Sökmotorer och Sociala Medier är två världar som allt mer får starkare kopplingar och för att nå framgång inom sökmotoroptimering så måste man numera även kunna Sociala Medier. Sökmotoroptimeringsbranschen förändras snabbt, i fjol gick bl.a. Google ut med att de ej längre tar hänsyn till Meta Data Keywords och i år har vi sett flera förändringar i hur Sociala Medier dyker upp i sökresultaten. Google har även i år bekräftat att de numera tar hänsyn till exempelvis hur populärt ett Twitter-inlägg (sk ReTweet) är vid viktningen av sökresultat.
För 5-10 år sedan räckte det oftast med att sökoptimera sin website, tekniskt och innehållsmässigt, för att nå framgångar i sökmotorernas organiska resultat men idag är reglerna annorlunda och Google’s algoritm tar idag mer hänsyn till det som sker utanför din website än någonsin tidigare. Här nedan förklarar jag en del av det som sker inom Sociala Medier och som påverkar sökresultat och ditt arbetet med sökmotoroptimering.
Profilsidor i Sociala Medier syns i sökresultaten
Sökresultaten i Google innehåller mängder med information från olika plattformar inom Sociala Medier, exempelvis så kan dina profilsidor i Facebook, Twitter, Linkedin och Flickr bli synliga i Google’s sökresultat om du har gjort medgivande till detta i inställningarna.
Med denna kunskap kan ni skapa konton i ert företagsnamn eller era varumärken och på så vis kommer ni att försvåra för andra att ta plats i sökresultaten hos Google vid sökning på relaterade ord, och i vissa fall kan ni även knuffa ned andra i sökresultatet.
Google på besök när andra pratar om dig
När andra skriver om ditt varumärke på Internet så ökar chanserna att Google besöker din website, i alla fall om man skall tro SEOMoz.org. De berättar i filmen nedan om att de har sett indikationer på att en website som omnämndes på en nyhetswebsite fick besök av Google’s robot trots att det saknades en direktlänk i texten. Den här observationen kan innebära att ju mer frekvent som en website omnämns Sociala Medier och på nyhetswebsiter ju oftare besöks den av Google, sedan huruvida detta påverkar sökresultatet är ännu osäkert.
Dina inlägg i Sociala Medier syns i Google’s sökresultat
Google meddelade nyligen att de tar hänsyn till populäritet vad gäller sk ReTweet av Twitter-inlägg och Facebook’s Gilla-funktion i sin algoritm för beräkning av hur websiter och sidor skall exponeras i sökresultaten. Detta besked från Google stärker sökmotorns band till Sociala Medier ännu starkare än tidigare. Förutom att profilsidor i sociala medier exponeras så görs även dina inlägg i exempelvis Twitter, och just nu på två olika vis. Dels så kan Twitterinlägg exponeras med eget resultat liknande andra sidor och websiter och det kan vara inlägg som sträcker sig längre tillbaka i tiden men det finns också en del i sökresultatet som i realtid visar de senaste inläggen.
Om ni är aktiva på exempelvis Twitter och använder det för serviceärenden så kommer de som hittar era inlägg i sökresultaten på Google påverkas av det som ni skriver. Med denna vetskap kan ni vinna en hel del goodwill om ni hanterar serviceärenden och bemöter kritik öppet.
Bloggarna dina viktigaste medhjälpare
Den mest enskilda och avgörande faktorn för att nå framgång i det organiska resultatet i sökmotorer är antalet inlänkningar från externa websiter. Givetvis vet ingen exakt hur viktig denna faktor är när det gäller sökmotoroptimering då Google’s algoritm är som Coca Cola’s recept, superhemligt!
I din sökmotoroptimering bör du se till att innehållet på din website är tillräckligt attraktivt för att bloggarna skall tycka det är intressant och skriva om det och i sin text länka till din website och dess olika sidor. För att göra innehållet intressant bör du våga gå utanför ramarna och investera gärna i gratisfunktioner som gör nytta för besökaren, intressanta guider och filmer som instruerar, livesändningar via streamingtjänsten Bambuser från mässor, pressmöten etc. och widgets (enkelt förklarat en bild innehållande en länk till din website) som de kan använda för att visa sin delaktighet i något de har gjort eller vill stå för.
Det finns en hel del man kan göra för att locka bloggare och för att ge något tillbaka till dem är Twingly en lysande tjänst, den hjälper till att öka intresset för bloggarna att skriva för er eftersom den tjänsten kan hjälpa dem att få fler besökare till sin bloggsite.
Besökarna från Sociala Medier är betydelsefulla
I Google’s algoritm för bedömning vart en website som skall placeras i sökresultatet tar de även hänsyn till hur välbesökt en hemsida är. Genom att ni är aktiva i Sociala Medier (med rätt strategi och metod) kan ni lyckas attrahera många besökare till er website. Om ni dessutom har rätt dela-funktioner (inställda så att Meta Data’n syns vid delning) till olika sociala medier och Facebook “Gilla”-funktion så underlättar ni för besökarna att sprida era sidor vidare inom sina nätverk som i sin tur kan ge nya besökare.
Trackbacks/Pingbacks