Har dina Sponsrade Länkar har blivit dyrare så bör du ta en närmare syn på Kvalitetsresultatet (sk Quality Score). Om resultatet är lågt betalar du för mycket för dina Sponsrade Länkar och kampanjen bör förbättras.
Kvalitetsresultatet visar temperaturen på Sponsrade Länkarna
Kvalitetsresultatet vid Sponsrade Länkar (exempelvis Googles AdWords) talar om för dig som annonsör om du arbetar optimalt eller ej. Sökmotorer vill säkerställa att det som deras besökare söker efter är relevant med det som presenteras som sökresultat. Kvalitetsresultatet vid Sponsrade Länkar graderas från 1 till 10 där det högsta är optimalt. Om du får låga graderingar så kan du dra slutsatsen att du betalar för mycket för dina Sponsrade Länkar, hur mycket är dock okänt. När du köper Sponsrade Länkar hos Google AdWords hittar du kvalitetsresultaten vid varje sökord under fliken Sökord.
Sponsrade Länkar med högsta kvalitetesresultat
För att få ett högt Kvalitetsresultatet med Sponsrade Länkar måste du ta hänsyn till flera delar, låt oss börja med sökordet som du vill exponeras för. Sökordet måste användas i din annonstext, gärna flera gånger och med likvärdig stavning. Sökordet skall också finnas frekvent på landningssidan och det betyder att du troligtvis behöver flera unika landningssidor för att kunna hantera dina Sponsrade Länkar optimalt. När Google identifierar sökordet hela vägen, från deras sökmotor via dina Sponsrade Länk-annonser och till din hemsida (landningssida) får du ett högt kvalitetsresultat. Om du har eller planerar att köra många kampanjer med Sponsrade Länkar och vill exponeras för olika sökord, skapa då unika annonstexter och landningssidor för respektive sökordskampanj.
Se också till att du inte har för mycket tungt material på din hemsida och dålig kod som kan dra ned laddningstiden, det ogillas av Google och påverkar kvalitetsresultatet i Sponsrade Länkar negativt. Med gratisverktyget Pingdom Tools kan du testa din hemsidas laddningstid och vill du ha tips på vad du bör tänka på kan du bland annat läsa Tommy K Johanssons blogg.
För dig som arbetar med Sponsrade Länkar för kunders räkning via Affiliatenätverk kan det ibland vara svårt att påverka landningssidans innehåll och laddningstid. Om inte din kund vill lyssna på din feedback kan det vara aktuellt att skapa en egen landningssida för bättre kvalitetsresultatet och marginaler.
Märker att QS blir allt viktigare i striden för maximerat ROI.