I förra veckan genomförde jag ytterligare en utbildning i sökmotormarknadsföring, denna gången med inriktning på sökmotoroptimering (SEO). Idag gick jag igenom utvärderingarna och 80% av deltagarna hade svarat varav merparten av dessa gav högsta betyg och det blev höjdpunkten på denna veckan.

Sökmotormarknadsföring

Sökmotormarknadsföring mer kommunikation än teknik

Grundkursen i sökmotoroptimering bestod både av teoretiska och praktiska delar varav de sistnämnda applicerades på deltagarnas egna websiter. Denna sammansättning har jag genomfört ett par gånger tidigare och är en av det som återges som mest positivt i utvärderingen av kursen.
I kursen gick jag igenom varför sökmotormarknadsföring är mer kommunikation och ett kreativt arbete än tekniskt, vilket många ännu inte riktigt vet. Deltagarna fick lära sig hur sökmotorernas sökresultat påverkas av bl.a. sociala medier och nyhetspress.
Deltagarna fick även lära sig att göra en sökordsstrategi inklusive bedöma konkurrensen för relevanta sökord, gå igenom de klassiska delarna vad man bör göra när man arbetar med sökmotoroptimering (SEO) på sin website (On-Page) men framförallt hur man arbetar för att öka sina inlänkningar från externa websiter (Off-Page).

Fler kurser inom kort

Två stycken kurser i sökmotormarknadsföring är redan inplanerade och fullbokade inför nästa år men då flera förfrågningar har inkommit den senaste tiden så kommer jag att genomföra ett par extra, den förstnämnda blir om annonsering i sökmotorer, dvs Sponsrade Länkar (Google AdWords). Hör av dig om du vill få löpande nyheter om kommande kurser i sökmotormarknadsföring.