Köpprocessen – gör den kort & enkel

Köpprocessen är enkelt beskrivet den väg du vill att en besökare skall vandra för att genomföra ett köp och bli kund, när det gäller e-handel. Köpprocessens väg utgörs av olika sidor där besökaren skall göra val och ange nödvändig information. Min erfarenhet och även externa studier tyder på att ju enklare och kortare en köpprocess är ju större sannolikhet är att fler genomför köp.
Ofta vill man vid e-handel samla in information om den potentiella kunden eller förklara vad allt innebär och här gäller det att vara smart, lyssna på andra aktörer inom e-handel och testa sig fram. Det finns ingen gyllene regel för hur en köpprocessen vid e-handel skall se ut då den skiljer sig mellan olika branscher, produkter och tjänster och för olika e-handelslösningar samt webshoppar.
I en köpprocess finns oftast följande sidor involverade;

Startsida
Kategorisida
Produktsida
Leveranssida
Betalsida
Bekräftelsesida
Kvittosida
Orderbekräftelse

En del av dessa sidor kan ibland vara kombinerade till en sida eller utelämnas helt.

Avbrutna köp

En avbruten köpprocess indikerar att något är fel, det kan vara tekniskt relaterat men vanligast beror det på andra faktorer. Här är några vanliga anledningar till avbrutna köp:

  • Rädsla. test
  • Jämförande shoppare.
  • Dolda villkor.
  • Vilsna och otåliga.

Vad kan du då göra för att minska avbrutna köp? Här är ett par tips:

  • Kort och koncis köpprocess. Optimalt är en köpprocess på två-tre steg (sidor). Om du vill erbjuda merförsäljning av tilläggsprodukter och du riskerar en längre köpprocess så erbjud även en snabbkassa där du helt utelämnar icke nödvändiga tillval.
  • Visa säkerhets- och certifieringssymboler.
  • Studera dina besökares beteende. Se till att ditt webb-analysverktyg är implementerat på alla sidor på din webbshop, eller åtminstone köpprocessen. Använd ditt webb-analysverktyg för att studera vart dina besökare hoppar av i köpprocessen och notera andelen i procent som avbryter köpet på en viss sida, sk fall-out-andel. Engagera utomstående för feedback om köpprocessen och en försök finna förbättringar på berörd sida. Förbättra eventuella brister och förtydliga eventuella oklarheter. Fortsätt mäta och gör om.
  • Var tydlig med avgifter direkt.
  • Erbjud flera betalningsalternativ.
  • Garantier för kunden. Erbjud lägst pris garanti, ett bra köp garanti etc.
  • Kundvänlig reklamationspolicy. Erbjud förmånligare returvillkor än konkurrenterna…

Varukorgen

En varukorg skapas i de flesta webshoppar och e-handelslösningar så fort ett produktval har gjorts och denna ligger oftast utanför själva köpprocessen.

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.