Mashable är en av de bästa sajterna när det gäller vad som händer på Internet med fokus på sociala medier och sökmotorer. Nyligen hade de en intressant artikel som handlade om hur man skriver i microbloggen Twitter för att så många som möjligt skall sprida det man har skrivit och få sk ReTweets, ofta förkortat RT. För dig som är ny eller funderar på att börja använda Twitter får du här mina tips som till viss del är en förädling av Mashable’s artikel:
- Använd minimalt med tecken
- Inkludera en länk
- När du gör en ReTweet
- När du får en ReTweet
- Kombinera det professionella med personliga
- Skapa trovärdighet med din profil
Du har begränsat med utrymme i antal tecken när du använder Twitter, med endast 140 tecken skall du fånga läsarens intresse och gärna få dem att agera. Om du vill få ditt budskap att spridas skall du dessutom endast använda ett fåtal tecken utav dessa och inte alla 140 tecken eftersom det gör det enkelt för andra sprida ditt budskap vidare utan att behöva redigera texten.
När en annan person sprider ditt budskap (sk Tweet) vidare gör de en ReTweet och då läggs automatiskt “RT @derasnamn” till din text och det fyller ut det begränsade utrymmet om 140 tecken. Om antal tecken blir för långt måste den redigeras innan man gör en ReTweet och då riskerar man att budskapet inte sprids.
Inkludera en länk till en blogg, en nyhetssajt till YouTube eller ett foto som förstärker det du säger, det ökar dina chanser att andra sprider ditt budskap. Mashable hävdar att man alltid skall använda en länk men det tycker jag inte är ett måste för att få en ReTweet, däremot ökar det möjligheterna avsevärt.
Om länken är lång kan du förkorta den på olika sajter som exempelvis ow.ly och bit.ly eller om du använder ett program för att Twittra kan du ofta göra det direkt i det, ex i TweetDeck.
Tänk på vad du vill ReTweeta, det du väljer påverkar synen på dig och ditt varumärke. Detta är både en risk och möjlighet, välj att ReTweeta det som du vill förknippas med.
När du gör en ReTweet, lägg då gärna till något eget. Enklast är att lägga till en kommentar som exempelvis din åsikt eller en fråga. Du kan även lägga till en länk eller ett foto för att komplettera ditt eller avsändarens budskap.
När du lyckas skriva något bra och någon sprider ditt budskap via en ReTweet så visa din uppskattning för detta. Besvara deras engagemang genom med ett personligt tack, exempelvis “Tack för RT!”. Att tacka för en RT uppskattas alltid och det stärker ditt varumärke.
Enligt en artikel i ComputerSweden nyligen våndas företagsledningar över nyttan med Sociala Medier och hur man skall mäta effekten av det, ett nyckeltal av många möjliga är just antalet ReTweets.
Även om du tänker på vad du skriver om och väljer selektivt vad du vill sprida vidare (ReTweet) så är det ok att vara personlig och låta dina åsikter och humor komma fram. Många gånger är det just när det personliga lyser igenom som man får flest ReTweet:s.
I din profil på Twitter har du ett litet utrymme att beskriva vem du är, inkludera en länk, ladda upp ett fotografi och välja bakgrund. Använd detta utrymme till att skapa en profil som ger trovärdighet och får andra att vilja följa dig och läsa vad du skriver om. Använd exempelvis länkmöjligheten till att göra reklam för din blogg, hemsida eller till ditt CV på Linkedin.com.
Trackbacks/Pingbacks