniken har skapat många nya kommunikationsmetoder och lyfte fram hur artificiell intelligens allt mer gör sitt intåg, exempelvis i Googles sökalgoritm för det organiska sökresultatet och just nu förändrar hur man arbetar med sökmotoroptimering. Jag pratade även om hur användardata med vårt nätbeteende säljs på auktion och att det gör det lättare än någonsin att arbeta med targeting mot specifika målgrupper.
Förutom trender och förändringar så lyfter jag, som jag ofta gör, upp Customer Journey (kundresan) för att förstå hur och var man bör lägga sitt krut i marknadsföring.
Proffsig tackgest från SEB
SEB visade en riktig proffsig gest genom att skicka tackblommor till mitt kontor i Malmö dagen efter som mina kollegor på TopVisible varmt tog emot och överlämnade till min dörr hemma på Limhamn.