Att involvera bloggare i din onlinemarknadsföring är riktigt effektfullt och det kan ge dig en riktig boost i social medier och stärka din sökmotoroptimering (SEO). Har du aldrig arbetat med bloggare är det inte för sent och det finns i princip bloggare inom alla möjliga branscher och skrå.
Jag arbetar med bloggare sedan närmare 10 år tillbaka men möter fortfarande, ja nästan dagligen både entreprenörer och marknadsförare som aldrig har provat eller väldigt lite testat att integrera bloggare i sin onlinemarknadsföring.
En bloggares trovärdighet och innehåll slår oftast högre än när du publicerar eget innehåll, även om vi vet att många bloggare får “betalt” får att skriva om ett varumärke. Och många bloggare har redan idag besökare till sin webbplats som du inte har någon kontakt med och är dina potentiella kunder, att samarbeta med bloggare kan i många fall bli mångt mycket mer kostnadseffektivt än andra strategier.
Här hittar du bloggarna
När du har en webbplats så kommer du med tiden säkert att bli kontakta av olika bloggare som vill samarbeta, framför allt om du erbjuder konsumentrelaterade produkter. Om du bestämmer dig för att involvera bloggare i din onlinemarknadsförong och börjar söka upp bloggare och ta dialog med dessa så finns det flera olika kanaler och metoder du kan använda dig av.
#1 Hitta bloggare på Google
Sök med sökfrasen blogg och det ämnet ni letar bloggare inom, exempelvis blogg te. Det är väldigt enkelt att hitta bloggare genom Google som du kan enkelt kan kontakta genom epost.
#2 Hitta bloggare i bloggnätverk som förmedlar affärer
Bloggvertiser och Tourn är två bloggnätverk som förmedlar affärer mellan bloggare och uppdragsgivare. Jag använder numera Tourn.se eftersom jag upplever det som bättre med flera aktiva bloggare. Du registrerar enkelt ett konto och därefter lägger du upp ditt erbjudande, exempelvis en önskan om en produktrecension, en tävling eller en artikel om ett visst ämne där de nämner er.
Du kan lägga upp bilder som du önskar att de använder och tala om vilken sida på din webbplats som de ska länka till. Du sätter priset på ersättningen och löser sedan betalningen med sk krediter som du köper inne i systemet. När din kampanj ligger uppe för bloggare så kan de frivilligt ansöka om att få samarbeta med dig på dina villkor som du bestämt och du kan även leta upp bloggare som du bedömer intressanta inne på Tourn och därefter bjuda in dom till din kampanj. När du fått ansökningar så bestämmer du hur många och vem som ska få samarbeta med dig.
#3 Blogglistor är en guldgruva för din onlinemarknadsföring
Om du siktar på de stora bloggarna så finns det mängder av topplistor över bloggare och en av de mest renomerade är Tailsweep som visar senaste veckan besöksstatistik i jämförelse med tidigare veckan. När du vill inleda samarbete med de stora bloggarna så räkna med att de kostar betydligt mer än om du väljer någon utanför listorna som du kan hitta på Google eller på Tourn.
Så får du bloggarna att boosta din sökmotoroptimering
Bloggarna kan vara en riktig boost för din sökmotoroptimering (SEO) om du gör det rätt. Om du lyckas hitta bloggare som handlar om samma eller närbesläktade ämnen som din webbplats så kan de bli värdefulla om de skriver en bra artikel om detta ämne och sedan länkar till din webbplats. Såklart spelar många faktorer in om den här länken ger mycket eller lite värde för dig, några av dessa faktorer kan du läsa här.
#4 En bloggare med egen webbplats är bättre för din onlinemarknadsföring
En bloggare som har en egen webbplats exempelvis byggd på WordPress.org och är hostad på “egen” server, dessa är enligt min erfarenhet (och jag tror även Google nämnt det officiellt vid något tillfälle) generellt högre värderad i Googles ögon än en blogg som är placerad på en bloggplattform som exempelvis wordpress.com eller blogger.com. Så länken från bloggaren till din webbplats värderas generellt högre om den ligger på en egen webbplats men när det gäller spridning i sociala medier så spelar detta mindre roll.
#5 bloggens åldern spelar roll
När Google bedömer webbplatser så tar de även i beaktande hur gammal domänen är och hur aktiv webbplatsen är i innehåll så om du står mellan att välja ut ett par bloggare så titta på dessa två parametrar.
#6 samarbeta med en välbesökta bloggare
En välbesökt blogg är givetvis bra, inte bara för att där är tänkbart fler läsare som kan bli dina besökare men även utifrån Googles perspektiv. Vi vet att Google tittar på signaler som de kan identifiera kopplade till en webbplatser och de vet i princip hur många besökare du har till din webbplats. En välbesökt blogg är en indikation på att den uppskattas av många och detta är en kvalitetsaspekt som Google bör väga in i signal och som du bör ha i åtanke när du väljer bloggare att samarbeta med.
#7 en sökmotoroptimerad blogg är bra för din onlinemarknadsföring
Om bloggaren har bra placeringar på Google på de sökfraser som du är intresserad av att bli synlig på så är det en god indikation på att de är bra sökmotoroptimerade. Om de dessutom har många länkar från andra webbplatser inom samma ämne så väger det positivt i Googles bedömning över trovärdighet. Länkar från en webbplats till en annan är en av de viktigaste signalerna som Google väger in när deras algoritm bedömer vilken webbplats som ska få en viss placering.
#8 Kolla om bloggarens utgående länkar är värdefulla
För att en länk från bloggaren till din webbplats ska vara värdefull utifrån ett sökmotoroptimeringsperspektiv så ska den i html-koden ange “follow” vilket indikerar för Googles sk robot (som avläser din webbplats) att följa länken och undersöka vart den pekar och värdera denna. Om bloggaren har angivit “no follow” i html-koden så är länken betydelselös utifrån ett sökmotoroptimeringsperspektiv, däremot kan den i allra högsta grad vara bra av en viral aspekt.
#9 du bör aldrig be en bloggare om en länk till din webbplats
Tänk på att du aldrig bör uppmana en bloggare att länka till din webbplats eftersom det strider mot Googles riktlinjer och om det kommer fram på någotvis för Google så kan du riskera att bli “bestraffad”, antingen nedflyttad från dina positioner eller i värsta fall helt utesluten från Googles sökmotor. I merparten av alla samarbeten med bloggare så har jag alltid lyckats få den länken som jag så gärna vill få, det är som en tyst överenskommelse som alla berörda parter förstår.
Om du vill ha sk djuplänkar till sidor på din webbplats som inte är startsidan så är det lite mer utmanande och du måste tänka igenom din aktivitet och hur du ska formulera dig. Ett förslag om du driver en webbplats som säljer cyklar är att låta bloggaren leta fram sin favoritcykel och skriva om denna, då brukar många bloggare sk djuplänka till den berörda produkten.
#10 ha kolla på ankartexterna för det har Google
När du lyckas få länkar från bloggare så ska du ha kolla på texten som de inkluderar i länken som pekar till din webbplats, detta kallas för ankartext. Om du har många länkar till din webbplats med ankartexter som enbart innehåller de sökfraser som du vill få höga placeringar på Google så finns det en risk att din webbplats blir bestraffad av Google. Google vet av erfarenhet att en webbplats har ofta länkar från många olika webbplatser där ankartexterna består av både meningar, varumärke, sökfraser och generiska ord som exempelvis “Läs mer!” och “Se hit!”. Om du arbetar aktivt med bloggare och du instruerar dom hur de ska ska skriva tänk då på hur ankartexterna ser ut så du indviker att bli bestraffad av Google.
Så gör du upp affären med bloggaren
När du har hittar några bloggare som du spontant känner att du vill samarbeta med så ska du ta kontakt och vanligast är via epost, om du inte väljer Tourn eller liknande lösning. Här är några erfarenheter om vad du bör tänka på i dialogen och relationen med bloggaren.
#11 skriv ett manus till dina dialoger med bloggarna
Skriv egna manus för olika typer av samarbeten som du kan använda initialt vid dialoger med bloggare. Att ha ett manus gör det effektivt att starta upp dialoger med flera bloggare utan att du behöver skriva nytt varje gång. Här är ett exempel på ett mejl som jag har använt mig utav vid olika typer av tävlingar.
#12 Tillåt bloggaren att ha sin integritet
Du ska aldrig tala om för en bloggare vilka åsikter de ska skriva om dig och ditt företag, de flesta vill vara oberoende och kunna stå för sina egna åsikter. Tillåt dom att skriva fritt om ditt företag, även om der råkar bli negativt eller kanske inte så bra som du hade tänkt dig.
Jag vet flera ehandlare som tillåter sina bloggare att dissa en produkt som de får recensera eftersom de ser detta som en mätning i det stora hela för produktens kvalitet, vissa ehandlare har t.o.m. valt att ta ut produkten ur sitt sortiment efter att bloggare har skrivit ner denna.
Tänk på att bloggaren sitter på det starkaste vapnet, deras blogg. Om du är för kaxig eller gör övertramp mot deras integritet så finns risken att de just använder det emot dig och publicerar dialogen för alla vilket kan skada ditt varumärke stort och påverkar din onlinemarknadsföring negativt.
#13 Notera din och bloggarnas överenskommelse
När du involverar bloggare i din onlinemarkandsföring så vill du ha koll på att de håller sin del av avtalade samarbetet, hur många besökare de har, hur ofta de publicerar blogginlägg och att du får ditt omnämnande i ett blogginlägg och gärna en länk till din webbplats. I början när du endast har ett fåtal bloggare att samarbeta med så räcker excel gott och väl men efter ett tag kan det bli svårt att ha kolla på alla bloggare i excel och det blir lätt oöverskådligt. När du har en stor volym av bloggsamarbeten så är det dags att systematisera relationerna mer effektivt med en mjukvara.
#14 Systematisera dialogerna med bloggarna
När du arbetar med många olika bloggare så kommer du för eller senare att få svårt med att ha koll på vad du har gjort för avtal med de olika bloggarna, när ni senaste hade ett samarbete och vad ni då gjorde för deal. Efterhand som volymen av bloggsamarbeten växer så ökar ditt behov av en strukturerad process.
När jag efter några tröttnade på att hantera allt i excel så testade jag olika program och fastnade för Buzzstream som förenklat är ett CRM-system för att hantera relationerna med bloggarna. I Buzzstream har jag koll på mina projekt, noterar vilka avtal vi har gjort, loggför automatiskt all vår emailkorrespondans och har min todo-lista över bloggsamarbetena sparade. Buzzstream hjälper mig också ha koll på vilka bloggare som har länkat till min webbplats och om länken är värdefull i Googles ögon, dvs har inställningen “follow” i html-oden (Google värdesätter länken).
Från Buzzstream kan jag även effektivt mejla de bloggare som jag samarbetar med göra todo-listor på respektive kontakt så jag vet vad jag ska göra.
#15 Tillåt bloggarna att använda ditt innehåll på ett villkor!
Tillåt att ditt innehåll på webbplatsen får användas av bloggare, nästan villkorslöst. Så klart ska du ha ett villkor och det är att de länkar till din webbplats för det kommer att hjälpa dig på sikt med din onlinemarknadsföring. Även om länken i sig kanske inte kommer från en websida eller webbplats som är av samma ämne som din så kan den ändå ge ett viss värde. Google håller koll på hur många webbplatser som länkar till din och en ökning av sådana sk inlänkningar är ofta bättre än ingen inlänkning alls.
Tänk även på att underlätta för bloggarna på din webbplats genom att erbjuda dom funktioner som gör det enkelt att kopiera en bildlänk som de kan publicera på sin webbplats och då visa din bild istället för att ladda hem din bild och sedan ladda upp den på sin webbplats, det sistnämnda tar plats och datamängd för dom vilket också teoretiskt kan sega ner deras webbplats. Så se till att underlätta för bloggarna, då ökar också dina chanser att de använder ditt material.