Återigen rapporteras det att potentiella kunder på nätet avstår från att handla pga oro för bedrägeri. Denna gången är det Internetworld som skriver om Klarna (fd Kreditor) och Sifo’s undersökning som visar att 20% är oroliga för att handla på nätet och detta är en av de vanligaste anledningarna till att man inte handlar på nätet.E-handelstips för ökad köptrygghet vid kortbetalning Denna oro är e-handelns sjukdom som faktiskt går att bota. Det är förvånansvärt hur många aktörer inom e-handel som inte använder sig utav välkänd kunskap och klassiska tips för att skapa köptrygghet för besökarna. Undantag från regeln skulle vara om din e-handelssajt är välkänd och har ett starkt varumärke, samtidigt har knepen positiv effekt så varför chansa och riskera en tappad potentiell kund.

10 e-handelstips till köptrygghet

Här är 10 av mina e-handelstips för att öka köptryggheten:

  1. Erbjud flera betalningsalternativ då 20% är oroliga för kortbetalning på nätet, erbjud åtminstone även faktura och direktbetalning.
  2. Välkända betalningsalternativ skapar igenkänning för besökaren och därmed indirekt en trygghet, visa därför symbolerna för kort-, faktura- och bankdirektbetalning.
  3. Visa kontaktinfo så att besökaren ser att du verkligen existerar och kan nå dig, även via telefon.
  4. Lättillgängliga villkor visar att ni inte döljer något är ett bevis för att ni är öppna, även om få verkligen läser villkoren.
  5. Säkerhetssymboler som påvisar krypterad betalning är ett måste, exempelvis Verisign.
  6. Info om betalningsprocessen som talar om hur betalningen går till, säkerhet och vad det innebär för risker för kunden. Presentera denna info på en separat sida med en ingångslänk från startsidan.
  7. Certifieringar som exempelvis Trygg E-handel skapar trygghet och har bevisligen positiv effekt på konvertering från besökare till kund. >>Läs mer om e-handelscertifieringar
  8. Utmärkelser visar besökarna att en extern organisation har betygsatt din e-handelssajt högt, exempelvis 100 Sveriges bästa sajter av Internetworld
  9. Kundreferenser är bevis för att andra besökare har blivit nöjda kunder, visa ett axplock och aktuella för dina nya besökare.
  10. Använd toppytan på startsidan (landningssidan) till ovanstående tips, detta har bevisligen god effekt då besökare tappar viss uppmärksamhet när de behöver “scrolla” nedåt.

>>Här hittar du fler e-handelstips