Att Content Marketing är en väldigt viktig metod vid Digital Marknadsföring är ingen nyhet men trots det så är det få företag som verkligen har anammat det. Här får du 13 tips varför ditt företag bör börja med Content Marketing.

1. Din hjälp ger nöjda besökare och återbesök

Content Marketing går ut på att förstå vad dina potentiella kunder har för problem eller behov, skapa innehåll på din webbplats som är inspirerande, utbildande eller informativt och som gör dina besökare nöjda. Om du skapar mycket bra innehåll som engagerar så ökar chansen att en nöjd besökare återkommer om de vill veta mer i ämnena som ni skapat innehåll om. När besökare återkommer så är det ett mycket bra bevis för att ni har gjort något bra och det kan även påverka er sökmotoroptimering positivt vilket i sin tur kan leda till ökade placeringar på Google och fler besökare.

2. Skapa förtroende mot besökare

Besökare som kommer till din webbplats från Google efter att ha sökt med en fråga efter ett svar eller en lösning på att problem som de har kan få en positiv bild av ditt företag och ett förtroende som de kanske saknade tidigare, speciellt om det aldrig hört talas om er. Eftersom ni fokuserar på att hjälpa och tipsa så är det enklare att få en positivare bild i jämförelse om ni är för direkt på med erbjudanden och försöker sälja.

3. Bygg varumärkeskännedom

De som är på jakt efter ett svar och hittar er för första gången på Google eller får tips från andra via sociala medier, de får nu för första gången kännedom om er existens och ert varumärke. Om ni hade försökt nå dom via direkta erbjudande så är risken stor att de inte hade lockats eftersom de inte har kommit så långt i sin kundresa (Customer Journey).

4. Förstärk er varumärkesposition

Vid varumärkesbyggande aktiviteter så är Content Marketing ett alternativ till att positionera ert varumärke inom ett ämne. Ni har möjlighet att visa er expertis genom ert innehåll och på så vis påverkar ni besökarnas syn om er när de får se det.

5. Stärk din sökmotoroptimering (SEO)

Ditt innehåll bör sökmotoroptimeras för olika ämnen och inkludera både söktermer (sökord och sökfraser) samt frågor som ställs på Google. Om du skapar innehåll på din webbplats som är sökmotoroptimerat samt ger värde för dina besökare så kan dessa websidor ta topplaceringar och locka in många sökande till att bli kvalitativa besökare.

6. Attrahera er målgrupp

Genom att ert innehåll anpassas för utvalda målgrupper så kan det locka just dom till att besöka we webbplats. När ni skapar exempelvis tips så kan dessa tips anpassas för olika målgrupper och upplevas mer relevant.

.

7. Fånga leads till ditt företag

Om ni lyckas locka besökare till er webbplats som vill ta del av ert innehåll så är de ofta öppna för att veta mer och då har ni en chans att erbjuda material mot att de betalar med sin epost och att de då också kommer får mer tips. Just denna omvandling (konvertering) av en besökare till att ge er sin epost kallas för leads och är ofta potentiella kunder. När ni får leads så kan ni nu börja bearbeta dessa genom fler marknadsföringsaktiviteter som exempelvis epost eller remarketing i sociala medier.

Genom bearbetning via epost, som kostar väldigt lite, så kan ni väldigt kostnadseffektivt påverka era leads till att bli kunder.

.

8. Få ditt innehåll delat i sociala medier

Om du har lyckats skapa innehåll som engagerar dina besökare så finns goda chanser att det får spridning i sociala medier. Spridningen har goda chanser att locka nya besökare när de har sett sina vänner tipsa om ditt innehåll. 

Bland besökarna finns det chans att de blir lead, blir kund, delar ert innehåll vidare i sociala medier eller till och med skriver om er och skapar en backlink (läs mer i nästa stycke).

.

9. Få backlinks till din webbplats

Om du lyckas engagera besökare som har rättighet att skriva på någon annan webbplats, exempelvis på en webbplats med nyheter eller bloggfunktion så finns chansen att de skriver om dina tips och länkar till din websida. En länk finns då på en annan webbplats och när man klickar på den så kommer besökaren till din webbplats, det är en backlink. 

Backlinks är väldigt viktigt för din sökmotoroptimering och en signal som Google’s algoritm utvärderar för att värdera om din webbplats är värd att få en högre placering (sk ranking). 

När du får backlinks från andra webbplatser som Google värderar högt så kan en del av det värdet överföras till din webbplats, dvs ‘ranking credit’ överförs och stärker din webbplats.

När du skapar tips, guider och informativt innehåll på din webbplats så är det vanligt att andra som uppskattar dessa skriver och tipsar om dom samt skapar backlinks.

.

10. Bra innehåll till dina aktiviteter i sociala medier

Om ditt företag är aktiv i någon kanal i sociala medier så är ert innehåll i Content Marketing perfekt för att spridas vidare. Du kan dels dela ett helt blogginlägg som har beskrivit ett tips eller en guide men även ta ut mindre delar som exempelvis statistik eller citat och publicera detta i en social kanal. Tänk på att sociala medier helst inte vill att deras användare ska lämna för att gå till en webbplats så när du publicerar innehåll där så ska du undvika att alltid länka till din webbplats utan du bör variera med inlägg som endast ska läsas och ses inne i den sociala kanalen.

När du skapar tips, guider och informativt innehåll på din webbplats så är det vanligt att andra som uppskattar dessa skriver och tipsar om dom samt skapar backlinks.

.

11. Innehållet fungerar utmärkt i din epostmarknadsföring

Epostmarknadsföring är en effektiv metod för att bearbeta leads och befintliga kunder och vi är alla trötta på att få erbjudande som vi inte är intresserade av men många är öppna för att läsa och se något som ger oss mer kunskap, tips och inspirerar. Därför bör ni i er epostmarknadsöring tipsa om ert innehåll och involvera denna kanal i er Content Marketing.

.

12. Perfekt innehåll som nyhetsbrev i Messenger

Av liknande anledning som att dela innehåll via epost så är det även möjligt att involvera nyhetsbrev i Messenger i er Content Marketing. I Sverige så används epost mycket mindre av personer under 35 år i jämförelse med äldre personer samtidigt som Messenger är väldigt frekvent använd. Nyhetsbrev via Messenger är en ny möjlighet som jag har testat lite med positiv respons. Kostnaden är extremt låg och öppningsgraden är mycket högre än via epost, troligtvis eftersom det är ovanligt med budskap den vägen. Idén är att erbjuda nyhetsbrev via en valfri kanal, exempelvis via epost eller Messenger. Ni kan samla mottagare på er webbplats genom att lägga in prenumerationsknappar var ni vill, väldigt enkelt. En prenumerationsknapp kan se ut så här;

.

13. Content Marketing är kostnadseffektiv marknadsföring

Det finns flera studier som bekräftar att Content Marketing är en mycket kostnadseffektiv metod för att få nya kunder eftersom man börjar med att hjälpa och då ökar chansen till en välvilja. Om ni lyckas få upp era tips och råd högt på Google med sökmotoroptimering samt få god spridning i sociala medier så kan er tid som ni har investerat ge er avkastning i många år efter att ni har publicerat det. På så vis kan er tidsinvestering ge er avkastning i många år och bli den mest lönsamma metoden för att få kunder.