Jag var inbjuden till Topvisibles podcast för ett tag sedan för att dela med mig av tips och erfarenheter om Content Marketing. Vid min sida var Caroline Skogh från Topvisible som ställde frågorna och jag försökte tipsa om ämnet som är så fantastiskt mångfacetterat och inspirerande.

Topvisible har kört podcast nu i närmare 1,5 år och vi började med att dela med oss av ljudet från våra webinar. Den senaste tiden har Topvisible satsat mer på podcast och kör nu separata inspelningar.

I avsvnittet från Mars så blev jag intervjuad om Content Marketing och podden blev hela 20 minuter lång.

 

Vad ger Content Marketing för resultat?

7:52  in i podden får jag frågan om vilket resultat som Content Marketing kan ge för resultat. Efter att ha arbetat med Content Marketing i så många år så kan jag se hur det påverkar både direkt mätbara effekter men också andra effekter som kan vara svåra att härleda. 

De direkta effekterna är såklart besökare som ser och läser det man har skapat, så vid innehåll på en webbplats så är det antal besökare som söker efter svar, kunskap och inspiration.

  • besökarna kan bli följare i sociala medier
  • de kan bli leads om du lyckas få dom att agera genom att ex ladda hem en whitepaper eller anmäla sig till ett webinar
  • det kan skapa en trovärdighet om ditt varumärke
  • det kan öka kännedomen om ditt varumärke
  • din Content Marketing kan upplysa andra så att de tipsar om dig och ditt varumärke, ex genom att nämna er (mentions) eller länka till er från sin webbplats (backlinks)

 

Vad kostar Content Marketing?

Content Marketing behöver egentligen inte kosta några pengar överhuvudtaget så det är en bra metod för småföretagare som saknar resurser. Däremot är det tidskrävande vilket sällan småföretagare har utan de som har vuxit till sig har större möjligheter att avsätta.

Med Content Marketing kommer en hel del research, analys och produktion av innehåll och då behövs det olika program. Man kommer långt på olika gratisprogram men det kan också kosta en slant.

Här är nedan några program som jag själv använder just nu när jag skapar olika typer av innehåll, gör research eller analyser. Sammantaget så blir det en slant men ofta fördelar jag kostnaderna mellan mina olika projekt och bolag så det inte blir för kostsamt.

 

Research & analys

  • undersökning av kunskapsfrågor – Answerthepublic
  • brainstorm av söktermer – Keywordsheeter
  • vid större anals av data från olika källor – Supermetrics
  • undersökning av söktermer och analys av innehåll på mina YouTube-kanaler – TubeBuddy
  • ranking på Google & backlinksanalys – Ranktrail

Innehållsproduktion

  • bildbank – Canva
  • bildredigering – Canva
  • illustrationer köper jag via prenumeration – Design Pickle
  • logotyper köper jag oftast här – 99designs
  • vid enklare designuppdrag – Fiverr
  • rättstavning vid engelska – Grammarly
  • quizzes på webbplats – Interact
  • videoproduktion & redigering – Promo
  • live webinar på YouTube – Restream
  • Poddcast hosting & distribution – Buzzsprout
  • Onlinekurser – Kajabi