Jag får ofta frågor från företagare om hur Twitter fungerar, varför man skall använda det och vad man bör tänka på. Twitter är en microblogg och ett intressant kommunikationsverktyg inom Sociala Medier.
I det här inlägget lägger till två stycken tips till ett av mina tidigare inlägg om ReTweet. ReTweet kallas det när dina inlägg på Twitter blir uppmärksammade och någon väljer att vidarebefordra dem
Tipsen kommer från IDG’s artikel om Dan Zarella och hans studier om Twitter och ReTweet’s. IDG beskriver kort om bakgrunden till tipsen så här:

Dan Zarrella som har skrivit boken The Social media marketing book har gått igenom tiotusentals Twitter-inlägg för att se hur de inlägg som oftast sprids vidare av andra ser ut.

Välj rätt dag & tid

Bäst chans för att dina Twitter-inlägg skall bli ReTweet:ad är om du postar dem på eftermiddagar, kvällar och helger. Fredagar bästa veckodagen för att få ReTweet och bästa tidpunkten är mellan klockan 15 till 24.

Välj dina ord med omsorg

Om du vill öka dina chanser till att få ReTweet så skriv mer om väsentligheter och minska på informationen om dina vardagssysslor. Använd gärna tilltalet “Du” i dina inlägg, det ökar dina chanser till ReTweet.
En del av de (engelska) ord som Dan Zarella’s studier visade sig inte gav så mycket effekt var: game, going, haha, lol, but, work, home, bed.

Twittertips: tacka för ReTweet

Twittertips, tacka alltid personligen för en ReTweet.

Fler Twittertips

I ett tidigare inlägg har jag skrivit om följande Twittertips för att få ReTweet’s:

  • Använd minimalt med tecken
  • Inkludera en länk
  • När du gör en ReTweet
  • När du får en ReTweet
  • Kombinera det professionella med personliga
  • Skapa trovärdighet med din profil