allt om
evergreen content
Tips & Fakta | Content Marketing
[guide 2021]
Uppdaterad 2021-09-16
Vill du förstå vad Evergreen Content är och hur det kan ge din webbplats tusentals nya besökare månad efter månad, år efter år så har du kommit rätt.
Evergreen Content är innehåll som är aktuell över en längre tid, nästan tidlös och är kan vara relevant i flera år. Innehåll som är Evergreen har ofta av redaktionell karaktär där innehållet är utbildande och informerande. En av fördelarna med Evergreen Content är att det kan ge dig besökare till din webbplats under många år där arbetsinsatsen oftast sker innan publiceringen och därefter med minimala insatser.
Läs mer här om du vill lära dig mer om Evergreen Content!
Begreppet Evergeen Content är inget nytt men är ett ovanligt begrepp i Sverige. I grund och botten handlar det om innehåll på din webbplats som är lika aktuellt idag som om några år framåt i tiden och det är vanligt förekommande inom Content Marketing.
Det är innehåll som är värdeskapande för andra, det kan vara utbildande, inspirerande och informativt och som lever över en lång. Innehållet som räknas till Evergreen Content behöver sällan eller aldrig behöver uppdateras och kan på sikt ge din investering i tid en enorm utväxling.
Exempel på ämnen som räknas till Evergreen Content;
- hur man lagar kladdkaka
- vad är SEO
- förkylningstips
- semestertips
Ämnen som är trendkänsliga är inte Evergreen Content eftersom det troligen inte är lika aktuellt nästa år och året därefter, dvs det finns väldigt lite intresse att ta del av det innehållet med tiden eftersom det är gammalt och haft sina bästa dagar.
Exempel på ämnen som inte räknas till Evergreen Content;
- årets färger 2020 inredning
- årets fotbollsresultat i allsvenskan
- deltagarna i årets melodifestival
När det börjar bli synligt så ökar chansen att det snappas upp av bloggare eller journalister som kanske tipsar om ditt innehåll genom att skriva och länk till ditt innehåll på din webbplats, på så vis kan du få både besökare från dom och det kan stärka dina chanser på Google.
Jag har själv en hel del innehåll av Evergreen Content på olika webbplatser som jag driver och det ger mina ehandelsföretag försäljning och mina tjänsteföretag både kunder och PR.
Evergreen Content är optimalt för att få organisk räckvidd.
Företag är mer beroende än någonsin av att få besökare till sina webbplatser och arbetar med att mixa betald och organisk räckvidd. Ofta är tålamodet kort och man söker snabba lösningar, då blir ofta den betalda räckvidden prioriterad eftersom det kan ta tid att få bra effekt på sin organiska räckvidd.
Att arbeta med Evergreen Content tar ofta tid att producera och få bra resultat men den som har tålamod och kunskap kommer högst troligt att lyckas.
Det blir allt mer vanligt att tjänsteföretag exempelvis mjukvaruföretag skapar innehåll som är av Evergreen-karaktär. Troligtvis ingår deras mjukvara i ett större sammanhang och därför utbildar flera företag sina kunder i olika ämnen.
Jag upplever det som fortfarande väldigt vanligt att företag och framförallt ehandelsföretag, helt eller delvis saknar Evergreen Content. Anledningen tror jag handlar om att man har svårt att se den direkta nyttan i jämförelse med att få besökare som genomfört en köprelaterad sökning på Google och till stor del vill köpa deras produkt nu.
Detta gör du genom att påbörja en sökordsundersökning där du försöker hitta sökningar som används för att man vill hitta svar och som troligen kommer att sökas efter igen ett antal år framöver.
Jag brukar börja med att skriva in ord som jag tror är relevant på Keywordsheeter.com och då kommer jag att få många olika sökbegrepp som används på Google. Därefter laddar jag hem förslagen till excel och sorterar dessa.
Ibland kan enskilda sökbegrepp ha väldigt låga sökvolymer eller till och med inga men detta stämmer oftast inte i realiteten. När mitt innehåll som riktar in sig att ta en topplacering på en specifik sökfråga och lyckas så får det mycket fler besökare än just inga alls, ofta hundratals. Anledningen till det är många men med tanke på just detta så ska du inte undvika sökbegrepp som saknar sökvolym.
Jag använder Ranktrail för att identifiera sökvolymer och där kan jag även gruppera sökbegrepp som är typiska Evergreen efter mina olika ämnen.
Med Google’s EAT-filosofi så är det svårare än någonsin att nå topplaceringar på Google om det är populärt och du saknar innehåll på din webbplats om ämnet sedan tidigare. Jag börjar ofta med att göra landningssidor och blogginlägg som besvarar olika frågor om ämnet, som har Evergreen-karaktär och väldigt låga sökvolymer. På så vis bygger jag upp en viss trovärdighet som jag upplever underlättar när jag sedan riktar in mig på de större sökbegreppen som har har fler sökningar.
Ett vanlig inställning till framgång är att du måste skapa innehåll som inte bara är bättre utan MYCKET BÄTTRE, ett vanligt begrepp som används för att poängtera just detta är 10X.
- tidigare i år
- i Maj förra året
- 4:e Oktober i år
- sommarens utveckling
- valårets resultat
- senaste produktlanseringen
- årets trend
Dessa uttryck bidrar till att innehållet känns aktuellt idag men inte om några år, undvik dom helt enkelt.