2018 var ett galet år, ett fantastiskt år där det mesta gick åt rätt håll. Här är min (första offentliga) årsresumé som speglar lärdomar och viktiga händelser i mitt företagsliv från förra året.

Inspirationen till denna årsresumé kommer från flera års inspiration av bl.a. Karsten Depperts årskrönika. Varje gång jag har läst hans årskrönika så har jag skrivit ner mina mest inspirerande och lärorika händelser och sparat dessa i Evernote för mig själv. I år tänkte jag ändra på det och istället öppna upp dom för dig och gjort den lite mer läsbar, lite mer bakgrundsbeskrivande och publicera den här på min blogg. Läs den om du är nyfiken. Jag har fortfarande samma huvudsyfte, att ge mig själv en möjlighet till reflektion både idag och vid stunder när jag behöver det.

Vad gör jag om dagarna?

Jag får ofta frågan om vad jag sysslar med om dagarna, om jag är på TopVisible, på IHM eller säljer té…och här får den som är nyfiken en liten inblick i mitt affärsliv (eller vad man ska kalla det).

Min årskrönika speglar de viktigaste händelserna och lärdomarna i mina olika företag och projekt under 2018. Jag har försökt att vara så ärlig och transparent som möjligt för att ge en ärlig bild över det som hänt under året.

TopVisible har vuxit till sig!

Bolaget som jag och några andra startade 2012 har vuxit till sig och blivit en byrå att räkna med. Företaget som egentligen skulle bli en mjukvara blev istället en digital byrå som har gått från att vara en sökbyrå till en kommunikationsbyrå inom digitala medier. Det är svårt att hitta något negativt eller utmanande med bolaget under 2018 eftersom det har gått som tåget men såklart finns där lärdomar ändå! Med en sådan tillväxt så skapar det såklart nya utmaningar men totalt sett så har året varit en riktig fröjd och det är personligen underbart att uppleva efter alla tuffa utmaningar som jag har haft sedan jag startade mina egna företag 2011, framförallt efter ett år som 2017 vilket var ett riktigt lärorikt år för mig på många vis.

TopVisible investerar tungt i personal och kunskap

Under 2018 investerade vi enormt mycket, både i personal, personalstyrka, i kunskap och vår kultur. Vi har ökat personalstyrkan med 5 st på 12 månader och alla fast anställda fick göra en valfri kunskapsresa till valfritt land för att inhämta inspiration och nya lärdomar till organisationen (beslutet är taget att göra detsamma för 2019). Om jag minns rätt så besökte vi 5 st olika länder och mängder av seminarium och konferenser inom digital marketing i syfte att ta del av nya rön.

Själv drog jag till konferensen C3 som genomförs varje år i (mitt älskade) New York.

Det var en underbar resa där jag fick nya insikter om bl.a. röstsök och hur mycket vi har kvar att utvecklas inom detta i Sverige (jipiee!).  I New York besökte jag även Googles kontor nere i Chelsea distriktet på Manhattan, wow säger jag! Tillsammans med en svensk Google-anställd (fd kollega till Maria som även hon tidigare arbetat på just Google och idag är VD för TopVisible) så fick jag en fantastisk rundtur genom deras byggnader som sträcker sig över till Chelsea Market (!), olika avdelningar som YouTube och förbi fd VD’s Erik Schmidts kontor.

Vi fortsatte att odla vår kultur på TopVisible på många olika vis bl.a. så skaffade vi en Google Home till kontoret och alla anställda fick var sin Google Home Mini.

Google Home hos TopVisible

Alla fick (frivilligt) testa sin fysiska hälsa med hjälp av företaget Fysiotest och vi gjorde vår första medarbetarundersökningar med personalnöjdhet (med toppresultat) i fokus vilket visar att vi är på helt rätt spår.

Och så drog vi till Cannes tillsammans för att utveckla nya idéer!

Labs, TopFloor eller våning 5…det är i alla fall vår egen våning för nya koncept

I Cannes presenterade vi vår idé med Labs för personalen där vi har utökat lokalerna med översta våningen, även kallat top floor (eller våning 5). På våning 5 får alla som vill jobba med egna idéer (utvecklingsprojekt) med mål att bli nya tjänster eller dotterbolag där givetvis personalen får en del av kakan och vi tillsammans utvecklas. Vi driver just nu flera spännande projekt på våning 5 där några har smyglanserats och står inför riktiga lanseringar under 2019. Själv har jag förmånen att driva ett av dessa som vi även har fått innovationsstöd för samt att jag ska bli färdig med vårt studiorum och håller just nu på att lära mig mer om videoproduktion, som jag har velat ta tag i flera år.

Nya och fler härliga kunder

När det gäller kunder i bolaget så har vi ökat med en enorm flora av alla möjliga företag inom både konsument som företagssektorn med uppdrag inom hela kundresan, från varumärkesstärkande aktiviteter till konkret säljfrämjande för ehandelsföretag. Vi har lyckats attrahera både företag i Stockholm till att anlita oss samt företag med uppdrag fokus på internationell marknad.

Själv har jag haft förmånen att arbeta med lite olika kunduppdrag som exempelvis fantastiska Malmö Opera som erbjuder föreställningar utöver det vanliga.

Euroflorist har jag också haft förmånen att arbete med under 2018 och det är ett företag som mitt hjärta alltid brinner för efter nästan 10 år som anställd där (2000-2010). Där finns speciella band till det företaget och personerna som jag arbetade med under de åren och i höstas bjöd grundaren och min fd chef Peter Jungbeck in till en middag på Atmosför. Det blev ett fint återseende och många fina minnen som lyftes fram.

Jag med fd kollegor från Sverige, Danmark & Holland

I somras hade jag ett grymt spännande och strategiskt uppdrag för företaget med applikationen POOW The Food Hero som är utvecklad av Björn Cronsell och där Kristian Enkvist är VD.

Björn med appen POOW ville hjälpa sin autistiske son att äta och började med penna och papper, det hela slutade med att han utvecklade en applikation som gör ätandet lustfyllt. Idag står POOW inför en internationalisering och mitt uppdrag var att utveckla en strategisk marknadsföringsplan med ‘bottom-up budget’ innehållande besökare från relevanta kanaler till deras webbplats, Appstore samt Google Play samt konverteringar till nedladdningar av appen.

Vi växer men blir nog aldrig riktigt mogna!

Under året passerade vi 10 MSEK i omsättning med en fantastisk god tillväxttakt på över 50% på nettoomsättningen och god lönsamhet. 

När vi växer så snabbt som vi gör så kommer också utmaningar med att kvalitetssäkra processer som tidigare sköttes av individer men som nu måste mer processorienterat. Det är en sak att ha en (1) expert inom ett område eftersom den då kan arbeta på sitt egna vis men när man är 2-4 stycken inom varje område så måste dessa arbeta likartat så att vi kan hålla en hög och jämn kvalitet mot våra kunder. Den utvecklingen har vi gått igenom under året och det arbetet kommer att fortsätta under 2019 säkert fortsättningsvis framöver. Jag är glad över att vi har ett riktigt bra ledarskap genom Maria Eckerwall som är VD för bolaget och som har ett enormt fokus på personal och kvalitet.

Under året så påbörjade vi arbetet med att ta TopVisible till nästa fas där vi ska befästa vår position som en kommunikationsbyrå inom digitala medier och i detta arbete utvecklar vi just nu vår grafiska profil till att passa vår tid. Vi är inte helt färdiga men vi har spikat en ny logotyp och payoff och som blir mer officiell inom kort och nästa steg är en ny webbplats samt en kommunikationsstrategi som ligger i rätt linje med vad vi vill.

Min roll på TopVisible är fortsatt arbete med tillväxtfrågor och innovation, vår nya grafiska profil och på större kunduppdrag.

Wow, vi har gjort SearchStars till Sveriges största konferens inom Search Marketing!

Ja så är det faktiskt! Eftersom vi saknade en riktigt bra konferens som höll en hög kunskapsnivå inom sökmarknadsföring så startade vi en egen 2015, bytte namn på den 2017 och som idag vuxit till sig och lockar föreläsare och deltagare från hela världen. Vi slog deltagarrekord i år med 200 personer och talare som bl.a. Yoast, Distilled och NeilPatel. I år genomförde vi konferensen på Studio i Malmö och vi har valt att hålla fast vid vår strategi om att kunskapsnivån ska vara hög när det gäller ämnena och till för de som är proffs.

Min egen roll vid konferensen är väldigt liten och det är tack vare personalen på TopVisible med Anna-Karin i spetsen som ska ha en stor eloge för att konferensen har lyckats. Jag vet att Anna-Karin redan nu arbetar med att locka nya fantastiska talare till nästa års konferens som kommer att gå av stapeln i Oktober.

Extra kul var att några av mina IHM-elever (Daniell Kahlon, Sofia Nystedt, Caroline Hjort och Linea Westbergen) hjälpte till med konferensen och gjorde ett grymt arbete, cirkeln är alltså sluten!

Missade du SearchStars.se så kan du se alla talarnas föreläsningar från 2018 här.

Du hittar alla talare från SearchStars 2018 på YouTube.

RankTrail på rätt väg efter en brokig resa!

RankTrail, som är en mjukvara inom sökmotoroptimering har under 2018 ändrat väg i rätt riktning efter ledarskapsskifte under 2017 och nya strategier. Bolaget fortsatte att växa med 30% (tack vare Jimmy som leder försäljningsverksamheten) och omsättningen klev förbi 2 MSEK samt vi närmar oss break-even. 

RankTrail 2.0 närmar sig!

Det som har varit mest spännande under året för min egen del är byggandet av RankTrail 2.0 som ska lanseras under 2019 med hjälp av vår nye utvecklare Zdravko. I RankTrail 2.0 kommer alla våra nya idéer och funktioner att få växa fram och med en helt ny design inne i mjukvaran.

Mitt engagemang i RankTrail har ökat markant efter ledarskapsskiftet 2017 och ännu mer under 2018. Mitt engagemang kommer att fortsätta under 2019, från att tidigare år endast ha varit engagerad i styrelsearbetet. Nu lägger jag mycket tid på att förstå vilken data vi har, vilka analyser vi kan göra det den och vilka funktioner vi då kan bygga för kunderna, jag skissar fram mockups och går igenom dessa med Jimmy och Zdrvako och personer med kunskap inom SEO.

En insikt som har vuxit starkare under 2018 är att RankTrail har väldigt unik data (i Sverige) men som få känner till för att vi har varit få dåliga på att använda den (och inte heller inte pratat om den) men som vi nu förändrar i och med RankTrail 2.0. Det bli spännande att se hur vi kan paketera datan så att den blir begriplig och användbar för både små som stora bolag som själva vill jobba med SEO.

Långsiktigt så finns det många olika vägar, vår tekniska logik används idag endast för sökmotorn Google men vi kan även använda den för fler sökmotorer som exempelvis Amazon, YouTube, Pinterest, Appstore mfl. Det som begränsar oss nu är våra egna resurser och vilken väg kommer ta.

Tea Junkie är Sveriges första tebar!

Mitt intresse för te har vuxit fram på riktigt de senaste 5 åren och 2014 började jag och min sambo Åsa skissa på idén Tea Junkie. Jag och min sambo är väldigt lika i framförallt ett avseende….på gott och ont…när vi ser en möjlighet så vill vi starta företag….tror säkert att vi har ett gäng idéer tillsammans som vi ännu inte har dammat av.

När jag och Åsa var i Japan 2016 blev vi kontaktade av Malmö Saluhall som ville att vi skulle vara med så tog det inte lång tid innan vi hade bestämt oss eftersom vi båda älskar saluhallar.

tea junkie Åsa gästspelar hos Malmö Saluhall
December 2018: Åsa & jag är på Malmö Saluhalls Julmarknad och säljer våra teer!

Åsa är utbildad tesommelier medan jag fortfarande har kvar det sista testet samt en fördjupningsrapport klar innan jag får min ”examen”, vi får se när jag prioriterar den mellan allt som ska göras. Det finns så mycket jag vill göra och hinna med och min tesommelierutbildning är en av dessa som jag vill ro i hamn!

Med Tea Junkie har jag (och Åsa) lyckats skaffa oss riktigt bra kunskap om premiumte (läs riktigt té) med kontakter till riktigt bra teodlare ute i världen. Vi har insett att mycket av det te som dricks i Sverige är ”tedamm” och väldigt få svenskar vet om detta och är nöjda med vad de dricker. Det som är mer spännande är Matchatrenden som vi ser komma med yngre och mer hälsomedvetna personer. Under 2017 och 2018 har vi insett att vår Matcha verkligen sticker ut i Sverige och här har vi mer att göra för att få fler Svenskar att inse detta. Det säljs mycket ‘skitmatcha’ som inte håller måttet men den ovetande köper det och är sjukt nöjd. Som ett ytterst bevis för att vår Matcha är bäst är att Café Koya i Stockholm har tagit in den och säljer den både som dryck men även över disk om kunderna själva vill göra Matcha hemma, detta är såååå coolt!

Café Koya i Stockholm kan Matcha och serverar Tea Junkie’s Matcha!

Vi har tills vidare valt att behålla ägandet i familjen och växa organiskt under 2017 och 2018 för att sätta konceptet, sedan får vi se hur nästa steg blir.

Bjöd på Matcha i radion!

Jag och Åsa bjöd programledarna hos Guldkanalen på Japansk Premium Matcha.

En riktig kul händelse var när vi i Mars blev inbjudna till radiokanalen Guldkanalen och fick prata om te, hälsoeffekter och låta radiopratarna smaka på vår Matcha Premium. Det var också andra året i rad som vi blev inbjudna till radio för att prata te, året innan var i på Din Gata 100,6 villet är lite lustigt.

En mycket märklig upplevelse var att Guldkanalen var stationerade i gamla brandstationen i Staffanstorp som de har byggt om helt till sitt eget, det är exakt samma hus som min pappa bodde i och som jag spenderade en del av min tonårstid….så många minnen väcktes när jag klev in på radiostationen.

Under 2018 så arbetade jag inte lika mycket med vår tebar i Malmö Saluhall som året innan utan det var främst Åsa som drev tebaren. Det har varit något helt nytt för mig att driva en fysisk enhet med försäljning över disk, efter snart 20 år med digital försäljning (ehandel). Jag har fått stor förståelse för allt det fysiska slitet och stressen som många restaurang- och caféägare har. I vårt fall har vi haft öppet 7 dagar i veckan och med begränsad ekonomi så har vi (främst Åsa) fått stå mycket själv i tebaren under 2018.

Tea Junkie invald i White Guide!

Det kändes helt orealistiskt när vi fick beskedet men Tea Junkie valdes faktiskt in i White Guider under våren 2018! Efter allt slit så fick vi ytterligare bevis och uppskattning för Tea Junkie.

Tea Junkie valdes in i White Guide 2018!

Trots många tusentals nöjda kunder, att vi faktiskt startade Sveriges första tebar och att Tea Junkie blev invald i White Guide (!) så såg vi aldrig verksamheten lyfta ekonomiskt och vi var tvungna att ta det tuffa beslutet att flytta ut. I beslutet låg också en ökad efterfrågan från företag som vi hade svårt att hantera när Åsa var tvungen att vara stationerad i tebaren.

Tea Junkie i Malmö Saluhall
Jag har fått stor respekt för att driva fysiska enheter genom Tea Junkie på Malmö Saluhall.

Idag har Tea Junkie fantastiska kunder både lokalt och från andra länder. I Sverige har vi kunder som Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås, Café Koya vid Vasaparken i Stockholm och Tareq Tailors Kockeriet i Malmö som sticker ut bland Sveriges restauranger och caféer och där man valt att satsa på premiumte. Det är främst Åsas förtjänst att vi har lyckats denna satsning och det ska bli spännande att se hur det utvecklas.

Under åren med Tea Junkie så har vi inte enbart lärt oss vad skillnaden mellan “tea dust” (tedamm i tepåsar som ca 99% dricker i Sverige) och ‘Premium Tea’, vi (främst Åsa) har också knutit kontakter med odlare i olika läder, lärt oss (Åsa igen!) importregler och sett nya möjligheter växa fram. Sedan vi flyttade ut från Malmö Saluhall så har Tea Junkie fått många fantastiska chanser att utveckla te åt andra företag, sk white label. Några av dessa företagen är hudvårdsföretaget Babor och Malmö Saluhall och fler är på gång. Deras teer håller fortfarande hög kvalitet med fokus på ekologiskt och gärna handplockat men med smaksättning av riktiga tillsatta råvaror som exempelvis kryddor och blommor (aldrig artificiella oljor som mycket av tepåsarna innehåller i Sverige).

Webshopen är också lanserad om än inte helt färdig med design utan endast i liten skala och långt ifrån fullt utvecklad. Min egen roll har varit liten under året och mest fokus på de finansiella aspekterna och vara bollplank åt Åsa som driver detta i rätt riktning. Det ska bli spännande att se var vi kan ta detta företag men helt klart har vi något unikt att erbjuda.

En bit tårta finns kvar med Tårtdekoration.com

Under 2017 förvärvade jag och min barndomskompis Lars webshopen Tårtdekoration.com och investerade i att utveckla tekniken bakom. Idag är huvudverksamheten produktion och försäljning av ätbara tårtbilder som man kan lägga på sin tårta utöver andra typer av tårtdekortioner som tårtljus, strössel, tårtkartonger mm. Våra kunder är hemmabakande konsumenter och konditorier idag inom Sverige men visionen är Skandinavien.

Vi har gjort den enklare att ladda upp en egen bild som sedan skrivs ut på ätbart material, socker eller stärkelse och skickas hem till kunden inom 1-3 vardagar.

Tekniken som vi investerade i och var klar i början av 2018 gjorde att vi kraftigt ökade effektiviteten i vår produktion av tårtbilder och med detta i ryggen kontaktade vi Hatten Förlag som äger varumärket Babblarna (som är välkänt för de flesta småbarnsföräldrar). Strax innan sommaren signerade vi ett licensavtal där vi ska producera bl.a. ätbara tårtbilder med Babblarna och sälja dessa till butiker i Skandinavien och via vår egen webshop Tårtdekoration.com.

Avtal med Babblarna blev startskottet för ny strategi.

Vi hade aldrig fått avtalet med Babblarna om jag inte hade kontaktat dom, initiativet togs helt från vår sida. De relationerna som byggdes upp där och på vårt nästa initiativ gav oss sedan en ny möjlighet och det var att göra liknande fast nu tillsammans med Nickelodeon. I höstas skrev vi avtal med dom som nu ger oss rätt att producera ätbara tårtbilder många olika kända karaktärer som exempelvis PAW Patrol, Shimmer & Shine och Dora.

Bolaget har under 2017 och stor del av 2018 drivits på kvällstid med vänner och familj involverade, vilket är både slitsamt och lärorikt. Det är framförallt Lasse som drar det stora lasset numera när det gäller den dagliga verksamheten medan jag just nu ökar bolagets marknadsföring.

En annan väldigt intressant och spännande händelse var att vårt bolag blev den första (vad vi känner till) webbutiken som säljer ätbara tårtdekorationer på nätet som också har blivit godkänd av Miljöförvaltningen att bedriva en livsmedelsanläggning. Detta krävs för att vi ska följa regler kring renlighet och krav på spårbarhet samt märkning av produktinformation på både förpackningarna som på webbplatsen. Det säger en hel del om var branschen befinner sig och det är inte helt enkelt att förstå alla krav som finns.

Tårtdekoration.com var en del av Pastry, ett bolag som jag var med och startade 2012 men som vi var tvungna att försatta i konkurs under 2017. Det var en rejäl lärdom och har satt många spår, både på självkänsla och i plånboken. MEN det är bara att lära sig och kavla upp igen och det tycker jag att jag har gjort under detta år och med detta bolag. Det ska bli spännande att se vart vi kan ta Tårtdekoration.com under 2019 och i slutet av det året är målsättningen att anställa.

3 år med IHM Business School

Jag har varit inhyrd lärare på IHM i närmare 3 år med fokus på ämnen inom digital marketing i diverse olika utbildningar, främst i YH-utbildningarna Digital Marketing & Sales Analytics samt E-commerce Manager. Närmare 200 personer har jag haft som elever vid IHM Business School under dessa år och jag har verkligen knutit många nya relationer. I år har jag valt att dra ner på mitt engagemang lite och avsagt mig en del av de kurser som jag hade tidigare år och även avsagt mig ordförandeskapen som jag har haft i 2 år för dessa utbildningar som jag har varit engagerad i. Jag tycker det var dags för lite nytt blod i ledningsgrupperna och någon kan axla fanan de kommande åren med 100% passion.

Examensdag hos IHM.

I år fick jag lite fler uppdrag utanför YH vilket var grymt kul! Jag fick uppdrag i att komma med förslag på ämnen till två (eventuellt) nya YH-utbildning och jag använde min flygtid på väg till C3 i New York till att göra detta, vilket kändes enormt lyxigt. Jag fick även uppdrag i att köra tre lektioner till en Content Marketing-utbildning vid IHM i Göteborg samt examinera elever i våras vid ovan nämnda YH-utbildningar. 

Eleverna vid Digital Marketing & Sales Analyticsutbildningen överraskade mig med
tårta och högsta betyg som lärare!

MEN den häftigaste upplevelsen med IHM i år har ändå varit årets ca 80 elever vid de två YH-utbildningarna där jag är inhyrd lärare. Båda klasser visade ett enormt engagemang under lektionerna och en stor portion tacksamhet genom att överraska mig i slutet med sina egna avtackningar. Digital Marketing & Sales Analytics-klassen överraskade med en tårta full med ord tryckta på tårta, ord som jag hade sagt på våra lektioner. Wow, vilken överraskning och ära! Jag hade svårt att uttrycka min tacksamhet när jag insåg att tårtan var till mig och hur nöjda eleverna (som dessutom gav mig full i betyg av mig).

Eleverna vid E-commerce Managerutbildningen överraskade mig med presenter (svarta byxor, tshirt och mössa) som avtackningsgåva!

Den andra klassen E-commerce Manager avslutade höstens sista lektion med mig genom att alla elever hade samlat ihop pengar och köpt svarta kläder till mig, mössa, jeans och t-shirt….! Under de sista minuterna så kom tre elever fram till mig och överräckte presenterna…och de tre var alla klädda i svart när de överräckte presenterna….helt galet…! Det var så fantastiskt roligt att jag inte vet hur jag ska kunna visa min tacksamhet….MEN återigen alla ni fina elever (om ni orkat läsa detta) så är jag enormt tacksamma för att ha fått lära känna er!

Några elever som även blev praktikanter från IHM hos både TopVisible och RankTrail

Jag ser fram emot att träffa er alla elever igen och att få arbeta tillsammans med er som kund, leverantör eller till och med som kollegor.

IHM gjorde en lång och djuplodande artikel om delar av mitt yrkesliv och det kändes enormt hedrande och lite generande eftersom jag inte är van vid den typen av uppmärksamhet. Det var overkligt och märkligt att läsa om mig själv men ett STORT TACK IHM för en fin intervju och artikel!

7 år med Berghs School of Communication

Jag har även i år haft förmånen (för 7:e året i rad!) att få kursuppdrag av Berghs School of Communication, i år mest fokus på sociala medier och varumärkesbyggande. I våras fick jag träffa ett härligt gäng i Stockholm med medlemmar från Swedish Incubators & Life Science Parks som kom från hela vårt avlånga Sverige.  Vid flera tillfällen under våren träffades vi och nya kontakter knöts vilket si sin tur ledde till nya föreläsningsuppdrag och nya kunder.

Året avslutades med ett uppdrag i Östersund (för andra året i rad) fast denna gången för byrån Grand North i samarbete med Berghs. Ett 20-tal deltagare samlades under två dagar och vi fördjupade oss i både strategier, kanaler och program i ämnet sociala medier. Denna gången var deltagarna inga duvungar och det är alltid kul när jag måste stretcha mina geniknölar lite mer än vanligt inför en sådan workshop. Även i år fick jag alltså uppleva lite snö och härlig julstämning på ”arbetstid” i en supermysig stad och det känns lyxigt att få uppleva de!

Utbildning för olika organisationer i Östersund hos Grand North.

Coaching på Minc

I år slöt jag avtal med MINC (inkubatorverksamhet i Malmö) där jag coachar olika inkubatorsbolag (läs entreprenörer) som behöver hjälp med digital marketing och det är så sjukt inspirerande. I rollen träffar jag olika bolag när de har behov av kunskap, vägledning med fokus på digital marketing MEN oftast blir det större diskussioner än så med tanke på att entreprenörerna ofta befinner sig i en situation som jag känner väl till.

I år har jag haft förmånen att coacha företag som Repamera, STRONGMom, PIC, KodoSurvey, Passenger & BetterWealth och jag ser fram emot fortsatt coachande under 2019.

Föreläsningarna blev fler

Under 2017 hade jag inte så många föreläsningar eftersom mitt fokus låg på helt andra saker men under 2018 så ökade jag dessa igen och i år blev det allt från Lunds Universitet, ALMI, E-commerce Park i Helsingborg, Drivhuset, Medicon Village och Världens Bästa Morgon på MECK där jag (tillsammans med Maria och Fanny E från TopVisible) körde en föreläsning om Voice Search och röststyrning.

De flesta föreläsningar har handlar om Digital Marketing eller bygga Varumärke men det har också blivit ett par föreläsningar om min företagsresa och livet som entreprenör.

Fokus på värde i mina egna bolag

Om 2017 var ett år när jag konsultade mycket så var 2018 ett år då jag har fokuserat mer på att bygga värde i bolagen jag är engagerad i. Jag har skalat bort en del tid i externa projekt och även tackat nej till externa styrelseuppdrag. Vissa påstår (befogat) att jag borde fokusera mer på ett eller två bolag och jag kan förstå den åsikten. Jag har däremot en annan strategi och vi får se på dödsbädden om den var rätt eller fel. Min strategi är att bygga bolag inom den digitala världen och att skapa många olika intäktsströmmar och detta gör jag genom att omge mig med intelligenta personer som kan vissa saker bättre än mig. Jag själv ser till att lära mig mycket inom dessa branscher och bolag men inte allt på djupet, det gör mina intelligenta kollegor.

Om jag ska försöka hitta något mindre kul under 2018 så var det en utmaning med en fd kollega som idag arbetar för en konkurrerande verksamhet (vilket såklart är kul) men som försöker (men misslyckas) rekrytera medarbetare från bolag som jag är engagerad i. Min första reaktion var en besvikelse MEN efter lite insikter så har jag bestämt mig för att släppa det och ser på det idag som ett gott tecken eftersom personen inte lyckats locka över någon.

En annan relation har också varit lärorik då en fd kollega och vän hotat med stämning eftersom denna anser att jag är skyldig att hjälpa vederbörande på olika vis. Det var en intressant läxa eftersom vi hjälpte varandra i olika affärssyften utan avtal men som vänner. Det var intressant att uppleva hur den hjälpen blev ett “bindande avtal” i denna personens ögon och övergick till ett hot om stämning. Hotet fick bli slutet på våra relation och det ska bli intressant att se om hotet blir verklighet under 2019.

Året avslutades med ljudboken ”Rich Dad Poor Dad” där boken är skriven av Robert Kiyosaki. Den fungerade som perfekt inspiration under juldagarna i löparspåret och på gymmet. Det var första gången jag tog mig an den efter att ha hört talas om den i många år och även om det mesta gick i linje med hur jag tänker så gav den en del nya tankar och insikter, jag rekommenderar varmt att läsa eller lyssna på den

Jag siktar på ny kunskap 2019!

Under 2018 så certifierade jag mig i Googles videoannonsering och åkte över till Köpenhamn för att fördjupa mina kunskaper.

Och under 2019 ska jag fördjupa mig i videoproduktion och redigering. Vi har börjat bygga ett studiorum på TopVisible och nu ska jag ta mina första stapplande steg.

Jag vill också lära mig och testa mer ännu inom röstsök och ASO (sökmotoroptimering för appar som jag har börjat lära mig). Kunskap är det största tillgången som du och jag som personer kan ha för behålla en attraktiv position i yrkeslivet.

Till sist, tack för att du tog dig tid att läsa hela vägen hit och dela gärna med dig av dina spontana tankar!

Och till mig själv vill jag ställa frågan 10 år i framtiden, vad tänker jag om året 2018 när jag läser denna resumé år 2028?