Sponsrade Länkar

En av de mest effektivaste marknadsföringsmetoderna när man vill nå ut snabbt och enkelt få topplaceringar i sökresultat i sökmotorer är Sponsrade Länkar. Metoden skiljer sig från Sökmotoroptimering genom att det krävs mindre arbete och man snabbare får topplaceringar i precis de sökresultat som man vill bli synlig i. Sponsrade Länkar skiljer sig också från Sömotoroptimering genom att man måste betala för sina placeringar men det innebär inte automatiskt att de skulle vara en sämre metod, arbetet med Sökmotoroptimering kan många gånger vara tidskrävande och och för att få bra resultat kan konsulthjälp vara enda lösningen.

Sponsrade Länkar i sökmotorer, ex. Google AdWords

Sponsrade Länkar i sökmotorn Google namnges vid Google AdWords

Sponsrade Länkar är textannonser i sökmotorer

Sponsrade Länkar är textannonser som ofta ligger placerade i toppen och på höger sida i sökmotorer. Det är möjligt för företag att annonsera på dessa ytor och man betalar endast när någon klickar på annonsen, ej för själva exponeringen som i traditionella medier. Man väljer själv vilka sökord som man vill exponeras för och priset per klick är beroende av hur många annonsörer som är intresserade av reklamplatsen. Prissättningen liknar därmed ett auktionsförfarande och den som betalar högst kan också få högst placering.

Sponsrade Länkar i mediamixen

Sponsrade länkar kan användas vid många olika tillfällen, oavsett om man vill ha fler besökare till sin hemsida eller säljer produkter och tjänster på Internet. Här är ett par exempel när Sponsrade Länkar kan användas:

  • som komplement till traditionella kampanjer med start och slut
  • som ett huvudmedia för kampanjer
  • när man vill bemöta negativ PR
  • när konkurrensen om den organiska placeringen är hård

Börja med Sponsrade Länkar

Om man vill exponera sitt företag i sökmotorer går det att komma igång på mindre en timme, detta rekommenderas endast i enklare och akuta fall. Normalt består arbetsprocessen med Sponsrade Länkar av fyra olika faser om man vill uppnå en hög kvalitet och faserna tar olika lång tid beroende på vilken sökordsstrategi man väljer.

  • Sökordsanalys
  • Utveckla annonser & landningssidor
  • Uppstart & kalibrering
  • Uppföljning & optimering

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mediamixen bör alltid innehålla sökmotormarknadsföring - Magnus Äng - Rådgivning & Projektledning - [...] Sponsrade Länkar [...]
  2. Betala mindre för Sponsrade Länkar - Magnus Äng - Webbstrateg, Projektledning och Rådgivning - [...] Sponsrade Länkar [...]
  3. Sökmotormarknadsföring och Sociala Medier har dominerat våren – Magnus Äng – Webbstrateg - [...] presenterades för bemöta negativa skriverier från dagspress och bloggare var Google AdWords, sk Sponsrade Länkar. Med Sponsrade Länkar kan…

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *