E-handel

E-handel är en spännande form av försäljning som inte har några geografiska begränsningar. Det är enkelt att komma igång med e-handel men även lätt att göra fel. Här får du råd och tips på vad du skall tänka på när du bedriver e-handel. Du hittar också länkar till andra källor som handlar om e-handel.

Not: denna sida är inte fullständig och växer fram efterhand, vänligen ha därför tålamod med att det fn saknas länkar och info.

E-handelsplattformen och vad den bör innehålla.

När du vet vad du skall sälja så är nästa steg att välja en e-handelsplattform. Det finns en uppsjö av lösningar på marknaden beroende hur stor aktör du är inom e-handel och detta är ditt viktigaste beslut. E-handelsplattformen skall kunna hantera din design, innehålla nödvändiga funktioner, erbjuda en logisk köpprocess, ha säker drift, rätt pris, annpassad till senaste inom sökmotoroptimering etc. Här kan du inom kort läsa mer om vad du skall tänka på när du skall välja e-handelslösning.

Köpprocessen. Vägen som besökarna vandrar på din hemsida för att bli kund kallas köpprocessen och denna innehåller flera val och kritiska moment. Här får du tips på vilka funktioner en köpprocess bör innehålla och vad du bör undvika.

  • Startsidan
  • Produktkategorisidan
  • Produktsidan
  • Leveranssidan
  • Betalsidan
  • Bekräftelsesidan
  • Kvittosidan

E-handelsleverantörer. Här hittar du ett urval av e-handelsleverantörer på den svenska marknaden med kort information samt direktlänkar. >>14 webbshop och e-handelsleverantörer

Betalningsalternativ. Det finns flera sätt att ta betalt på vid e-handel. En del betalningsalternativ är populärare än andra och en del mer komplicerade att implementera. Här kan du inom kort läsa om vad du skall tänka på vid e-handel, betalning och vilka kortleverantörer det finns på marknaden i Sverige idag.

Sökmotoroptimering

De färdiga e-handelssystem som erbjuds på marknaden blir bättre för varje år på sökmotoroptimering. Om du driver e-handel är sökmotorer den viktigaste källan till besökare och du måste ha koll på detta område. Arbetet med sökmotoroptimering innebär dels att du skall arbeta med din e-handelssajt för att den skall vara optimerad för sökmotorer och då måste den vara tekniskt anpassad för detta. Se därför till att bilda dig en egen uppfattning om hur man kan göra, lär dig av andra och undersök din e-handelsleverantörs kunskaper inom området.

Certifieringar kan vara positivt för din e-handel

Både certifieringar och utmärkelser kan hjälpa din e-handel och bidra till att fler besökare vill handla hos dig. Här kan du läsa mer om vilka certifieringar det finns inom e-handel. >>2 e-handelscertifieringar

Logistik – så här levererar du

Om du vill att dina varor skall levereras av någon annan än dig själv så gäller det att ställa rätt krav på leverantören. Här får du inom kort tips på vad du skall tänka på i dina villkor vid e-handel och vilka leverantörer som finns i Sverige.

Analysverktyg – håll koll på din e-handel

Utvecklingen på e-handel måste följas upp löpande och det finns en rad olika program och lösningar för detta alla typer av e-handelsverksamheter. Det finns både gratis och bra verktyg och mer avancerade betalverktyg. Snart kan du läsa mer här om vilka lösningar du kan välja på.

E-handelskällor

Här hittar du matnyttiga länkar till andra källor om e-handel, som exempelvis e-handelsforum, tidningar och bloggar. >> nyttiga länkar om e-handel


There are 3 comments

Add yours

Post a new comment