Det var ett tag sedan jag skrev något här och det beror främst på att jag har saknat lusten men även på att jag har haft fullt upp med SkickaTårta.se och jobbat dygnet runt under en längre tid. Nyligen fick jag inbjudan att prata om hur vi arbetar med konvertering på SkickaTårta.se och det roliga var att inbjudan kom från Search Heroes, ett seminarium som TopVisible var en av arrangörerna.
Search Heroes är en helt ny konferens och troligtvis den första i Sverige inom Sökmotoroptimering (SEO). Konferensen lyckades locka närmare 100 personer till Malmö Live och på plats fanns många bra föreläsare från Google, EuroFlorist, Phonera, Lundalogik, Contentor, Nespresso och Testagram.
Själv så delade jag med mig av några av våra erfarenheter från SkickaTårta.se i arbetet med konverteringsoptimering utifrån ett sökmotoroptimeringsperspektiv. Förutom att du kan arbeta med A/B-test av olika landningssidor för att utröna vilken som fungerar bäst så finns det ett par saker du kan göra innan du påbörjar det mer komplexa arbetet med konverteringsoptimering. Du hittar min presentation från föreläsningen på Search Heroes här;
Orkar du inte bläddra igenom hela presentationen så kommer här några av de viktigaste “Take aways” min föreläsning på Search Heroes;
- tänk på att många nya besökare inte kommer via startsidan när du blir vass och lyckas med sökmotoroptimering (SEO) vilket innebär att många förstagångsbesökare kommer in på undersidor som ofta saknar information om ert företag som kan skapa trygghet exempelvis inför ett köp
- se till att merparten av era sidor skapar trygghet genom att visa certifieringar som exempelvis Trygg ehandel, branschmedlemskap, utmärkelser och en plats för detta kan vara i toppen på din webbplats i sk headern
- skapa förtroende och trygghet kan även göras med kundreferenser och försök undvika statiska som ni själva har skapat, även om detta kan vara bra så försök ha kundreferenser som är objektiva och uppdateras i realtid som exempelvis med tjänsten Trustpilot
- det sägs att en besökare tar till sig ca 10 objekt innan de genomför en konvertering och en film kan vara ett bra sätt att ge information om hur en tjänst fungerar, en film sägs öka konvertering med närmare 20% men tänk på att filmen ska vara relativt kort och mitt tips är då ca 30 sek
- tydliggör gärna hur er produkt eller tjänst fungerar med exempelvis bilder och symboler, det kan vara gällande frakttiden eller som i vårt fall så bakas alla tårtor förhand av bagare och aldrig av en maskin så därför har vi både bild på konditorer, symbol som ska stärka detta samt berättar hur många konditorer vi har i vårt nätverk
- gör egna mindre användarstudier där du spelar in hur besökarna rör sig på din webbplats och där du sedan kan studera om de gör det som du önskar, exempelvis bjud in 20-tal till att handla och se om de förstår logiken på din webbplats (Hotjar är en bra tjänst av dessa men det finns många andra)