tips innan du startar en webshop [ehandelsguide]
Uppdaterad 2021-08-06
Att starta en webshop och komma igång med att driva ehandel är idag enkelt och du kan göra det på några dagar om du vet hur man gör och vill börja litet. Men om du är helt ny inom ehandel så bör du först göra lite research, utvärdera och fundera igenom en del saker innan du startar och det är därför jag har skapat den här sidan med mina tips.
Om du ska lansera en större ehandel eller uppgradera din webshop till nästa nivå så finns här också en del tips, men i ärlighetens namn så är detta inte rätt ehandelsguide för dig.
Du kan driva din webshop på fritiden som en extra inkomst eller satsa 100% på att det ska bli din heltidssyssla. Oavsett vad så kan du lära dig ehandel längs din resa och det är en fantastisk erfarenhet som innehåller många olika delar som du kan ha nytta av genom hela ditt yrkesliv.
Den här guiden innehåller tips på olika plattformar där du kan starta en webshop åt dig själv eller ditt företag, tips på betallösningar så att du kan ta betalt av dina kunder, förpackningsförslag, priser för distribution oh mycket mer samt att jag reder ut en hel del begrepp som du kanske har nu i början.
Här under ser du en innehållsförteckning som du kan klicka i och där du tar dig direkt till de olika delarna i guiden som intresserar dig.
Jag som har skapat sidan heter Magnus Äng och jag har arbetat med ehandel sedan 1999 och drivit egna webshoppar sedan 2010. Sedan 2011 har jag även hjälpt mängder av företag att starta eller utveckla deras ehandel, litet som stort. Jag har även startat den digitala marknadsföringbyrån topvisible och Saas-bolaget RankTrail som har utvecklat en mjukvara for sökmotoroptimering. Ehandel och digital marknadsföring är två stora passioner för mig och jag är även ofta inhyrd som lärare vid IHM Business School och Berghs School of Communication. Nu hoppas jag denna guid hjälper dig och återkoppla gärna med feedback.
Webshopen är en teknisk lösning där du har registrerat dina produkter så att du kan visa upp dom, den hanterar beställningsflödet för kunden, ger dig rätt underlag för att packa produkterna så att du kan skicka dom till kunden, underlätta så att du vet hur många produkter du har på lager och ger dig ekonomiska underlag till din bokföring.
Ehandel är namnet på metoden för att sälja produkter via Internet och är inte exakt detsamma som en webbshop, även om dessa hänger starkt samman. Däremot behöver alltså en webbshop för att kunna bedriva ehandel. Du kan arbeta med ehandel mot både privatpersoner som företag och ehandeln fortsätter att växa varje år.
Fördelarna med ehandel är många. Med ehandel kan du nå personer i hela Sverige med dina produkter, eller till och med Internationellt. Såklart är inget lätt, då hade alla gjort det. Att driva en webshop ställer krav på att du lär dig nya saker hela tiden, även om du kan anlita någon som kan stötta dig vid tillfällen där du inte lyckas.
En webshop består utav många olika dela för att den ska fungera men förenklat förklarat så har den följande delar;
- butikens adress (domännamn)
- butikens utseende (design)
- webbsidor som presenterar produkter; varugruppsidor och produktsidor
- produktsystem som lagrar information om produkten som ex. produkttext, antal produkter i lager, moms och pris
- köpprocess – funktioner som gör att det går att beställa
- varukorg – där lagras produkter som besökaren har valt att köpa men ännu inte betalat
- kassasidan – sista sidan som visar alla produkter som besökaren har valt att köpa men ännu inte betalat
- betallösning så att besökarna kan betala för de produkter som de vill ha
- ordermodul – när kunden beställt och betalat sker en försäljning i webshopen och det skapas en order
- kundsystem – här lagras information om kunderna som har genomfört ett köp
Bakom allt detta finns det en hel del teknik som ser till att det fungerar smidigt så besökarna enkelt kan bli kunder.
- licensbutik
- open source
Det finns flera olika sätt att ta betalt av kunden som vill handla i din webshop. De flesta webshopar har förberett för fakturering som du hanterar själv samt ett par betallösningar för faktura, kort och direktbetalning via bank. Dessa är de vanligaste betalsätten i Sverige när man driver ehandel:
- egen faktura – du fakturerar själv efter att kunden har beställt och du har skickat iväg varorna
- faktura via partner – du överlåter faktureringen åt en annan part som ofta tar hela risken och även erbjuder delbetalning
- betalkort – bankkort och kreditkort
- direktbetalning – kunden betalar genom att logga in i sin bank via din webshop och pengarna dras direkt från kundens bankkonto till ditt, tekniken ser till att allt blir rätt
- swish – inte så vanligt än men användandet ökar och fler webshoppar ansluter sig
En betallösning menas ofta den tekniska lösningen och ibland även en leverantör. Man kan förenklat dela in betallösningarna i tre varianter,
1. Unika betallösningar för varje betalsätt: du väljer betallösningar (och leverantörer) för varje betalsätt som du vill erbjuda i din webshop, en betallösning för faktura, en för betalkort etc.
2. En helhetslösning: du väljer en slösning som erbjuder alla eller merparten av de betalsätt som du vill ha i din webshop
3. En mix av de två ovanstående: du väljer en mix av ovanstående alternativ dvs att ha en helhetslösning och även en eller ett par separata betallösningar som komplement eller de saknas i helhetslösningen
Fördelar
- en helhetslösning är smidig att sätta upp tekniskt och innehåller ofta de betalsätten som är vanligast betalsätten i Sverige
- en betallösning separat för betalkort kan ofta bli en bättre ekonomisk lösning då det är vanligt med lägre pris per transaktion (order)
Nackdelar
- Om du vill ha en unik betallösning för betalkort så behöver du två avtal, ett för kortinlösen och ett för betalväxel
- Helhetslösningar är oftare dyrare per transaktioner (order) än om du väljer separata betallösningar
Fördel med egen fakturering är att du saknar helt direkta kostnader för hanteringen och om du mejlar fakturan så har du dessutom ingen kostnad för porto.
Nackdelen med egen fakturering är att du helt tar risken själv för kreditförlust om kunden inte betalar. Med egen fakturering till din webbshop så saknar du en kreditkontroll vilket jag starkt rekommenderar.
Om du använder exempelvis Klarna som sköter faktureringen så står de för risken men du får du betala för denna tjänsten men det kan det vara värt, lite beroende på vad du säljer och värdet på dina produkter.
Om väljer att göra faktureringen själv så finns det olika sätt genomföra en kreditkontroll själv. Du kan göra en manuell kreditkontroll innan du skickar iväg produkterna till kunden. Detta kan du göra genom bland annat UC.
Du kan även tekniskt koppla din webbshop mot en externt företag som automatiskt genomför en kreditkontroll av kunden i samband med köp och betalning mot faktura. CreditSafe erbjuder en sådan lösning och de har jag god erfarenhet av. Det behövs en teknisk koppling mellan din webbshop och den leverantören som ska genomföra en kreditkontroll och för att det ska kunna ske automatiskt. En del ehandelsplattformar har dessa kopplingar redan färdiga medan andra saknar det och då brukar det tillkomma kostnader för dig om de ska utveckla detta.
Vill du ha mer helhetshjälp om det mesta men saknar ekonomin så läs på Ehandel.se och bli medlem i deras forum, där möter du många andra ehandlare som du kan fråga och få tips av.
Du kanske har hört begreppet dropshipping förut och undrar vad det är. Det har förekommit i ett par år nu men är relativt ovanligt i Sverige fortfarande. Det finns ett par olika varianter på dropshipping och jag tänkte reda ut de olika varianterna här.
Principen för dropshipping är att du kan driva din egen webshop men du behöver inte ha produkterna på lager utan de skickas direkt från en annan geografisk plats där de också packas. Produkterna kan du äga själv eller så säljer du andras produkter och de packar och skickar med din webbutik som avsändare.
Fördelar med dropshipping
- Du får mer tid över och du kan fokusera på marknadsföring av din webbutik och få den att växa samtidigt som du slipper lägga tid på att hantera beställningar, packning och logistik
- Mindre investeringsrisk om du lyckas hitta ett företag som låter dig sälja deras produkter med dig som avsändare eftersom du inte behöver köpa in produkterna och tar då en mindre risk
- Du blir mer flexibel geografiskt med en dropshipping modell oavsett, om du äger produkterna eller inte, och du kan sköta din webbutik vart du befinner dig i världen, kanske på semester eller vill bo i de djupaste skogarna
- Snabbare leverans är vanligt förekommande vid dropshipping eftersom de som sköter packning och distribution gör detta dagligen och dina beställningar kommer in i deras flöde och rutiner vilket förmodligen är snabbare än dina rutiner
Nackdelar med dropshipping
- Sämre marginaler är vanligt om du inte äger produkterna själv eftersom du också slipper riskerna med att ha produkter på lager som inte säljer så bra och ingen vill köpa
- Du får skulden av kunden oavsett om du packar själv eller överlåter det till någon annan så välj rätt med omsorg
- Liten lönsamhet om du väljer ett segment som är hårt konkurrensutsatt så då gäller det att få in många kunder i din butik och då krävs det mycket hög kunskap om marknadsföring som exempelvis SEO, annonsering på Internet och PR
Not: denna sida är inte fullständig och växer fram efterhand, vänligen ha därför tålamod med att det fn saknas länkar och info.
E-handelsplattformen och vad den bör innehålla.
När du vet vad du skall sälja så är nästa steg att välja en e-handelsplattform. Det finns en uppsjö av lösningar på marknaden beroende hur stor aktör du är inom e-handel och detta är ditt viktigaste beslut. E-handelsplattformen skall kunna hantera din design, innehålla nödvändiga funktioner, erbjuda en logisk köpprocess, ha säker drift, rätt pris, annpassad till senaste inom sökmotoroptimering etc. Här kan du inom kort läsa mer om vad du skall tänka på när du skall välja e-handelslösning.
Köpprocessen. Vägen som besökarna vandrar på din hemsida för att bli kund kallas köpprocessen och denna innehåller flera val och kritiska moment. Här får du tips på vilka funktioner en köpprocess bör innehålla och vad du bör undvika.
- Startsidan
- Produktkategorisidan
- Produktsidan
- Leveranssidan
- Betalsidan
- Bekräftelsesidan
- Kvittosidan
E-handelsleverantörer. Här hittar du ett urval av e-handelsleverantörer på den svenska marknaden med kort information samt direktlänkar. >>14 webbshop och e-handelsleverantörer
Betalningsalternativ. Det finns flera sätt att ta betalt på vid e-handel. En del betalningsalternativ är populärare än andra och en del mer komplicerade att implementera. Här kan du inom kort läsa om vad du skall tänka på vid e-handel, betalning och vilka kortleverantörer det finns på marknaden i Sverige idag.
Sökmotoroptimering
De färdiga e-handelssystem som erbjuds på marknaden blir bättre för varje år på sökmotoroptimering. Om du driver e-handel är sökmotorer den viktigaste källan till besökare och du måste ha koll på detta område. Arbetet med sökmotoroptimering innebär dels att du skall arbeta med din e-handelssajt för att den skall vara optimerad för sökmotorer och då måste den vara tekniskt anpassad för detta. Se därför till att bilda dig en egen uppfattning om hur man kan göra, lär dig av andra och undersök din e-handelsleverantörs kunskaper inom området.
Certifieringar kan vara positivt för din e-handel
Både certifieringar och utmärkelser kan hjälpa din e-handel och bidra till att fler besökare vill handla hos dig. Här kan du läsa mer om vilka certifieringar det finns inom e-handel. >>2 e-handelscertifieringar
Logistik – så här levererar du
Om du vill att dina varor skall levereras av någon annan än dig själv så gäller det att ställa rätt krav på leverantören. Här får du inom kort tips på vad du skall tänka på i dina villkor vid e-handel och vilka leverantörer som finns i Sverige.
Analysverktyg – håll koll på din e-handel
Utvecklingen på e-handel måste följas upp löpande och det finns en rad olika program och lösningar för detta alla typer av e-handelsverksamheter. Det finns både gratis och bra verktyg och mer avancerade betalverktyg. Snart kan du läsa mer här om vilka lösningar du kan välja på.
E-handelskällor
Här hittar du matnyttiga länkar till andra källor om e-handel, som exempelvis e-handelsforum, tidningar och bloggar. >> nyttiga länkar om e-handel