Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) är en metod för att få en hemsida synlig i sökmotorernas organiska sökresultat, som exempelvis sökmotorn Google. Att arbeta med sökmotoroptimering är gratis om man väljer att göra det själv, det kan dock vara svårt i praktiken att göra allt själv då det är komplext och bl.a. kräver teknisk kunskap och att man har förståelse för vad som Google bedömer som viktigt.
Många inser inte vilka enorma möjligheter det finns i att få kvalitativa besökare till sin hemsida om man kommer högt placerad i sökmotorer vid sök på ord som är relevanta för företaget, deras produkter eller tjänster.

Förenklat kan man säga att sökmotorernas sk spindlar identifierar material på Internet, läser dess innehåll och kategoriserar innehållet. Resultaten bedöms och relateras till andra hemsidor och källor med liknande innehåll, därefter rangordnar sökmotorerna allt material från alla källor. Sökmotorernas robotar tittar även på sådant som är utanför din website, exempelvis på hur många besökare som är intresserad av den och hur många endra websiter som länkar till den. Google en bedömning och presenterar det som de anser är mest relevant för sökningen.

Eftersom alla vill komma överst med sin hemsida i den organiska resultatlistan så kan konkurrensen ibland vara riktigt hård för vissa sökord.
Det finns flera undersökningar som visar att merparten av klicken i den organiska resultatlistan sker på toppresultaten. Även om klicken fördelas olika för respektive sökord så hjälper denna generella klickfördelningen till att förstå hur det ser ut (Källa: AOL.com):

  1. 42%
  2. 12%
  3. 8%
  4. 6%
  5. 5%
  6. 4%
  7. 3%
  8. 3%
  9. 3%
  10. 3%

Sökordsstrategin, första steget mot toppen

För att göra ett bra Sökmotoroptimeringsarbete bör du först välja vilka sökord som du vill ta en topposition på i sökmotorerna. För att avgöra det börjar du med att undersöka hur många som söker på olika relevanta sökord under en månad och hur starka konkurrenterna. När du har identifierat och analyserat dina sökord väljer du det som är lämpligast och fokuserar på dessa i din sökordsstrategi.

On-Page Strategin, det som Sökmotoroptimering oftast förknippas med

Det är ofta jag hör från företag att de inte förstår varför de har så dåliga placeringar i sökmotorer nu när de har investerat i en plattform som är sökmotoroptimerad. I många fall har de gjort alla möjliga fel som att försöka få en sida, ofta startsidan att ta position på alla sökord eller så har de inte optimerat någon sida överhuvudtaget.
Sökmotoroptimeringsarbetet börjar med att du bestämmer vilka sidor på din website som skall användas för dina sökord. Varje sökord bör få en unik sida som sedan tekniskt skall klara av en hel del aspekter som exempelvis att sidan skall kunna ha unikt innehåll; en unik URL som består utav sökorden, unik Meta Data, rubriker som H1 innehållande sökordet, brödtexten skall innehålla sökordet med ca 5-10% av alla ord, bilder skall kunna taggas med sökordet (sk Alt tag).
Hur din websites länkar pekar på olika sidor har en stor påverkan och dina utvalda sidor för Sökordsstrategin skall ha en hel del av dessa länkar pekade till sig och gärna från sidor på din website som har relevant information.

Off-Page Strategin är nyckeln till din framgång

Antalet länkar från andra websiter som pekar till dina utvalda sidor har en stor betydelse i sökmotoroptimeringen, dessa länkar värderar sökmotorerna väldigt höft. Högst värderas de länkar som kommer från websiter som innehåller liknande information (dina sökord).
Länkar från kommersiella websiter som Twitter och Facebook värderas inte av sökmotorerna men däremot påverkar antalet besökare som kommer till den website i allra högsta grad så dessa har ändå en viktig betydelse.

Ingen kan garantera dig förstaplaceringen

Jag rekommenderar dig att lära dig grunderna i sökmotoroptimering innan du kontaktar konsulter eller byråer då det vimlar av aktörer som är både oseriösa eller håller låg standard. Du bör reagera om någon Sökmotorkonsult lovar dig en förstaplacering eftersom detta inte kan garanteras. Google bedömer i sin sökmotor över placeringarna och det finns mängder med parametrar som påverkar. Försök istället att få Sökmotorkonsulten att endast ta betalt om du når topplaceringar och att de skall vara transparenta i sitt arbete som påverkar din placering.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Google bekräftar rykte - [...] Sökmotor Optimering [...]
  2. Keyword Meta Tag onödigt vid sökmotoroptimering - [...] Sökmotor Optimering (SEO) [...]
  3. Sökmotormarknadsföring och Sociala Medier har dominerat våren – Magnus Äng – Webbstrateg - [...] negativa skriverier från bloggare och nyhetssiter och vikten av att ha en Off-site Strategi i sitt Sökmotoroptimeringsarbete för att…
  4. RankBrain förändrar sökmotoroptimering - […] SEO-spåret på Internetdagarna i Stockholm i år med uppgiften att berätta om hur framtidens sökmotoroptimering (SEO), hur den kommer…
  5. X saker du måste veta när involvera bloggare i din onlinemarknadsföring - - […] är riktigt effektfullt och det kan ge dig en riktig boost i social medier och stärka din sökmotoroptimering (SEO). Har du…
  6. Föreläste för entreprenörer vid Lunds Universitet - MAGNUS ÄNG - […] flora av kanaler och metoder att marknadsföra sitt företag via men få är så effektiva som SEO (sökmotoroptimering) om…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.